>> Mit lehet már biztosan tudni a bizottság október 16-án megjelenő legújabb országjelentéséről?
- Csak általánosságokat, például, hogy valószínűleg ez lesz az utolsó.
>> Kimondja-e majd a jelentés, hogy Magyarország készen áll a tagságra?
- Erről október 16. előtt nem tudok nyilatkozni. Az biztos, hogy az elmúlt évek jelentéseivel szemben most nem egy évet, hanem az 1997-től eltelt egész időszakot vesszük górcső alá.
>> Van-e még lehetősége Magyarországnak, hogy az október 16-ig terjedő időben bármilyen módon befolyásolja a jelentés tartalmát?
- Ha lezárnák a versenyjogi fejezetet a csatlakozási tárgyalásokon, az nagyon kedvező megítélés alá esne az országjelentésben is. A következő két-három hét során konkrét intézkedésekkel még lehet befolyásolni a jelentést, de csak döntésekkel és tényleges jogalkotási lépésekkel, tervekkel nem, mert tervekkel az országjelentés nem foglalkozik.
>> Jelenleg zajlik a nemzeti fejlesztési terv összeállítása. Hogyan értékelné az előkészületek tempóját? Nincsenek késésben a magyar hatóságok? Decemberre kész tervet kell a bizottság elé tenniük.
- Valóban több időt vettek igénybe az előkészületek, mint korábban gondoltuk volna. A késés az előző kormányzat alatt kezdődött, s amikor a mostani kormány hivatalba lépett, határozottan kijelentette, hogy szándéka behozni azt. De az nft összeállításához valóban sok időre van szükség, bonyolult feladat. Látjuk, hogy az új csapat nagyon keményen próbálja behozni a lemaradást, s nem is arra számítunk, hogy csak decemberben szembesülünk először az nft-vel, abban bízunk, hogy informális módon előzetes verziókat már jóval korábban megkapunk, akár már szeptemberben. Ez azért lenne fontos, hogy kommentálhassuk, mielőtt a végső verzió kialakul. Valóban van ok aggodalomra a menetrend betartását illetően, nincsenek már időtartalékaink. De még nincs túl késő, a lemaradás behozható.
>> A régiók körében csalódottságot okozott, hogy csupán egyetlen, egységes regionális operatív program készül.
- Ez egy hosszú történet, de már az előző kormány alatt megállapodás született az Európai Bizottsággal arról, hogy a 2004-2006-os időszakra ez a leghatékonyabb módszer. Túlságosan összetett és kockázatos lenne már most decentralizált regionális fejlesztési programokat bevezetni. 2006-tól kezdve természetesen már egészen más megoldást is alkalmazhatunk, és a régióknak már 2004-től is nagy szerepe lesz a regionális operatív program végrehajtásában.
>> Uniós szempontból van-e lehetőség megváltoztatni a régiók határait a 2007-től kezdődő új költségvetési tervezési időszakra?
- Természetesen. Nemcsak a határok módosítása lehetséges, de a régiószervezési elvek vagy a régiók feladatköre is változhat, például a kormányzati hatáskörök decentralizációja révén. Tudom, hogy ez szintén nagyon komplex folyamat, alkotmánymódosításra is szükség lenne hozzá. Éppen ez magyarázza, hogy csak középtávon megvalósítható feladatról van szó, csak a 2007-től kezdődő új uniós költségvetési periódustól léphetnek életbe új szabályok.
>> Az időnyomás nem csupán az nft előkészítése terén nagy, hanem a csatlakozási tárgyalásokon is. Megvan-e a szükséges politikai akarat a tagállamokban az alkufolyamat decemberi befejezésére?
- A válaszom határozott igen. Valóban létezik időnyomás, egyes kérdésekben az EU-tagállamoknak még nincs közös tárgyalási álláspontja, de van határidőnk, amikorra ennek az álláspontnak meg kell születnie, és ez október vége, november eleje. Ettől kezdve december közepéig, a koppenhágai csúcsig néhány hét nagyon intenzív tárgyalásra van szükség és lehetőség. Az unió oldalán kétségkívül megvan a politikai akarat, sőt, szerintem kifejezetten figyelemre méltó, hogy milyen következetesen erősíti meg újra és újra az EU a menetrend változatlanságát, legutóbb a külügyminiszterek augusztus végi, elsinorei informális találkozóján. Az egész folyamat óriási lendületben van, őszintén szólva nem tudom elképzelni, hogy bárki is magára vegye a felelősséget a menetrend veszélyeztetéséért, éppen ellenkezőleg: létezik egyfajta, sokszorosan megerősített kollektív politikai akarat a lendület fenntartására. Külső kockázati tényezők természetesen léteznek: mint például az ír népszavazás ügye, ahol egyszerűen csak reménykedni tudunk, hogy a megfelelő irányban dől el. A politikai akarat az EU részéről biztosított, de a sikeres tárgyalászáráshoz az is kell, hogy a tagjelöltek részéről is meglegyen. Nekik is késznek kell lenniük a szükséges kompromisszumok meghozatalára.
