A dráma elmaradt. A tévéhíradók nem mutatnak meggyötört arcú turistákat, akik pálmák között, mélykék tengerek partján kérdezgetik, ki hozza őket haza. Lóvá tett ügyfelek tömege - a Relax Holiday körüli homályos ügyek néhány kárvallotját leszámítva - nem dörömböl bezárt ajtókon, pénzét követelve. Nem tart válságülést az illetékes minisztérium stábja, hogy gyors mentőakciót szervezzen. A West Travel elmúlása kevéssé tartalmaz drámai elemeket. A sokat vitatott biztosítékrendszer jól vizsgázott. Az Allianz Hungária kifizet majdnem százmilliót, mint a katonatiszt.
A kínos következmények kivédésére van, bukások ellen azonban a jövőben sincs biztosíték. Magyarországon mintegy ezer bejegyzett utazási iroda működik. Ennyit tartósan a magyar piac képtelen eltartani. Az utaztatók között ádáz verseny folyik, az ember néha a szemét dörzsöli, amikor 20-30 ezer forintos görögországi vagy olasz ajánlatokat lát. Kis ár, kis haszon. Elég egy kis hiba a számításban, ott a veszteség. Az előre lekötött charter- és szállodai kapacitásért ugyanakkor fizetni kell. A kis veszteségből nagy, majd még nagyobb lesz, és máris itt a csőd. Hiába a West Travel tavalyi majd hárommilliárd forintos bevétele, már akkor milliós nagyságrendű kiegyenlítetlen számlákról suttogtak. A bajba jutott társaságon egyik hitelezője, a Travel Service cseh-magyar chartercég tulajdonosként való beszállási kísérlete és a német Neckermann partnersége sem tudott segíteni. Az, ami a magyar utazási piacon végbemegy, egyébként kismiska Nyugat-Európához képest, ahol óriási, csődöktől kísért felvásárlási hullám gördül végig. A brit Daily Telegraph a minap arról panaszkodott, hogy a potenciális utasok az idén teljesen összezavarodtak, megszokott irodáik sorra nevet változtattak.
Lehet, hogy a zavar nem sokáig tart majd, mert a jelek szerint nincs messze az idő, amikor csak néhány nevet kell megjegyezniük. Európa utaztatási tevékenységének zöme tíz turisztikai konszernre jut, amelyek tavaly 46 milliárd eurós forgalmat bonyolítottak le. Ennek több mint negyede a német óriásra, a TUI-ra jutott, amely amúgy már betette lábát Magyarországra. Kíváncsi lennék, hogy tíz - dehogyis tíz, öt! - év múlva milyen neveket viselnek majd a mostani ezer magyar iroda közül azok, amelyek kiállják a viharos idők próbáját.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.