BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Külföldi lapszemle

2002.02.21., csütörtök 00:00

Die Welt

Aki teljesíti a feltételt, hogy nem dolgozik, noha munkaképes, segélyt kap az államtól. Ez a pénzjövedelem olyan magas bérminimumot hoz létre a munkaerőpiacon, hogy a tőkések nem teremtenek elég munkahelyet, mert a segélyezettek termelékenysége sokféle munkához nem elég, másrészt senki sem vállalkozik olyan munkára, amelynek bére nem éri el a szociális segélyt. Hans-Werner Sinn professzor, az Ifo-intézet elnöke szerint az államnak a szociális segélyre vagy munkanélküli-támogatásra fizetett pénzösszeget foglalkoztatásra kell kiadnia. Aki munkaképes, ne kapjon olyan segélyt, amelyből kényelmesen meg lehet élni. Az államnak a segély összegéig támogatni kell az olyan munkahelyek bérét, amelyekért nem fizetik meg a piaci bért. Így a bérek esni fognak, és elég munkahely lesz. Ha mégsem, az államnak kell a mostani segély összegéért munkát adnia, például utcaseprést, kertgondozást, hivatali kisegítőtevékenységet. Így egy második munkaerőpiac alakulna ki. Az eddig javasolt kombi bérrel szemben ily módon nem alakulna ki olyan jövedelemsáv, amelyben érdemesebb munkanélkülinek maradni, mert a segély magasabb a nettó bérnél.



Handelsblatt

Németország kiszáll az atomenergia felhasználásából, a német vállalatok kivonulnak az olajüzletből. A megújuló energiaforrások óriási állami támogatásra szorulnak. Marad a földgázágazat, amelyben az E.On az európai élvonalhoz akar tartozni, de a kartellhivatal megtiltotta, hogy részesedést szerezzen a Ruhrgasból. Most Werner Müller gazdasági miniszteren múlik, hogy mégis engedélyezze. Az E.On-Ruhrgas ügylet a világ legnagyobb magán-energiaszolgáltatóját hozná létre, és egyúttal optimalizálná a beszerzést és az értékesítést. A földgáz az atomenergia megszűnésével különösen vonzó energiaforrás. Ehhez az E.Onnak nem szabad négy évvel az energiamonopólium megszűnése után a versenypályát ismét betemetni.



Financial Times

Az európai autóipar 20 százalékos fölös kapacitása és a túlértékelt font miatt a brit tömegautó-gyártás nem hoz profitot, csak a nagyobb haszonréssel termelt Jaguar és Land Rover nyereséges. Mennyiségben az ágazat rekordtermelésre számít az idén, és a termelésnek több mint 60 százalékát exportálja. De a veszteségek nőnek, tavaly megkétszereződve 1,7 milliárd font sterlingre rúgtak. Csak a PSA Peugeot-Citroën és a Ford Jaguarja kivétel. Az európai kapacitásfelesleg miatt zárja be a GM és a Ford régi, felújításra szoruló gyárát. De az utóbbi a világ egyik legnagyobb motorgyárát fogja felépíteni 600 millió dollárért. A font magas árfolyama az euróhoz képest azonban speciális brit probléma. Ma a font árfolyama 30 százalékkal magasabb, mint a 80-as években, amikor japán autógyárak települtek Nagy-Britanniába. Az árfolyam az alkatrészgyártókat is érinti. A brit autógyárak nem tehetnek mást, mint kivárják, amíg az UK csatlakozik az euróövezethez.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.