Aligha olyan német-francia egymásra találásban reménykedtek az európai integrációs folyamat támogatói, mint amilyennek Schröder kancellár és Chirac elnök párizsi találkozóján szemtanúi lehettek. Annak a két országnak az első számú vezetői, amelyek együttműködése mindig is az EU motorjának számított, most leginkább abban értettek egyet, hogy itt az ideje rugalmasabban értelmezni a stabilitási paktumot. Értsd: aláásni az unió eddigi talán legnagyobb vívmányát, a nemrég létrehozott közös pénz tekintélyét. Az ugyanis nem kis részben éppen ennek a paktumnak a meglétén, vagyis a költségvetési fegyelem intézményesítésén nyugszik.
Persze valószínűleg nem is várták már sokan az EU érdekeinek figyelembevételét egy olyan német kancellártól, aki újraválasztását nem kis részben éppen legfőbb szövetségese ócsárlásának (gátlástalan Amerika-ellenes retorikájának) köszönheti. Vagy egy olyan francia elnöktől, aki annak dacára sem lát lehetőséget a közös agrárpolitika régóta esedékes reformjára, hogy páratlanul nagy belpolitikai támogatottságra tett szert a baloldal tavaszi, kiütésszerű választási vereségének tulajdoníthatóan.
Az agrárreform elhalasztásának ügyében most még nem sikerült megállapodni. Sok elemző szerint azonban csak ez lehet a végső kimenetele a látványos kötelhúzásnak. A német érdekeltség az EU-bővítésben ugyanis erősebb, mint a közös agrárbüdzsébe való befizetések csökkentésében. Utóbbival hosszú távon évente néhány milliárd eurót nyerhet a német költségvetés, előbbivel évente akár néhány tízmilliárdot is (szintén hosszú távon) az új tagok felvételének köszönhető GDP-növekedési plusznak tulajdoníthatóan. Nem éri meg tehát elhalasztani az agrárreform követelésének fenntartásával a bővítést.
A mezőgazdasági potenciál van olyan erős Magyarországon, hogy hazánk egészséges tulajdoni és termelési szerkezet esetén piaci alapokra helyezett közös agrárpolitika mellett is megállja helyét a versenyben. Amíg azonban az agrárium szerkezetátalakítása nem megy végbe, amíg a szektor túlfoglalkoztatottsága és sok szempontból alacsony hatékonysága nem szűnik meg, addig tisztán önös pénzügyi érdekeinket nézve nem kell bánkódnunk a reform elhalasztása miatt. Az uniós agrárrendtartás körüli közgazdasági nonszenszek által okozott károk viszont 2004-től már Magyarországnak okozott károk is lesznek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.