A napokban Ujhelyi István, az Európai Parlament (EP) közlekedési és turizmus szakbizottságának alelnökeként írásbeli megkereséssel élt a Booking igazgatója felé a cég elmaradt kifizetései és inkorrekt, illetve elégtelen ügyfélkapcsolati szolgáltatása miatt, miközben a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) kérdőíves felmérést végez az érintettek köréről és kintlévőségük nagyságáról – értesült a Spabook.

Amsterdam,,March,2017.,Entrance,Of,The,Office,Of,Booking.com,,On-line
Amsterdam, March 2017. Entrance of the office of Booking.com, on-line accommodation booking company
Fotó: Shutterstock

E-mailben kereste meg a szálláshely-szolgáltatókat az MTÜ, és arra kérte őket, hogy egy kérdőív kitöltésével adjanak visszajelzést a saját helyzetükről, ami a továbblépés előkészítésére utal. 

Mint arról a Világgazdaság is beszámolt, a Booking a pénzügyi informatikai rendszerének előzetesen bejelentett, karbantartás miatt szükséges leállására hivatkozva nem utalta ki a szokásos időben a hozzá beérkezett szállásdíjakat. 

Az előzetesen megjelölt, júliusi határidőt később elkezdte módosítani, majd a módosított határidőt is már többször meghosszabbította, miközben elkezdett fizetni is, de – mint utóbb kiderült – a szállásdíjakat csak néhányan kapták meg, és nem tudni, mennyien nem, konkrétan még azt sem tudni, hogy hányan érintettek az ügyben.

Ez hamarosan kiderülhet, ha megérkeznek a válaszlevelek az MTÜ-höz, és 

az is sokatmondó lesz, hogy a Booking igazgatója mit válaszol a magyar uniós szakpolitikus megkeresésére.

Nem a vendég, hanem a szállásadó van kiszolgáltatott helyzetben: a Booking-sztori új kérdéseket is felvet

Soha nem látott mértékben világítja meg a Booking.com által karbantartási leállásra hivatkozva visszatartott szállásdíjak esete azt, hogy a közvetítői foglalásoknál nem a vendég, hanem a szállásadó kerülhet igazán kiszolgáltatott helyzetbe. A történtek kapcsán utazásjogi szakértőhöz fordultunk.

A Booking nyári leállása nagyon szerencsétlen időpontra, a főszezon közepére lett időzítve, és nagyon rosszul kommunikálták, bármi is van mögötte.

A nemzetközi szállásközvetítő cég késlekedése sok kis szállásadót hoz nehéz helyzetbe, miközben ők nem tudnak szakítani a portállal, amely nélkül már nem lehet érvényesülni a turizmus világában. 

A helyzet pikantériája, hogy a cég a bevételei és a tőzsdei árfolyama alapján köszöni, jól van, a kifizetések mégsem érkeznek meg, immár másfél hónapja a szálláshelyekhez.

Azok a jellemzően kis szállásadók vannak most bajban, akik önként éltek a nemrég felkínált lehetőséggel, hogy a Booking szedje be a szállásdíjakat a vendégtől, és ne nekik kelljen ezt megtenniük a helyszínen. Ez egyébként kockázatcsökkentés volt, mert enélkül a lefoglalt időpontban távol maradó vendégekkel nem tudnak mit kezdeni a szálláshelyek, akiknek ezt az időnként keletkező bevételkiesést senki sem fizeti meg.

Ha perre kerülne sor, az érintetteknek csoportos perindítást javasolt korábban az utazásjogi szakértő. Egyelőre azonban az érintettek a pénzükre, a szakpolitika és a turizmusirányítás pedig érdemi válaszokra vár.