
Keserű felismerés: letették az emberek a söröskorsót, Heinekenből is kevesebb fogy
A kelleténél is gyengébben fogynak a Heineken sörei, a holland óriásvállalat idén már másodszor figyelmeztette erre a befektetőit, s az amszterdami tőzsdenyitás után ennek meg is lesz a kézzelfogható eredménye. Amikor a második negyedévet lezáró, július végén publikált gyorsjelentésben erre először tettek utalást, azt a részvényárfolyam 8 százalékos zuhanása követte.

Pedig akkor csak azt kommunikálták, hogy az idén a növekedés helyett legfeljebb stagnálás lesz, most viszont enyhén lefelé görbítették a söreladási grafikon előremutató szárát. A világ második legnagyobb sörgyártója már évek óta küzd a sörfogyasztás fellendítéséért, de komoly sikereket nem tud felmutatni, termékeiből rendszerint akkor fogy extra mennyiség, amikor valamely nagy nemzetközi sporteseményt szponzorál.
A Heineken áremelésekkel próbálkozik
Az idén nem volt ilyen. Amúgy pedig a gyengülő kereslet bevételerodáló hatásait áremelésekkel igyekszik eltüntetni, és kisimítani a részvényesek homlokán redőző ráncokat. Ezt persze egy szintig a költségek emelkedése is indokolja.
A befektetők nem ülnek fel a szemfényvesztésnek, s a sikert az eladott hordók mennyiségében mérik,
mivel az mutatja meg igazán, hogy mennyire gördülékenyen megy az üzlet. A Heineken a harmadik negyedévet 8,71 milliárd eurós bruttó árbevétellel zárta, ez 4 százalékos éves alapú csökkenés. A vállalat nyereségadatot ezúttal nem közölt, csak annyit árultak el, hogy az üzemi profit bővülése az éves tervben megcélzott 4–8 százalékos sáv alsó széle felé tendál.

Az a stratégiaváltás sem hozott eredményt, amely a prémiumminőségű, magasabb haszonkulccsal értékesíthető sörfélék preferálását helyezte a fókuszba, ezekből a harmadik negyedévben 2,2 százalékkal kevesebb fogyott, bár az idén még 0,4 százalékos pluszban vannak ebben a szegmensben.
A Heineken a negyedév során összesen 59,0 millió hektoliter sört értékesített, szemben az egy évvel korábbi 61,9 milliós volumennel. A régiónkénti megoszlás a következő volt:
- Afrika és Közel-Kelet: 6,8 millió hektó (plusz 2,0 százalék)
- Amerika: 20,5 millió hektó (mínusz 7,4 százalék)
- Ázsia és a csendes-óceáni térség: 10,6 millió hektó (mínusz 0,8 százalék)
- Európa: 21,2 millió hektó (mínusz 4,7 százalék)
A visszaesésre szóló magyarázatul a hollandok az idén már megszokottnak mondható lemezt vették elő, eszerint a makrogazdasági kihívások súlyosbodása miatt tették le a söröskorsót az emberek, nem az egészséges életmód utáni vágyakozás késztette őket erre a lépésre. Dolf van den Brink vezérigazgató rá is tett egy lapáttal, mondván, a volatilitás a harmadik negyedévben az eddigieknél még hangsúlyosabbá vált.
Ha a bizonytalanságok nem terhelik tovább a rendszert, a kereslet is normalizálódni fog
– jövendölte a Heineken első embere, de hogy ez mikorra várható, arról nem tett említést, erre ugyanis cégének csekély hatása van. A sör kifejezetten az a termék, amelyet regionális piacok kiszolgálására helyben érdemes gyártani, a palackok, a sörösdobozok utaztatása ugyanis csak egy bizonyos sugarú körben éri meg, ezenkívül már veszteséges.
Ennek megfelelően a Heinekennek gyakorlatilag a világ minden pontján vannak a helyi igények lefedésére szolgáló gyártóbázisai, ezzel a vámokat is el tudja kerülni.
Ajánlott videók
