Az infláció, a gazdasági bizonytalanság, az éghajlatváltozás és a geopolitikai kockázatok miatti állandó aggodalmak ellenére az európaiak többsége idén is tervez nyaralást, és legnagyobb részük ebben az évben még többet is tervez költeni erre, mint korábban – derül ki az Allianz Nemzetközi Vakációs Bizalmi Index felmérésből. Az eredmények alapján négyből három európai (75 százalék) a június és szeptember közötti időszakra időzíti a pihenését.
Annak ellenére, hogy továbbra is sokan szeretnének utazni, a pénzügyi bizonytalanságok érezhetően befolyásolják ezeket a terveket. A megkérdezettek 61 százaléka az egyre növekvő utazási költségek, 51 százaléka pedig a személyes pénzügyi helyzete miatt fejezte ki aggodalmát, ami az utazási kedv enyhén csökkenő tendenciáját mutatja: ez a 2024-ben mért 83 százalékhoz képest 8 százalékponttal esett vissza.
Azok közül, akik idén nyáron egyáltalán nem készülnek útra kelni, minden harmadik ember (34 százalék) az anyagi lehetőségek hiányát nevezte meg a fő visszatartó okként. Ez az arány a kutatásban részt vevő országok közül a britek körében volt a legmagasabb (46 százalék). Az otthon maradás mellett döntők 24 százaléka szerint az utazás túl drágává vált.
A megkérdezettek többsége hajlandó akár más területeken visszafogni a kiadásait azért, hogy megengedhesse magának a nyaralást: 60 százalékuk a szabadidős kiadásait tervezi csökkenteni (mint az étterembe járás, kulturális programok, fitneszbérlet vásárlása), 56 százalék pedig akár olyan nagyobb kiadásait is hajlandó emiatt elhalasztani, mint az autóvásárlás vagy a lakásfelújítás.
A nyaralás drágulásával tisztában vannak a megkérdezettek: a felmérésben részt vevők idén nyáron a korábbiakhoz képest legalább annyit vagy még többet terveznek költeni. A régióban az általános nyári utazási költés háztartásonként átlagosan 2217 euróra fog emelkedni, a növekedés 12 százalékos a 2024-ben mért 1982 eurós kiadáshoz képest.
Míg a németek, a spanyolok és a hollandok nem tervezik nagyon megnövelni a nyaraláson elköltött összeget, a britek és a svájciak már jelentősebb összegekkel számolnak (az előbbiek átlagosan 425, az utóbbiak 645 euróval terveznek többet költeni, mint tavaly).
Az utazások megtervezésekor továbbra is a pénzügyi kérdések jelentik a legmeghatározóbb szempontot, ám a kutatásból kiderül, hogy a geopolitikai és a környezeti tényezők is egyre inkább befolyásolják az utazni vágyók döntését. A globális geopolitikai helyzet az utazók 47 százalékának ad okot az aggodalomra.
Az utazók közel fele (43 százalék) megváltoztatná úti célját szigorúbb határellenőrzések bevezetése esetén, míg 45 százalék a nyaralás biztonságát fenyegető különböző kockázatok miatt aggódik, mint a bűnözés, a terrorizmus vagy a helyi zavargások. Az utazók több mint fele (53 százalék) tart az olyan szélsőséges időjárási viszonyoktól, mint a hőhullámok, az áradások vagy az erdőtüzek.
Az európai utazók körében jelentős hangsúlyt kapnak az autentikus, élménygazdag vakációk, ezt az európaiak 74 százaléka tartja fontosnak. Ezzel párhuzamosan viszont az látszik, hogy egyre nagyobb a zsúfoltság miatti aggodalom: azok közül, akik nem terveznek utazást június és szeptember között, 24 százalék a túlturizmust nevezte meg a halasztás okaként.
A nagy tömegek elkerülésének céljából ezért sokan szándékosan kevésbé ismert, környezettudatos úti célokat keresnek. Emellett pozitív tendencia az utazók elköteleződése az etikusabb döntések iránt is: 72 százalék fontosnak tartja, hogy a nyaralás alatt elköltött pénzzel a helyi közösségeket támogassa.
Idén a válaszadók 48 százaléka tervez belföldi utazást, 42 százalék pedig külföldre készül. Az olaszok, spanyolok, lengyelek és franciák inkább belföldön utaznak, míg a svájciak, osztrákok, britek, németek és hollandok jelentős része külföldre készül.
Az Allianz Hungária Zrt. saját ügyfelei körében végzett kutatásából kiderült, a magyarok is inkább a külföldi utazások felé hajlanak: 60 százalékuk európai országba tervezi a nyaralást, míg a belföldi utazást 56 százalékuk választja. Annak ellenére, hogy a magyarok utazási kedve megközelíti az európai átlagot (71 százalék biztosan tervez idén utazást), tízből egy ember egyáltalán nem tervez vakációt még belföldön sem.
Bajban a szlovák turizmus, az idegenforgalom még a járvány előtti szintet sem érte el
Szlovákia idegenforgalma még mindig nem érte el a Covid-világjárvány előtti szintet, ráadásul az országba látogatók kimondottan keveset költenek – derül ki az Eurostat adataiból. A szlovák turizmus visszaesését jelzi, hogy kevés ott eltöltött nap alatt keveset költenek a turisták.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.