>> Valóban "most vagy soha" helyzet alakult ki? Sokan mondják, hogy ha decemberben nem sikerül lezárni a tárgyalásokat, akkor hosszabb időre el fogják halasztani a bővítést, mert annyira zsúfolt az EU napirendje 2006-ig, hogy néhány hónapos késés nem lehetséges, csak néhány éves.
- Erre nagyon nehéz válaszolni, de az biztos, hogy most egyedülállóan nagy lehetőség előtt állunk a bővítés egész folyamatának sikeres befejezésére. Bármiféle késés, legyen az akár a tárgyaló felek hibájából, akár külső tényezők miatt, kockázatot hoz magával. Talán túlzás azt mondani, hogy "most vagy soha", de ha nem sikerül decemberben megállapodni, valóban megjelenik a komoly késés kockázata. A kockázata, és nem a bizonyossága. Ezért gondolják a legtöbben, hogy mivel politikai folyamatról van szó, megvan a lendület, a menetrend és a határidő: mindez együtt olyan lehetőséget jelent, amelyet meg kell ragadnunk.
>> Négy és fél éve tárgyalunk, de a legfontosabb kérdésekről eddig nem esett szó, azokról a folyamat legvégén, néhány hét alatt kell majd megegyezni. Nem azt jelenti-e ez, hogy nincs is igazán mozgástér a tárgyalásokon, a jelöltek vagy elfogadják az EU nagy nehezen létrejövő álláspontját, vagy nem lépnek be?
- A filozófiai jellegű válasz erre az, hogy egy klubhoz csatlakozni mindig csak a klub alapszabályainak elfogadásával lehet. De én ennél konkrétabb választ szeretnék adni. Először is, véleményem szerint nem hátrány, hogy csak kevés idő áll rendelkezésre a legfontosabb pénzügyi kérdések megvitatására. Ez még segíthet is gyorsan megtalálni a megoldást. Másodszor pedig, mivel nem tudjuk előre megmondani, mi lesz a végeredmény, ez annak a bizonyítéka, hogy mégiscsak tárgyalásokról lesz szó. Valóban abban a helyzetben vagyunk, hogy a bővítés finanszírozásának keretszámai többé-kevésbé rögzítettek a berlini csúcs pénzügyi határozatai révén, a kérdés az, hogy miként használjuk fel az abban szereplő összegeket a strukturális alapok, a vidékfejlesztés vagy a közvetlen agrártámogatások között. Ezt kell részletesen megvizsgálnunk, s az eredménynek nem feltétlenül kell azonosnak lennie valamennyi tagjelölt esetére. Van tehát miről tárgyalni, s optimista vagyok abban a tekintetben, hogy a rendelkezésre álló öt-hat hét minden felet ráébreszt: nincs vesztegetni való időnk, keményen kell dolgoznunk. Így az idő szűkössége akár előny is lehet a jó megoldások megtalálása szempontjából.
>> Nehezítené-e a tárgyalások befejezését, ha Magyarország a véghajrára hagyná a versenyjogi fejezet lezárását?
- Igen. Azt hiszem, bölcs javaslat volt a magyar kormány és a bizottság részéről célul tűzni ennek az problémának a megoldását még a véghajrá előtt, hiszen alapvetően technikai jellegű ügyről van szó, legalábbis a végső fázisra maradó pénzügyi témákhoz képest. A decemberi tárgyalászárás célját kell szem előtt tartanunk, s technikai kérdésekkel azt nem szabad veszélyeztetnünk.
>> Eseti megoldás lenne a legjobb a meglévő, nem EU-konform adókedvezmények terén, vagy valamiféle általános szabály?
