Vasutassztrájk - Összefoglaló
A VDSZSZ hétfőn üzemkezdettől hirdetett határozatlan ideig tartó, gördülő sztrájkot. A szakszervezet a munkabeszüntetéssel a közösségi közlekedés átalakításával kapcsolatos kormányzati tervek és az ezzel járó elbocsátások ellen tiltakozott.
Gaskó István, a VDSZSZ elnöke a hétfőn délelőtt tartott sajtótájékoztatóján sikeresnek nevezte a sztrájk meghirdetését, de hozzátette: eredménye a munkabeszüntetésnek csak akkor lehet, ha a kormány - legkésőbb a kollektív munkaügyi vita keddi tárgyalásán - visszavonja a közösségi közlekedés átalakítására tett minden javaslatát. Ha kedden eredménytelenek lesznek a tárgyalások, a szakszervezet mérlegelni fogja a munkabeszüntetés folytatásának lehetőségét.
A szakszervezeti vezető szerint körülbelül 1.500 munkavállaló vett részt a hétfői sztrájkban, akik pont elegen voltak ahhoz, hogy stratégiai pontokon bénítsák meg az ország vasúti közlekedését.
Hónig Péter közlekedési miniszter korainak és elhamarkodottnak nevezte a sztrájkot vasárnap, arra hivatkozva, hogy még folyamatban vannak a tárgyalások az érdekképviseletekkel. A miniszter hangsúlyozta: van még idő vitatkozni a vasút átalakításáról, a döntések nem születtek meg a menetrendről, vannak még nyitott kérdések. A szakszervezeteknek szombaton megküldték a menetrendi javaslatot, amely még munkaanyag, október 31-éig kell eldönteni, hol legyen vasúti közszolgáltatás.
Mivel a még elégséges szolgáltatásról pénteken nem sikerült megállapodniuk a tárgyaló feleknek, így a vonatok közlekedése kiszámíthatatlan volt a sztrájk idején.
Hétfőn hajnalban szinte az egész országban leállt a vasúti forgalom, reggel nyolc órakor azonban már az ország több pontján felfüggesztették a sztrájkot a vasúti dolgozók.
Több Volán társaság mentesítő autóbusz járatokat indított, hogy enyhítsenek a vasutassztrájk miatti közlekedési gondokon, mások mellett a Pannon Volán, a Tisza Volán, a Kunság Volán, a Szabolcs Volán, a Borsod Volán és az Alba Volán.
A menetrend szerinti vasúti közlekedés helyreállítása a késő délutáni órákra várható. A vasúttársaság először az elővárosi vonatokat ezt követően a távolsági és az InterCity járatokat törekszik pontosan elindítani, majd ezt követi a nemzetközi járatok forgalomba állítása.


