A kialakult helyzet komolyságát jelzi, hogy az üzleti beruházások már 2000-ben megtorpantak, 2001-ben pedig már az egyértelmű csökkenés vált a jellemző trenddé, amely a KSH most közölt hivatalos adatai szerint a második negyedévben közel 10 százalékos mértékben csökkent. A beruházások egészét tekintve valamivel jobb a helyzet, döntően az állami beruházásoknak a választásokra is tekintő megugrása miatt.
Milyen tényezők játszottak közre abban, hogy az elmúlt két évben a beruházások növekedési dinamikája mind a kívánatosnál, mind a vártnál rendre kisebbek voltak, az üzleti beruházásoknál pedig a folyamatos csökkenés vált a jellemző tendenciává? Az alapvető tényező megítélésem szerint az, hogy a 90-es évek második felében látványosan megugrott külföldi beruházások 2000-től fokozatosan mérséklődtek mind az új tőkebehozatal, mind a nálunk megtermelt profit ismételt befektetése tekintetében. Hozzávetőleges adatok szerint a 90-es évek második felében a feldolgozóipari beruházások körülbelül 85 százalékát a külföldi cégek adták. Ilyen arányok mellett a hazai források csak kisegítő, árnyaló szerepet játszhatnak a beruházási trendek alakításában, de érdemi módosításra nem igazán képesek. Ezért a hazai cégekre és forrásokra alapozó "nemzeti" fejlesztéspolitika szívet melengető ugyan, de hatástalan a mostanra kialakult kedvezőtlen tendenciákkal szemben.
De mi okozhatta a külföldi befektetők látványos pálfordulását? A sok lehetséges tényező közül kiemelkedő a 2000 végén, az USA-ban már jelentkező dekonjunktúra és annak kiszélesedése, elmélyülése. A másik valószínűsíthető tényező, hogy 2001-ben a világméretű külföldi tőkeáramlás az előző évihez képest 40-50 százalékkal csökkent. Igaz, az ismert becslések szerint a közép- és kelet-európai országokban változatlan, 27 milliárd dolláros szinten maradt. Valószínű tehát, hogy a nálunk kialakult jelentős visszaesés a globális romlással nem magyarázható. Inkább arról lehet szó egyfelől, hogy a velünk versenyben lévő országok - Cseh-, Lengyelország, Szlovákia stb. - nálunk jobban tudták javítani tőkevonzó képességüket, másfelől a magyar gazdaságpolitika érdemben nem tett semmit ennek megőrzéséért, sőt 2000 után felemás "üzeneteket" küldött a külföldi befektetőknek. Végül talán az is hatással lehetett, hogy a bekövetkezett változások eredőjeként hazánkban az olcsó munkaerőre alapozó, bérmunka jellegű beruházások hatékonysága, hosszabb távú célszerűsége gyengült, ugyanakkor a magasabb képzettségre alapozó tevékenységek gyorsabb kiépítésének feltételei (például a magasan képzett munkaerő) még nem igazán teremtődtek meg.
Az enyhén szólva is felemás politikai hozzáállást súlyosbította, hogy a modern állami szerepvállalás félreértelmezése talaján durva, közvetlen állami beavatkozásokra került sor, továbbá diszkrimináció érvényesült a közbeszerzéseknél. Mindezek együttesen az egyébként is romló világgazdasági feltételek mellett aláásták a kiszámíthatóság, átláthatóság (a külföldi beruházások által fontosnak vélt) követelményét.
Az üzleti beruházások szűkülése nemcsak a gazdasági felzárkózás ellehetetlenülése miatt érdemel figyelmet, hanem azért is, mert erőteljes beruházás nélkül a 2003-ban talán ismét beinduló világgazdasági konjunktúrába való bekapcsolódásunk is veszélybe kerülhet.
A teendőket, a jövőt illetően abból kell kiindulni, hogy az államháztartás magasra szökkent, a GDP 6 százalékára tehető hiánya rendkívül szűkre szabja az állami szerepvállalás mozgásterét a beruházások élénkítésében is. A hazai vállalkozási szféra beruházásainak támogatása vagy általában a beruházásokhoz kapcsolható kedvezmények bővítése nem igazán járható út a kialakult gazdasági kényszerek miatt. Egyébként is ebben a vonatkozásban nemcsak a források hiánya jelentkezik korlátként, hanem a közelgő EU-tagság is, amelyben az egyedi támogatások és kedvezmények rendszere nem igazán alkalmazható. Illúzióink tehát aligha lehetnek egy masszív, állami beruházásösztönzési politika érvényesíthetőségéről. Amit tehetünk, illetve amit meg kell tenni: egyrészt egyértelmű gazdaságpolitika kialakítása és érvényesítése a külföldi befektetésekkel kapcsolatban, másrészt a jogbiztonság, a kiszámíthatóság és az átláthatóság erősítésével a hosszabb távú befektetői érdekeltség megteremtése, harmadrészt a befektetők - külföldiek és hazaiak, kicsik és nagyok - tényleges tevékenységét megnehezítő bürokrácia leépítése, és végül a beruházási tranzakciókhoz is tapadó, finoman szólva "ügyeskedő" tevékenységek visszaszorítása. Mindezeken túl fontos lenne a beruházásokkal, különösen pedig a külföldi beruházásokkal kapcsolatos kedvezőtlen társadalmi attitűdök megváltoztatása.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.