Telekommunikáció

Forgalomkieséstől szenved a mobiltelefon tartozékok piaca is

A mobiltartozék piac Kínától való függősége ismert: a kiegészítők mintegy 60–70 százaléka Kínában készül.

Optimista elemzők 10, pesszimistábbak akár 20-30 százalékos forgalom-visszaesést is jósolnak a koronavírus járvány miatt a globális mobilpiacon – derül ki a Deloitte 2019-es globális, mobiltelefon kiegészítőkre vonatkozó közleményéből.

Együttmozgó iparágként logikusan a mobiltelefon kiegészítők piacára is hasonló csökkenés vár, ám

az átalakuló munkavégzés és a vásárlói attitűdben végbemenő változások miatt

egyes termékkategóriák akár pozitív előjellel is kijöhetnek a helyzetből.

A járvány kitöréséig a mobiltelefon tartozékok piaca az okostelefon piaccal együtt virágzott világszerte: a fogyasztók okostelefonjaikat divatos mobiltelefon tokokkal és praktikus védőfóliákkal látták el, a teljes felhasználói élményhez pedig a legújabb vezetékes, vagy vezeték nélküli fej-, és fülhallgatókat, töltőket, hangszórókat választottak.

A Deloitte 2019-es globális felmérése is ezt támasztotta alá; a járvány kitörése előtt 459 milliárd dolláros bevételt jósoltak 2020-ra a mobiltelefon tartozékok és kapcsolódó szolgáltatások piacán,

15 százalékos növekedéssel számolva a korábbi évhez képest.*

A mobiltartozék piac Kínától való függősége ismert:

a kiegészítők mintegy 60–70 százaléka Kínában készül,

így a vírus okozta leállás globálisan fékezte be ezt az iparágat is, amely a magyar piacon is éreztette hatását:

“A hazai piac a globális növekedéshez hasonló, 10-15 százalékos forgalomnövekedéssel számolt erre az évre, a vírus miatt kialakult helyzetben viszont hasonló mértékű forgalomkiesés valószínűsíthető. Öröm az ürömben, hogy a gyártói kapacitások újra csúcsra vannak járatva, így mostanra a kihívást a felhasználók megváltozott igényeinek rugalmas kiszolgálása jelenti.” – mondta Bíró Gyula, a hazai mobil kiegészítő piac 30 százalékát lefedő Cellect Hungary ügyvezetője.

Fotó: Frank May/AFP

A Deloitte kutatása vizsgálta az egyes termékkategóriákat is; ebből világosan kirajzolódik, hogy a járvány előtti években a töltők, a tokok, a fóliák és a vezetékes fülhallgatók számítottak a legnépszerűbb mobil kiegészítőnek; az okostelefon használók legalább 70 százaléka rendelkezett már ezekkel.

A tavalyi kutatás Európában

a legnagyobb keresletnövekedést a vezeték nélküli fej-, és fülhallgatók, valamint a vezeték nélküli töltők piacán jósolta középtávra,

ezen eszközök relatív alacsony elterjedtsége miatt.**

A magyar piacon, a globális piachoz hasonlóan a telefontokok, a vezetékes- és vezeték nélküli fej-, és fülhallgatók, valamint az okosórák voltak a tavalyi évben a vásárlók kedvencei.

Amíg azonban a fogyasztók vásárlásait a járvány előtti időkben sokszor a trendek határozták meg, addig az elmúlt hónapokban a szükségesség került a fókuszba; a műszaki áruházak és szolgáltatók kínálatában gyorsan megjelentek az oktatást és home-office-t segítő készülékek, headsetek, fejhallgatók, vagy éppen webkamerák.

Amíg a távolságtartás jelenti a legfőbb védekezést a járvány ellen, addig

az azt kiszolgáló eszközöknél is fokozatos keresletnövekedés várható.

Az ad-hoc vásárlásokat egyelőre a megfontoltabb döntések váltották fel.” – mondta Bíró Gyula. “Bár a vírus némileg elvitte a fókuszt a környezetbarát termékekről, úgy véljük, az újrahasznosított, lebomló termékek piacának is jót tesz majd a tudatosabb vásárlói attitűd. – tette hozzá a Cellect vezetője.

A megváltozott életkörülmények új termékkategóriákat is fölemelhetnek, például a viselhető eszközök (fitnesz karkötők és okosórák) kereslete további lendületet kaphat – ezt már egy másik kutatás, a Canalys friss riportja*** mondja.

Minél több időt töltenek az emberek otthon munkával, annál nagyobb lesz a gyártók késztetése arra, hogy rábírják a fogyasztókat a testmozgásra.

Ehhez természetesen prémium szolgáltatások és okostelefonhoz csatlakoztatható eszközök dukálnak.

A felmérés globális szinten 3,8 százalékos éves forgalomnövekedést jósol 2020-ra a viselhető okos eszközök piacán.

A magyar mobilkiegészítő szakértők még optimistábbak:

a vírus ellenére is 5 százalék feletti növekedést várnak ebben a kategóriában.

A vásárlás módjában is várhatóak változások: amíg a korlátozások és a fertőzéstől való félelem határozza meg a vásárlói magatartást, addig a fizikai boltos eladások helyett az online kereskedelemben várható további erősödés.

Forrás:

* Deloitte Global Mobile Consumer Survey, 2019

**Deloitte Global Mobile Consumer Survey, European edition, 2019: Which of these accessories do you own?

Wireless charger: 18%, Wireless earphones: 23%, Wireless headphones: 30%

*** Canalys IoT services, March 2020

mobiltelefon termék kategória Kína mobiltartozék
Kapcsolódó cikkek