- Nem hiszem, hogy egyenként kellene megoldást találni minden egyes érintett vállalatra. Először is le kell szögezni, hogy új adókedvezményeket már 2003 elejétől, vagyis a csatlakozást megelőzően is csak az uniós joggal összeegyeztethető módon lehet majd adni. A csatlakozás pillanatában az EU állami támogatásra vonatkozó szabályai mindenképpen életbe lépnek, s automatikusan felülírják a meglévő magyar szabályokat. A magyar kormány régóta ismeri ezeket az uniós szabályokat, s ezek tudatában adott nem EU-konform adókedvezményeket. Ha tehát egyes cégeknek adott könnyítések nem felelnek meg az uniós szabályoknak, azok nem tarthatók fenn a belépés után. Mi azt javasoltuk, hogy a magyar kormány a meglévő kedvezményeket alakítsa át EU-konform kedvezményekké. Jelenleg arról folynak a tárgyalások, pontosan miként is lehet ezt elérni anélkül, hogy nagy hátrányok vagy jogosulatlan előnyök érnék az érintett vállalatokat. Egyúttal biztosítani kell, hogy az új szabályok átláthatóak legyenek, ez a legelső, amit kérünk, s azt is, hogy a nem EU-konform szabályok alapján nyújtott támogatások a csatlakozás után sokáig ne maradjanak fenn.
>> Vagyis rövid ideig azért még fennmaradhatnak?
- A nem EU-konform rendszert azonnal át kell alakítani EU-konformmá. Éppen arról folynak a tárgyalások, hogy a már létező, konkrét támogatások esetében ez milyen feltételekkel tehető meg.
>> Az időnyomás a tárgyalászárás után is fennmarad. Ön személy szerint támogatja-e, hogy Magyarország rendezze meg először a referendumot a jelöltek között, mivel itt a legnagyobb a csatlakozás támogatottsága? A legutóbbi bővítésnél is a leginkább igen párti Ausztriában volt először népszavazás.
- Számos érv merült fel a gyors magyarországi referendum mellett. Egy belső érv például az, hogy egyszerűbb lenne még a csatlakozási szerződés aláírása előtt megtartani a népszavazást. Vannak azonban külső érvek is, és tény, hogy néhány tagjelölt érdekeltségét fejezte ki abban, hogy Magyarországon legyen az első referendum, mert ennek demonstrációs és bátorító hatása lehet a többi jelölt választópolgáraira nézve is. Nekem nincs egyértelmű álláspontom e téren, bár mint ön is említette, egyes történelmi tapasztalatok azt mutatják, hogy nem lenne ésszerűtlen egy ilyen sorrend. Ha a többi tagjelölt és a magyar kormány érdeke egybeesik e téren, nem látok okot arra, hogy az EU-nak kifogása legyen ez ellen. Másfelől látni kell, hogy ez csak egy lehetőség a sok közül, léteznek más opciók is a tárgyalászárás utáni különféle magyarországi események menetére.
>> Elég erős-e az EU ahhoz, hogy a csatlakozás ellenzőinek is segítsen a véleményük kifejtésében a népszavazási kampány során? Növelheti-e a döntés demokratikusságát, ha nem csupán a belépéspártiakat támogatják?
- Némi problémám van ezekkel a kérdésekkel. Nagyon nehéz beazonosítani a csatlakozást ellenzőket Magyarországon, hiszen valamennyi parlamenti párt támogatja a belépést és a népesség nagy része is. Ráadásul a népszavazás előtti tájékoztatási tevékenységért a felelősséget a magyar kormányzat viseli, noha természetesen mi is informáljuk a magyar társadalmat már hosszú ideje az unióval kapcsolatban. Ennek során alapelvünk mindig is az volt, hogy objektív információkat nyújtsunk, s olyan társadalmi csoportokat is bevonjunk, amelyek kritikusak lehetnek, legyenek azok az agrártermelők vagy a nyugdíjasok. Elsősorban tényszerű információkat próbálunk adni nekik, másodszor pedig igyekszünk megérteni érveiket, s azokra saját érveinkkel válaszolni. Nem feledhetjük azonban azt sem, hogy az Európai Bizottság célja a magyar csatlakozási folyamat sikeres befejezése, sikeres népszavazással. Nem várhatja el tehát senki tőlünk, hogy különleges hangsúlyt helyezzünk olyan politikai erőkre, amelyek még a parlamentben sincsenek jelen, de esetleg problémáik vannak a csatlakozással. A tájékoztatást azonban természetesen folytatjuk, hiszen a belépéspárti politikai erőknek is gyakran vannak kérdéseik, a lakosságról nem is beszélve, és ezekre szeretnénk válaszolni. A referendumot természetesen teljesen tisztességesen kell megrendezni. A mi véleményünk az, hogy a belépés melletti érvek Magyarország esetében elsöprő többségben vannak, bármi is legyen a csatlakozási tárgyalások végső eredménye, és ugyanez a helyzet a bővítés melletti érvekkel az EU egésze esetében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.