A Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) kérdőívvel méri fel a Booking.com késedelmes fizetésének hatásait a szálláshely-szolgáltatók körében. Az eddig beérkező, csaknem hatezer válasz alapján minden második szolgáltatót érint a fennakadás, leginkább a főként családi vállalkozások által működtetett magán- és egyéb szálláshelyeket.

Alushta,,Russia,-,May,26,,2017:,Iphone,With,App,Booking.com
Fotó: Shutterstock

A helyzet kritikus 

– írta közleményében az MTÜ. Állításuk szerint minden második szállásadó problémát tapasztal az oldal működésében már több mint egy hónapja, és 

az érintettek 80 százalékának a mai napig nem utalta át a globális szálláshely-közvetítő oldal az elmúlt hetek szállásdíjait. 

Az MTÜ a sérelmet szenvedett szolgáltatók támogatására jogsegélyszolgálatot indít, és egyeztetést kezdeményez az érintett hatóságokkal.

Az online szállásfoglaló platform pénzügyi rendszerének a nyári karbantartására hivatkozva a Booking előzetesen közleményben tájékoztatta szállásadó partnereit az utalások várható csúszásáról és a megszokott fizetési ütemezés július 27-e utáni helyreállításáról. Bár azóta indultak a Booking.com részéről tranzakciók, a határidőt követően továbbra is akadozó ügyfélszolgálatról és késedelmes fizetési teljesítésről számolnak be a szállásadók. 

A Fidesz megüzente a Bookingnak: jobb, ha fizet

A nagyobbik kormánypárt szerint felháborító, hogy a multicég visszaél az erőfölényével, és hatósági vizsgálatot követel.

Az augusztus 4-én, pénteken a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központban regisztrált szálláshelyek körében indított kérdőíves felmérést eddig nagyjából 6000-en küldtek vissza kitöltve. A válaszadók túlnyomó többségben (79 százalék) családi vállalkozásban üzemeltetett magánszálláshely és egyéb szálláshely. 

Felháborító és elfogadhatatlan, hogy egy olyan ágazatban, amelyben az értékesítés mára nagyrészt az online térben zajlik, az egyik meghatározó multinacionális szereplő épp a kisvállalkozókkal szemben próbálja érvényesíteni erőfölényét, és ezzel családok ezreinek megélhetését veszélyezteti. Ráadásul teszi ezt éppen a főszezonban

– jelentette ki a Magyar Turisztikai Ügynökség igazgatóságának elnöke, Guller Zoltán. Hozzátette: az MTÜ egyeztetést kezdeményez a témában az érintett hatóságokkal, a bajba jutott vállalkozások számára pedig jogsegélyszolgálatot indít. A károsultak kérdéseit a [email protected] e-mail-címen fogadják.

Az MTÜ által indított felmérésből kiderült, hogy 

a válaszadók 34 százalékánál a rendszer nem késedelmes fizetést jelez, hanem tartozást az oldal felé. 

Az érintettek közel fele nehezményezte azt is, hogy a kifizetési határidő folyamatosan változik a felületen. A felmérés kiterjedt a tájékoztatás módjára is: a válaszolók 25 százaléka nem kapott semmilyen tájékoztatást, és szintén eléggé kifogásolható, hogy 25 százalékuk visszajelzése szerint a probléma kapcsán a Booking ügyfélszolgálata egyáltalán nem tudott segíteni. A szolgáltatók válaszait még 2023. augusztus 11-ig várja az ügynökség.