BUX 51,946.86
+1.26%
BUMIX 4,349.07
+1.83%
CETOP20 2,359.97
+0.75%
OTP 17,895
+1.39%
KPACK 16,800
0.00%
0.00%
+2.18%
-0.27%
+0.22%
ZWACK 16,400
0.00%
+0.85%
ANY 1,605
+1.58%
RABA 1,510
-0.33%
0.00%
-0.23%
-1.11%
+2.11%
OPUS 249.5
+1.84%
+0.62%
+1.61%
+0.90%
+0.94%
OTT1 149.2
0.00%
+4.80%
MOL 2,446
+1.49%
+1.01%
ALTEO 1,395
+2.57%
+1.12%
+4.00%
EHEP 1,945
+2.37%
0.00%
+3.79%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+1.24%
+0.23%
0.00%
0.00%
SunDell 37,400
0.00%
+1.52%
0.00%
-4.09%
0.00%
0.00%
+0.96%
Forrás
RND Solutions
Turizmus

Új légi járatokat hoz az ősz Budapestre

Az őszi menetrendi szezonban ismét sok úti cél válik közvetlenül elérhetővé a magyar utasoknak a hazai repülőterekről. Érdekes verseny kezdődik a Wizz és a Ryanair között az odesszai és a tel-avivi párhuzamos járatindítással, míg a Balkán felé a Wizz eddigi egyeduralmát a LOT kezdi ki.

Közeleg az ősz. A légi közlekedésben egyértelműen ezt jelzi, hogy lényegében majd mindennap lehet hallani arról, milyen új városokba juthatunk el Budapestről vagy Debrecenből az október végi téli menetrendváltás után.

Budapestet elsősorban a diszkont-légitársaságok határozzák meg, így érthetően az ő bejelentéseik mozgatják meg az utazási piacot. A téli menetrend ráadásul náluk egyértelműen a kísérletezés időszaka: a nyári – nem kis részben az utazási irodák által feltöltött – nyaralójáratok kiesése miatt felszabaduló kapacitásoknak keresnek új lehetőségeket. Ezek egyike a népszerű útvonalakon történő frekvenciabővítés (járatsűrítés), de nem egy esetben ennél kifizetődőbb új lehetőségek keresése. A repülőtér-üzemeltetők általában nagy kedvezményeket adnak az olyan desztinációkért, amelyeket nem repüli a konkurencia. A fapadosok így duplán jól járnak: egyrészt meglehet, hogy olyan területre tévednek, ahol jelentős lehet az ügyféligény, ráadásul az átlagosnál sokkal kedvezőbb költségek mellett működtethetik az adott járatot.

A dolog árnyoldala, hogy a kedvezmények elmúlásával a diszkontcégek szó nélkül elengedik az adott úti célt.

Az idén először a Wizz jelentette meg téli menetrendjét, amelyben számos újdonságot lehet találni. A légicég az eddigi hagyományos Luton mellett a közvetlen vasúti összeköttetéssel rendelkező London Gatwick repülőtérre is indít járatokat. Korábban a norvég fővárost az onnan 120 kilométerre lévő Oslo Sandefjord Torp repülőterén keresztül érhették el a Wizz utasai Budapestről, a repteret ma már csak lengyelországi és rigai indulással kínálja a cég. Ősztől Skandinávia második legforgalmasabb reptere, a városközponttól 50 kilométerre levő Oslo Airport a Wizz új budapesti célpontja.

Decemberben debütál a Budapest és Skócia fővárosa, Edinburgh közötti járat, így Glasgow mellett a második legnagyobb skót város is elérhető lesz,

ezzel Nagy-Britannia nyolc városába repül a Wizz a magyar fővárosból.

A kínálatban megmarad a nyári menetrendben szereplő spanyol Castellón is.

Fotó: MTI/Máthé Zoltán

Wizz–Ryanair-járatharc

Fotó: VG

Érdekes verseny bontakozik ki a két ultra low cost légicég, a Wizz és a Ryanair között a dél-ukrajnai Odessza tekintetében. Mind a két légitársaság repül majd ősztől a Fekete-tenger partjára. A két vetélytárs a Wizz indulásakor meglepő módon évekig ügyelt arra, hogy ne üzemeltessen párhuzamos járatokat, és eddig – legalábbis Budapestről – egy-egy üdülőhelyen kívül csak olyan többmilliós nagyváro­sokba volt azonos járat, mint London vagy Róma. (A Wizz például Párizst nem viszi Pestről, aminek persze oka lehet az is, hogy a francia fővárost a Ryanair mellett az EasyJet és az Air France is kiszolgálja, az utóbbi ráadásul a kifejezetten fapadosokon szocializálódó fiatalok igény

eire szabott új generációs légitársasága, a Joon gépeivel repül Budapestre.) Olyan városokba, mint Odessza, nem volt még példa ilyen „egymásra repülésre”. Mind a két légitársaság kedden és szombaton repül Odesszába, ám míg a Wizz a reggeli járata után más repülőtérre is visz utasokat a Fekete-tenger mellől, és csak onnan visszatérve, délután indul újra Budapestre, addig a Ryanair klasszikus berepülő utat visz: a gép délben indul, majd 35 perc átpakolás után indul vissza Budapestre, s így 25 perccel hamarabb landol a Liszt Ferenc reptéren, mint a Wizz járata.

A teljes cikk a Világgazdaság szerdai számában olvasható

Kapcsolódó cikkek