BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Külföldi lapszemle

2002.03.21., csütörtök 00:00

Financial Times



A menekültek kísérletei, hogy a Csatorna-alagúton át jussanak Franciaországból Nagy-Britanniába, megszakítanak egy létfontosságú szállítási vonalat, aláássák a bevándorlás ellenőrzését, és életveszélyesek. A francia vasút több ezer tehervonatot tartott vissza november óta, fontos cégek visszatértek a közúti szállításra. A brit vasút-üzemeltető társaság, az SNCF és az alagutat üzemeltető cég veszteséget szenved. Az alagút forgalmának megzavarása újabb csapás a brit kormány tízéves szállításpolitikai tervére, amelynek fő célja a teherforgalom 80 százalékának sínre terelése. A biztonság is veszélyben van: februárban egy illegális bevándorlócsoport elvágta egy szerelvény fő fékkábelét, hogy megállítsa, amikor a vonat átjutott az alagúton. A legutóbbi másfél évben több menekülő szenvedett halálos balesetet. Ezekért az állapotokért Franciaország a felelős. A francia hatóságok nem hajlandók áthelyezni azt a vöröskeresztes tábort, ahol a menekülők átkelés előtt gyülekeznek. Nem vezényelnek a bejárat közelébe elég rendőrt sem. Franciaország nem mindig teljesíti azt a nemzetközi jogi kötelezettségét, hogy gondoskodjon róla: semmi se akadályozza a javak szabad mozgását. Változtatni kell a dublini egyezményen, amely szerint Franciaországnak csak akkor van köze a menekülőkhöz, ha menedékjogért folyamodnak hatóságaikhoz. Ezért érdekük, hogy továbbengedjék a menekülteket, akik inkább Nagy-Britanniába törekednek. Tony Blairnek nagyobb nyomást kellene gyakorolnia Párizsra. Itt az ideje komolyan venni a problémát.



Süddeutsche Zeitung



A Deutsche Telekom veszteségei ellenére az eddigi összegű osztalékot akarja fizetni. Ez a jövőre kiállított csekk volna. A gazdaság logikája szerint azonban az osztalék a vállalat aktuális teljesítőképességét mutatja. Ebből a szempontból a felügyelőbizottságnak és az igazgatótanácsnak nem volna más választása, mint a közgyűlésnek a 2001. évi osztalék 40 százalékos csökkentését javasolni. Tény ugyanis, hogy a cégnek az elmúlt 12 hónap alatt működésének minden javítása ellenére sem sikerült az amortizációt és a kamatot megtérítenie. A 2002-re tervezett rendkívüli bevételek pedig még nem láthatók. A vállalat és a részvényesek közötti viszonyt a változatlan osztalék nem javítaná, megtanulták már, hogy a társaság részvénye kockázatos, T-kötvény nincs. Ezért inkább biztosak akarnak lenni abban, hogy hosszú távon az osztalékukat nem vagyonvesztésből, hanem nyereségből fizetik.



Handelsblatt



A berlini nemzetközi idegenforgalmi vásár (ITB) vége felé a szakemberek leginkább a nyilvános napok közönségáradatát figyelték, s ebből próbálták megítélni, milyen évad várható. Sokan úgy érezték, az utazások iránti érdeklődés csökkent. A terrorizmustól való félelemnél inkább fékezte az utazási kedvet a lanyha konjunktúra. Aki a munkahelyét félti, nem üdül. A Német Utazási Irodák és Utazásszervezők Szövetségének elnöke szerint "későn foglaltatnak szállást, de legalább foglaltatnak". A nagy cégek kapacitásaikat már erősen megnyirbálták, de nyugtalanságukat csak leplezik. Az utazás romlandó áru, az eladatlan ülőhely nem raktározható. Ezért csak idő kérdése, mikor jelennek meg az árengedmények, ha a kereslet gyenge marad. Az utazásszervezőknek főleg a Földközi-tenger környékén nyaralókra van szükségük. A HVB bank jelentése szerint a tavalyitól elmaradó kereslet ellenére nem lesz összeomlás. Ha a konjunktúra miatti aggodalom elmúlik, az "üdülésáru" kilátásai továbbra is kedvezőek lesznek.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.