A magyar határon fektet be Abu-Dzabi, briliáns üzletet kötött a Mol riválisa
Alig kezdték meg az első kapavágásokat az OMV lajtabrucki (Bruck an der Leitha) elektrolizáló üzemén, az osztrákok máris eladták a majdani létesítmény kisebbségi hányadát – írja a Der Standard.

Az emirátus megjelent a magyar határnál
A magyar határ közelében megvalósuló, több százmillió eurós beruházásnak a 49 százalékát veszi meg az egyesült arab emirátusokbeli Masdar megújulóenergia-vállalat, mégpedig – amint Alfred Stern, az OMV vezérigazgatója elárulta – három számjegyű millió eurós összeg fejében. A pontos összeget Stern nem jelölte meg, ám a teljes beruházás költségét korábban 700 millió euróra taksálták.
A szerződést, amelynek rendelkezései szerint a fennmaradó 51 százalékos részesedést az OMV tartja meg, Ahmed Al Dzsaber, az Egyesült Arab Emírségek ipari minisztere és Wolfgang Hattmannsdorfer osztrák gazdasági miniszter írta alá Abu-Dzabiban.
Európa ötödik legnagyobb zöldhidrogént előállító elektrolizálóját építjük fel
– emelte ki Alfred Stern.
A létesítmény 2027 végéig üzembe áll, 140 megawattos elektrolízis-teljesítményt ér el, és évente akár 23 ezer tonna zöldhidrogént állíthat elő ipari felhasználásra.
Az áramellátást már biztosítottuk. Az üzem a Bruck an der Leitha-i átalakítóállomás mellett található. Már lefolytattuk a megfelelő tárgyalásokat is, hogy több áramszolgáltatóval is hosszú távú áramellátási szerződéseket köthessünk, méghozzá zöldáramra
– tette hozzá a vezérigazgató.
A vegyes vállalat egyik ügyvezetőjét az OMV, a másikat a Masdar adja, ám az irányítási jogok az OMV-nél maradnak.
Abszolút újdonság, hogy Abu-Dzabiból közvetlen befektetés érkezik Ausztriába
– hangsúlyozta Stern.
OMV: a hidrogén az új földgáz
Az OMV amúgy az Európai Hidrogénbank támogatását is igyekszik megszerezni a projekthez. Ez egy olyan uniós eszköz, amely az EU innovációs alapjából támogatja a zöldhidrogén-termelést.
„A zöldhidrogént kizárólag a schwechati finomítónkban fogjuk felhasználni az üzemanyagok dekarbonizálására – magyarázta Stern. – Ezzel egyrészt megfelelünk az EU irányelveinek, másrészt a fenntartható üzemanyaggal olyan területeket is dekarbonizálhatunk, amelyeket nehéz elektromosítani – például a nehéz-teherforgalmat és a légi közlekedést.”
A Masdar a világ második legnagyobb megújulóenergia-termelője – tette hozzá Stern.
Ők hozzák a tapasztalatot és a tőkét, mi pedig ezek segítségével új üzleti lehetőségeket keresünk, például eSAF-ot (szintetikus repülőgép-üzemanyag) termelünk majd.
A hidrogént gyakran „új földgázként” is emlegetik – írja az osztrák portál, ám hozzáteszi, jelenleg még – éppen túlzott költségei miatt – nem képes a földgázt egy az egyben helyettesíteni.


