Dinamikusan terjed az online piactér, ma már a magyarok is elsősorban a szállásközvetítő oldalakon böngésznek, és az akciós ajánlatokra vadásznak – jellemezte az idei főszezoni keresletet a Szallas.hu a közleményében, amely a foglalási magatartást elemezte. 

Customer,Review,Online,App,On,Smartphone,Screen,Asking,User,On
Kényelmes az online foglalás, de vannak veszélyei.
Fotó: Shutterstock

A főszezonra állították össze a Szallas.hu és a három országban működő BLS-CEE ügyvédi iroda szakértői a biztonságos foglaláshoz szükséges javaslatokat. A téma ma már valóban tömegeket érint, és nem szabad feledni, hogy a virtuális térben létrejövő kapcsolat nemcsak kényelmes és előnyös, de veszélyekkel is jár.

Biztonságot nyújt, hogy a szállásközvetítő és a szálláshely közötti hatékony jogi szabályozás révén a platformok jól tudják kontrollálni, hogy csak minőségi szolgáltatást nyújtó partnerek szerepeljenek az oldalaikon. 

A közvetítő oldalak részletesen rögzítik a partnerekkel fennálló jogviszony szabályait, és probléma esetén azonnal közbelépnek, a nem megfelelő minőséget nyújtó partnerekkel szemben pedig jogi eszközökkel tudnak fellépni

– mutatott rá Surinya Balázs, a BLS-CEE szakértője. Hozzátette: 

végső soron akár a hirdetések felfüggesztésére vagy a szerződéses jogviszony megszüntetésére is sor kerülhet.

Az elmúlt években számos olyan jogszabály (pl. DAC7, GDPR, fogyasztóvédelmi törvény módosítása) született, amelyek még biztonságosabbá teszik az online vásárlást és szolgáltatásigénylést, valamint az ebből eredő esetleges viták rendezését. 

Az új rendelkezéseknek hála a hatóságok és a közvetítőplatformok a szolgáltatókat több eszközzel és hatékonyabban tudják ellenőrizni

– emelte ki a szakértő.

Idén különösen fontos az ár: a Szallas.hu felmérése szerint a belföldi utazók elsősorban az akciós árakat, csomagajánlatokat, az előleg fizetése nélküli foglalást és a SZÉP-kártyás fizetési lehetőséget keresik. De mindezek és a jogszabályok által biztosított minőség-ellenőrzés mellett az egyértelmű kommunikáció is kiemelten fontos. A felhasználók visszajelzése alapján jókora előny, ha a szállásközvetítő oldal rendelkezik mindennap hívható, magyar nyelvű ügyfélszolgálattal is, így bármilyen félreértés vagy elégedetlenség esetén van kihez fordulni. 

Nem véletlen, hogy az adatok szerint az utazást tervezők is elsődlegesen az online szállásközvetítő platformokon szervezik meg a nyaralásukat, hiszen ezeken a felületeken a szállástípusok és az árak terén is széles a kínálat, a keresési preferenciák alapján könnyen lehet válogatni.

Nem mondanak le a nyaralásról a magyarok, ha kell, hitelből utaznak

A Cofidis felmérése szerint a nehéz globális gazdasági körülmények dacára sem mondanak le a nyaralásról a magyarok. Tízből négyen korán elkezdenek spórolni a nyári utazásra, van, aki fél éven keresztül teszi félre a pénzt, hogy egy-két hétre kikapcsolódhasson. A nyaralást tervezők 15 százaléka hitelből oldja meg a vakációt.

A vendégek az azonnali, online fizetési lehetőségeket részesítik előnyben: 2023-ban ezek közel 45 százaléka bankkártyával, 34 százaléka SZÉP-kártyával és 21 százaléka átutalással történt a Szallas.hu felmérése szerint. A portál online fizetési szolgáltatását használó partnerek átlagosan 46 százalékos forgalomnövekedést értek el 2022-ben.

Erősíti az online fizetésbe vetett bizalmat a jogi szabályozás is.

A BLS-CEE szakértője szerint a közvetítőplatformok előre meghatározott feltételek szerint utalják tovább a befizetett összegeket, ami további védelmet nyújt a kötbérmentes időszak alatt történő lemondások okozta visszafizetéskor. 

A fogyasztók a szálláshelyeknél jobban ismerik a közvetítőoldalakat, így a fizetéssel kapcsolatos bizalom is erősebb irányukba. 

Businessman,Pointing,Five,Star,Symbol,To,Increase,Rating,Of,Company
Mérvadó lehet a választásnál az adott szálláshely értékelése. 
Fotó: Shutterstock

Érdemes annak is utánajárni, milyen feltételek mellett és meddig mondhatjuk le a tervezett utazást, illetve kell-e előleget fizetni, és van-e kötbér.

A foglalások valamivel több, mint felénél, 51 százalékánál igényelt a szállásadó előleget és kötbért is, a foglalások 30 százalékánál viszont egyiket sem kérték.

A kizárólag kötbéres foglalások aránya idén 16 százalékos. 

Nézzük meg a szállás értékeléseit, és a nyaralás után osszuk meg tapasztalatainkat az adott helyről, ezzel másoknak is segítünk – javasolják a szakértők.