BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Fagyos fogadtatás a jégkrémpiac királyának: nem sült el a Magnum az amszterdami tőzsdén

A Unileverből kivált és önálló útját a tőzsdén is megkezdő jégkrémgyártó óriásvállalat hűvös fogadtatásban részesült az amszterdami börzén, de ennek jó oka van. A Magnum kilátásait azonban a pozitívan értékelik az elemzők, a részvényárfolyam hamar kiolvadhat és megindulhat felfelé.

Egyelőre mérsékelt érdeklődés övezi a Magnum Ice Cream Company részvényeinek tőzsdei bevezetését, de ennél elemzők szerint csak jobb lehet a helyzet. A brit–holland Unilever élelmiszeripari és fogyasztásicikk-gyártó óriásvállalatról leválasztott komplett jégkrém és fagyasztott termék üzletág hétfői bemutatkozása az amszterdami tőzsdén nem okozott nagy felfordulást.

Magnum
Peter ter Kulve, a Magnum vezérigazgatója stílszerű segédeszközzel szólaltatta meg a gongot az amszterdami debütáláskor / Fotó: ANP via AFP

Ez elsősorban annak köszönhető, hogy a Magnumban magának 19,9 százalékos részesedést megtartó, s azt csak „valamivel később” értékesítő Unilever óvatosan határozta meg a részvények referenciaárát, mintegy 7,8 milliárd euróra téve a vállalat piaci értékét. A terv szerint a Unilever 2030-ban már csak jelképes 0,5 százalékos Magnum-pakettel bír majd.

Lefagyott a rajnál a Magnum árfolyama

A Magnum részvényárfolyama nagyrészt stagnált, 12,8 eurós referenciaár környékén mozgott, rövid időre a 13 eurós szintet is átlépte, majd korrigált az első kereskedési napján. Kedden ismét a 13 eurós szinttel birkózott a kurzus, de délelőtt áttörni nem tudta. 

A Unilever az árfolyam hirtelen esését az alacsony referenciaárral és értékeltséggel próbálta megakadályozni, ugyanis a Magnum az önállósodása miatt az anyavállalata számos indexkövető alapból kiszorult, emiatt részvényárfolyama eladói nyomás alá került. 

A Magnum szerényebb, konzervatív értékelésével sikerült megelőzniük az árfolyam beszakadását, 

rángatózását, ami joggal idegesítené a befektetőket. Viszonyításképpen: a 87 milliárd dolláros éves forgalmú globális jégkrémpiac 21 százalékát birtokló Magnum 10-10,8 milliárd euró közötti elemzői értékbecslésével szemben a 11 százalékéval második helyezett Fronerit – a PAI Partners befektetési társaság és a Nestlé közös vállalkozását – 15 milliárd értékűre taksálta a legutóbbi, októberi tőkebevonási kör.

Az elemzők látják a potenciált a részvényben 

A Degroof Petercam befektetési bank elemzői úgy látják, hogy a korlátozott kereslet befolyásolhatta a referenciaárat, míg az Unilevertől való leválás jelentős költségvonzata és az a tény, hogy 2026-ban nem fizetnek majd osztalékot, rövid távon nyomást helyezhet a Magnum tőzsdei teljesítményére. 

Magnum Wherever Pleasure Takes You party
Iggy Pop, a Magnum egyik nagy kedvelője mindent megtesz a siker érdekében / Fotó: PA

Megjegyzik ugyanakkor, hogy a részvényei a szektortársakhoz képest jelentősen alulértékeltek. A Magnum esetében a cégérték és a nyereség hányadosa, azaz az EV/EBITDA-mutató 8-szoros, ami 41 százalékos diszkontot jelent a versenytársakéhoz képest, beleértve a Nestlét, a Hershey-t és a Mondelezt, amelyeket 13,6-szoros átlagos EV/EBITDA-mutató jellemez.

Hosszabb távon a MorningStar elemzői 20 euró feletti részvényárfolyamot várnak, az időzítést az is nehezíti, hogy a Magnum részvényei egyelőre nem lesznek jogosultak a főbb indexekbe, például a FTSE-be való felvételre. Az is kérdés, hogy az Univer részvényesei, akik 5 részvényenként egy Magnum-papírt kaptak kézhez a váláskor, mennyire ragaszkodnak majd az értékpapírjukhoz.

A Ben & Jerry’s-affér még rendezésre vár 

A lojalitás elnyeréséhez iparági szakértők szerint az önállósult jégkrémdivízió erős teljesítménye is kell, s ehhez minden feltétel adott. Ahogy erre a Magnum vezérigazgatója, Peter ter Kulve is ígéretet tett, aki egy teniszütő méretű Magnum fagylalttal a kezében azt mondta a hétfői becsengetési ünnepségen, hogy a vállalat „agilisabb, fókuszáltabb és ambiciózusabb lesz, mint valaha”. A többi között

  • a Magnum,
  • a Ben & Jerry’s,
  • a Cornetto,
  • a Carte D’Or,
  • a Wall'’
  • és a Heartbrand

márkákról világszerte ismert óriásvállalat számára kihívást jelent az új, egyre inkább egészségtudatos fogyasztó trend megjelenése, amely a magas cukortartalmú Magnum-termékek forgalmát vetheti vissza. A Magnum feladata lesz a Ben & Jerry’s leányvállalatával szemben fennálló kényes kapcsolat rendezése. 

A Vermontban alapított Ben & Jerry’s az elmúlt években többször is összetűzésbe került a Unileverrel politikai és etikai álláspontok miatt, különösen Izrael gázai háborújának megítélése kapcsán. A konfliktust megörökölte a Magnum, melynek bevételeihez a Ben & Jerry’s évi 1,1 milliárd dollárral járul hozzá és ezzel 14 százalékos szeletet hasít ki a közös jégkrémtortájukból.

Dráma a Ben & Jerry’snél: bejelentették a szakítást

Közel ötven év után otthagyja a Ben & Jerry’s jégkrémmárkát társalapítója, Jerry Greenfield. Az ok, hogy a Magyarországon is ismert Ben & Jerry’s alapítója és az anyavállalat Unilever közötti viszony végérvényesen megromlott.



 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.