
Hatott a figyelmeztetés: bő egy évig biztosan nem emelkednek a folyószámlák díjai a bankoknál
Az év eleji szintre térnek vissza, és jövő év közepéig nem is emelkednek a lakossági folyószámlák díjtételei, miután a hazai bankok önkéntes moratóriumot vállaltak a lakossági bankszámlák díjainál. Ehhez hasonló banki vállalásra eddig nem akadt példa, a hitelintézetek ügyfeleinek általában kisebb-nagyobb díjemelésekkel kellett szembesülniük – jó esetben évi egy alkalommal.

A lépés persze egyáltalán nem volt meglepő: Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter március végén arról beszélt, hogy nagyon nagy esély van a banki szolgáltatások esetén árstopra, a december 31-i szintre a banki szolgáltatási díjakat vissza kell állítani, újakat nem lehet kiszabni. A tárcavezető korábban is annak a véleményének adott hangot, hogy a számladíjak jelenlegi emelkedése nem indokolt, ezért ha kell, itt is lépni fog a kormány.
Ez történik most a bankszámlák díjaival
Végül konkrét szabályozói lépésre nem volt szükség, a bankok – a kormánnyal és a Magyar Nemzeti Bankkal folytatott egyeztetést követően – önként döntöttek az önkorlátozás mellett a lakossági folyószámlák díjainál.
Hogy ez konkrétan mit jelent, arról Kovács Levente, a Magyar Bankszövetség főtitkára úgy nyilatkozott, hogy azok a bankok, amelyek 2025-re már bejelentették a jogszabály szerinti inflációs díjemelésüket
- vagy tételes visszatérítéssel, illetve tartós kedvezmény biztosításával,
- vagy ügyfélcsoportszinten azonos összegű visszatérítéssel ellensúlyozzák azt.
A bankok vállalták, hogy jövő év, azaz 2026. június 30-ig az inflációs és egyéb, belső működési költségüket nem érvényesítik lakossági ügyfeleik felé – emlékeztetett a főtitkár, hozzátéve, hogy
a bankszektor ezzel a vállalásával sok milliárd forint kedvezményt biztosít ügyfelei, azaz a magyar emberek, családok részére.
Minden bank önállóan tájékoztatja ezen folyamatáról saját ügyfeleit, az ügyfeleknek tennivalójuk nincs, a kedvezmények biztosítása automatikusan fog megtörténni – tette hozzá.
A hitelintézetek április elején egymás után jelentették be, hogy milyen lépéseket terveznek a Magyar Bankszövetség által tett vállalások teljesítése érdekében.
A Magyar Nemzeti Banknak is tettek vállalásokat a pénzintézetek
A bankszámlák díjaira vonatkozó moratóriumon felül április 8-án a Magyar Nemzeti Bankkal is egy sor, az ügyfelek érdekét szolgáló lépésben is megállapodtak a bankok a bankszámlavezetéshez kapcsolódó díjak mérséklésén felül.
A megállapodás szerint
- a bankok ingyenessé teszik az alapszámlát mindaddig, amíg az infláció szintje három egymást követő hónapban a jegybanki toleranciasáv felső határa (azaz 4 százalék) alá nem süllyed. (A korábbi keddi jó hír: az elemzők számára váratlanul jó lett a márciusi inflációs adat, a fogyasztói árak átlagosan az előző év azonos időszakához képest 4,7 százalékkal emelkedtek, holott 5,4 százalék körül voltak az előrejelzések.)
- Párhuzamosan, a bankok legkésőbb a PAD-díjkimutatásokkal együtt értesítik azokat az ügyfeleket, akik a jelenleginél kedvezőbb számlacsomagot is választhatnának.
- A banki ügyfelek számára további segítséget nyújtandó, ügyfél-tájékoztató kampány indul. Ez részletesen beszámol a bankok számlacsomagjainak éves költségéről – ezzel pedig a már meglévő számlacsomag összehasonlíthatóvá válik más, kedvezményesebb konstrukciókkal.
- A megegyezés szerint a bankok a jegybanki díjcsomag-kalkulátorral segítik a legkedvezőbb számlacsomag kiválasztását honlapjukon.
- Annak érdekében pedig, hogy gyorsabban történhessen számlaváltás, régi számlájukat ezután online is felmondhatják az ügyfelek.
Nagyon kemény a harc az új számlavezető ügyfelekért a bankok között
Önkorlátozó lépések ide vagy oda, a bankok változatlanul folytatják a küzdelmet az új lakossági számlavezetőkért, és esetenként több tízezer forintnyi egyszeri jóváírást is hajlandók adni azért, ha valaki náluk választ magának új számlacsomagot. Az ajándékpénznek persze ára van: az egyszeri jóváírásért cserébe az újdonsült ügyfélnek a legtöbb esetben bankkártyát is kell igényelnie a számla mellé, a jövedelmét helybe kell utaltatnia, de általános elvárásnak számít a hűségidő vállalása vagy a marketingnyilatkozat aláírása is. Jellemző feltétel az online csatornán történő számlanyitás, illetve az internet- vagy mobilbanki szerződés megléte is.
A jegybank legfrissebb, év végi állapotokat tükröző adatai szerint a természetes személyeknek jelenleg közel tíz és félmillió fizetési számlát vezetnek a pénzügyi szolgáltatók. Az elmúlt néhány évben egyébként fokozatosan emelkedett az itthon vezetett lakossági fizetési számlák száma – legutóbb a koronavírus-járvány idején mért csökkenést az MNB. A bő tízmilliós szám ugyanakkor tartalmazza a nem elsősorban fizetési célú számlákat – például a hitelkártyákhoz kapcsolódókat vagy a megtakarítási számlákat is. Ezeket kiszűrve nagyjából 6,6 millió klasszikus, elsődlegesen fizetési célú lakossági forintbankszámla marad.
Ajánlott videók
