Főként az európai kiskereskedőkkel folytatott viták vetették vissza a Heineken sörértékesítését, mivel éppen akkor fékezték az eladásokat, amikor az első nyári hőhullámmal eljött az év egyik keresleti csúcspontja – derült ki a holland sörgyártó hétfőn publikált közleményéből.
A holland sörgyártó értékesítése a második negyedévben 0,4 százalékkal csökkent, alulmúlva az elemzők becsléseit. A ludas Nyugat-Európa volt, ahol
a Heineken a második negyedévben a vártnál hosszabb ideig tartó ármegállapodási vitákba keveredett a regionális beszerzési csoportokkal.
Emellett az Egyesült Államokban is visszaesett a forgalom, mivel a spanyol ajkú fogyasztók körében mérséklődött a kereslet.
A franciaországi, hollandiai és spanyolországi hosszadalmas tárgyalások azóta lezárultak – közölte a Heineken hétfőn, hozzátéve, hogy ennek eredményeként például Franciaországban júniusban „erőteljes fellendülés” volt tapasztalható.
Az árak végül összességében 1,2 százalékkal emelkedtek az első fél évben Európában. Ez volt a célunk a tárgyalások során
– mondta Dolf van den Brink, a Heineken vezérigazgatója. Hozzátette, hogy a vita egyik fő pontja az volt, hogy át tudják-e hárítani a költség- és bérnövekedést, de további kommentárt nem fűzött a kérdéshez.
A vállalat az egész évre vonatkozóan fenntartotta 4-8 százalék közötti üzemieredmény-növekedési előrejelzését.
A Heineken arra számít, hogy az inflációs nyomás és az amerikai dollár gyengülése miatt idén stagnál a fogyasztás Európában és Amerikában, pedig eddig növekedést vártak. A cég ebben az évben 500 millió euróval csökkentené a költségeit – azaz nagyobb összeggel, mint ahogy korábban tervezte –, hogy ellensúlyozza az alacsonyabb értékesítési volumeneket.
Az organikus működési nyereség azonban mindennek ellenére az első félévben 7,4 százalékkal nőtt, ami a vietnami, indiai és kínai piacoknak köszönhető.
Amerikára visszatérve, itt 1,2 százalékkal zsugorodott a Heineken forgalma, amivel a holland sörgyártó nincs egyedül, hiszen a Molson Coors, az Anheuser Busch, valamint - a Modelo Especial és a Corona márkákat az Egyesült Államokban forgalmazó - Constellation Brands is ugyanerről számolt be.
A Heineken ritkán lát ilyen visszaesést
– mondta a vezérigazgató.
Van den Brink kitért az EU és az Egyesült Államok közötti kereskedelmi megállapodásra is, amely szerint az EU-ból származó legtöbb exporttermékre 15 százalékos vámot kell fizetni. A vezérigazgató úgy értékelte, ez a mérték nagyjából megfelel a vállalat várakozásainak, és természetesen hatással lesz az amerikai üzletág nyereségére.
A Heineken jelenleg mérlegeli, hogy a vámok miatt helyez-e át gyártást az Egyesült Államokba, de mivel a sörgyártás eléggé tőkeigényes, ezért csak hosszú távon is működőképes döntéseket hoznak.
Így tehát a végső döntés meghozatalához valóban szükségünk van a szabályozás és a vámok következetességére. Jelenleg a lehetőségeket vizsgáljuk
- mondta.
A Heineken részvényárfolyama a hírre több mint 4 százalékkal, 74 euróra esett hétfő délelőtt. Idén eddig azonban ezzel együtt közel 8 százalékkal erősödött a papír.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.