Vishing
A hangalapú adathalászat, más néven vishing (csalárd telefonhívás), a telefonos adathalászat (gyakran VoIP-telefonálás) egy formája, amely során a támadók telefonhívásokkal próbálnak érzékeny információkat kicsalni áldozataiktól. A „vishing” szó az angol voice és phishing, vagyis hang és adathalászat szavak kombinációjából származik. A vishing során a csalók gyakran megbízható szervezetek, például bankok, hatóságok vagy közüzemi szolgáltatók munkatársainak adják ki magukat. Az ilyen csalárd telefonhívások célja az áldozatok személyes adatainak, banki adatainak, jelszavainak a megszerzése. A vishing támadások komoly gazdasági károkat okozhatnak, mivel a megszerzett információkat a támadók pénzügyi csalásokra, számlák kiürítésére vagy további bűncselekmények elkövetésére használhatják fel. A vállalatok esetében ezek a támadások jelentős pénzügyi veszteségeket, reputációs károkat és ügyfélbizalom csökkenést eredményezhetnek. A védekezés első lépése a tudatosság növelése. Fontos tudni, hogy soha nem szabad megadni személyes vagy pénzügyi adatokat telefonon keresztül, különösen akkor, ha a hívás váratlanul érkezik, vagy sürgető hangneme van.
Az Országos Rendőr-főkapitányság, a Magyar Bankszövetség, a Magyar Nemzeti Bank, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság, a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Nemzeti Kibervédelmi Intézet és az Igazságügyi Minisztérium összefogásában megszületett „KiberPajzs” elnevezésű projekt honlapján (kiberpajzs.hu) – a pénzügyi tudatosság fejlesztése és a kiberbiztonsági kockázat visszaszorítása érdekében – a témához kapcsolódóan további információk találhatók.