BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A magyar határon fektet be Abu-Dzabi, briliáns üzletet kötött a Mol riválisa

Az arab világból hozott befektetőt zöldenergia-projektjéhez az osztrák energiacég. Több százmillió eurót zsebel be az OMV.

Alig kezdték meg az első kapavágásokat az OMV lajtabrucki (Bruck an der Leitha) elektrolizáló üzemén, az osztrákok máris eladták a majdani létesítmény kisebbségi hányadát – írja a Der Standard.

OMV
Nemrég kezdte az OMV a projektet, és máris pénzt csinált belőle / Fotó: OMV

Az emirátus megjelent a magyar határnál

A magyar határ közelében megvalósuló, több százmillió eurós beruházásnak a 49 százalékát veszi meg az egyesült arab emirátusokbeli  Masdar megújulóenergia-vállalat, mégpedig – amint Alfred Stern, az OMV vezérigazgatója elárulta – három számjegyű millió eurós összeg fejében. A pontos összeget Stern nem jelölte meg, ám a teljes beruházás költségét korábban 700 millió euróra taksálták.

A szerződést, amelynek rendelkezései szerint a fennmaradó 51 százalékos részesedést az OMV tartja meg, Ahmed Al Dzsaber, az Egyesült Arab Emírségek ipari minisztere és Wolfgang Hattmannsdorfer osztrák gazdasági miniszter írta alá Abu-Dzabiban.

Európa ötödik legnagyobb zöldhidrogént előállító elektrolizálóját építjük fel

– emelte ki Alfred Stern. 

A létesítmény 2027 végéig üzembe áll, 140 megawattos elektrolízis-teljesítményt ér el, és évente akár 23 ezer tonna zöldhidrogént állíthat elő ipari felhasználásra.

Az áramellátást már biztosítottuk. Az üzem a Bruck an der Leitha-i átalakítóállomás mellett található. Már lefolytattuk a megfelelő tárgyalásokat is, hogy több áramszolgáltatóval is hosszú távú áramellátási szerződéseket köthessünk, méghozzá zöldáramra 

– tette hozzá a vezérigazgató.

A vegyes vállalat egyik ügyvezetőjét az OMV, a másikat a Masdar adja, ám az irányítási jogok az OMV-nél maradnak. 

Abszolút újdonság, hogy Abu-Dzabiból közvetlen befektetés érkezik Ausztriába

– hangsúlyozta Stern. 

OMV: a hidrogén az új földgáz

Az OMV amúgy az Európai Hidrogénbank támogatását is igyekszik megszerezni a projekthez. Ez egy olyan uniós eszköz, amely az EU innovációs alapjából támogatja a zöldhidrogén-termelést. 

„A zöldhidrogént kizárólag a schwechati finomítónkban fogjuk felhasználni az üzemanyagok dekarbonizálására – magyarázta Stern. – Ezzel egyrészt megfelelünk az EU irányelveinek, másrészt a fenntartható üzemanyaggal olyan területeket is dekarbonizálhatunk, amelyeket nehéz elektromosítani – például a nehéz-teherforgalmat és a légi közlekedést.”

A Masdar a világ második legnagyobb megújulóenergia-termelője – tette hozzá Stern. 

Ők hozzák a tapasztalatot és a tőkét, mi pedig ezek segítségével új üzleti lehetőségeket keresünk, például eSAF-ot (szintetikus repülőgép-üzemanyag) termelünk majd.

A hidrogént gyakran „új földgázként” is emlegetik – írja az osztrák portál, ám hozzáteszi, jelenleg még – éppen túlzott költségei miatt – nem képes a földgázt egy az egyben helyettesíteni. 

 

Google News Világgazdaság
A legfrissebb hírekért kövess minket a Világgazdaság.hu Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.