
Vitorlát bont a balatoni főszezon: körbehajózható lehet a tó, akár bérelt járművekkel is – VG Podcast
Új kikötői kapacitásokkal indult a vitorlásszezon a Balatonnál, ahol az elmúlt hat-nyolc évben meglódult keresletet követik le a fejlesztésekkel. Az energiaválság a kikötői árakat is átírta, hajóhelyenként 400 ezer és 3,5 millió forint éves díjjal kell számolni – mondta a Világgazdaság Óperencia című turisztikai podcastsorozatának vendége, Holczhauser András, a Magyar Vitorlás Szövetség főtitkára.

Saját hajót fenntartani évente 30 vitorlázott napig nem éri meg a szakember szerint, aki rámutatott, hogy a vételár és a fenntartási költség egyre magasabb.
Évente 100-150 hajó érkezik a Balatonra,
ahol a járműpark átlagéletkoráról nincs pontos adat, de az nem is lenne mérvadó, hiszen nem a kor, hanem az állapot számít igazán.
A borsos fenntartási költségek egy részét vagy egészét a tulajdonosok kigazdálkodhatják a hajó bérebadásával, amit érdemes erre szakosodott chartermenedzsment cégekre bízni, amelyek rendesen karbantartják, viszont jellemzően inkább az új járműveket preferálják.
A vitorlázás egyre népszerűbb verseny- és szabadidősport, a Balatonon és a kisebb tavainkon 4,3 ezer versenyengedélyes sportolót tartanak számon a Magyar Vitorlás Szövetség 150 tagszervezetében.
Egyre népszerűbb a vitorlázás, ma már 30-35 ezren hódolnak aktívan e szenvedélyüknek, ami kifejezetten jó szám egy olyan országban, ahol nincs is tenger
– szögezte le Holczhauser András.
Az intenzív növekedés azonban nem tartható fenn a végtelenségig, idén már megtorpanásra számít a piacon a szakmai szövetség főtitkára, mondván, a stagnálás egyik oka egyértelműen gazdasági.
A Balatonon jelenleg
- több mint félszáz kikötőben lehet vitorlással, és
- több mint száz helyen horgászcsónakokkal és egyéb kisebb vízi járművekkel kikötni,
- a vitorlásszezon pedig több mint 9,5 ezer kikötői hajóhellyel indult.
Legutóbb a Balatonvilágos Aliga Portot adták át május végén. Új és megújuló kikötők vannak és lesznek Balatonfüreden, Balatonföldváron, Alsóörsön.

A növekvő kereslet, az egyre nagyobb helyigény miatt a kikötői árak is nagyot emelkedtek az utóbbi időben, amire még rátett az energiaválság, ami miatt a kikötők fenntartása is egyre költségesebb.
Hajóhelyenként mérettől és kikötőtől függően 400 ezer–3,5 millió forint között kell számolni az éves költségekkel.
A kisebb, uszonyos hajók tárolása azonban ennek töredékéből megoldható, évente 100-150 ezer forint lehet. A vitorlás szövetség főtitkára hangsúlyozta, hogy nehéz pontos költségeket mondani, hiszen kis hajóval az egész szezon kijön javításokkal együtt akár 200 ezer forintból is, míg a nagyobb hajók felújítására és a kikötői díjakra együtt 2-3 millió forint is lehet a jellemző költség, vagyis az átlagár megfoghatatlan, miközben jókora különbséget eredményez, hogy versenyeznek-e a hajóval, vagy sem.
Növeli a hajózás népszerűségét, hogy a kisebb hajókat vizsga nélkül – az elekromosokat például kétméteres hosszig – ki lehet bérelni, ezek lassan mennek és biztonságosak.
Fontos a felkészültség, a várható időjárás ismerete, miként a mentőmellény használata és a megfelelő öltözék
– figyelmeztetett a szakember.
A hajózás mérhetően nagy turisztikai vonzerőt jelent, bár legutóbb 2019-ben készült erről felmérés a Balatonnál, az eredménye ma is mérvadó.

Eszerint – mint az a Világgazdaság Óperencia podcastjában elhangzott – a megkérdezett szállodai vendégek kétharmada jelezte, hogy szívesen kimegy és kipróbál vízi sporteszközöket, például a vitorlázást is.
A Balatoni Bringakör mintájára szeretnék, ha a tó nemcsak körbetekerhetővé, hanem körbehajózhatóvá is válna,
ehhez már több megállópontot fejlesztettek, hogy minél többen szálljanak vízre és próbálják ki magukat. Különböző pályázatok vannak a vízi sporteszközök és infrastruktúra fejlesztésére: Balatonfüreden januárban ennek jegyében adták át az új kikötőt, a Kék Szalag portot, amely egy nagy kapacitású, komplex létesítmény, sokféle szolgáltatással. Vannak ott bérelhető vitorlások és hozzá vitorlásoktatás, kézi hajtású vízi sporteszközök és kerékpárkölcsönzési szolgáltatás is.
| Van egy nyári éjszaka, amikorra próbálkozni sem érdemes a szállásfoglalással a Balaton északi fővárosábaA hagyományoknak megfelelően a júliusi telihold időpontjához alkalmazkodva, július 6-án rajtol Európa leghosszabb és legrégebbi tókerülő vitorlásversenye, a Kékszalag, amelyet a szervezők már Kékszalag Fesztiválként hirdetnek – éppen ezért azokban a napokban jelentősen csökken az elérhető szálláshelyek száma a Balatonnál. Ha valaki Balatonfüreden szeretne aludni a rajt előtt, már alig tud miből választani. | 
A kikötő mellé épült ötcsillagos szálloda és a népszerű kemping közelsége is előny, több ezren tudnak megszállni a környéken, ahol szeretnék, ha a város a vitorlásoktatás bázisául is szolgálna.
A nyarak egyre melegebbek a Balatonnál is, a szél miatt azonban a tó sokszor jól vitorlázható – derül ki az interjúból, amelyet itt hallgathatnak meg teljes terjedelmében:
 





