Valószínűleg most már soha nem tudjuk meg teljes bizonyossággal, létezett-e B terv, s ha igen, akkor milyen. Vagyis hogyan készültek fel a brüsszeli bürokraták arra az esetre, ha az írek másodszor is leszavazzák a nizzai szerződést. Az ír szavazók így megkapják azt a (megérdemelt) elégtételt, hogy az ő nagylelkűségükön múlott a bővítés.
Mert kétségtelen, hogy ha készültek is jogi vészforgatókönyvek, politikailag elég nehéz lett volna megmagyarázni, hogyan lehet megkerülni a demokratikusan kinyilvánított népakaratot, az európai uniós szellemiség alappillérét. Szerencsére erre most már nem is lesz is szükség.
Az ír kormány komolyabban vette a feladatát, mint egy éve, s megértette a választókkal, hogy a nizzai szerződés nem jelenti az ország "militarizálását", vagy akár csak azt, hogy a közösségi harmonizálás jegyében le kellene mondani az alacsony vállalati adóról, az ország tőkevonzó képességének legfőbb összetevőjéről. A ratifikálás elutasítása viszont tíz hasonló helyzetben lévő országtól vonná meg a gyorsított ütemű felemelkedés lehetőségét, mint ahogyan Írország is állt az 1973-as európai közösségi csatlakozás előtt.
Az írek pedig elfogadták, hogy nem ez a legjobb alkalom a Bertie Ahern kormányával szemben felgyülemlett csalódottság levezetésére. Mert igaz ugyan, hogy a növekedés lassul, az idén alig három százalékosnak ígérkezik (az írek kilenchez szoktak) s a kabinet (ott is) most kezdi benyújtani a számlát a májusi választások előtti túlköltekezésért; számos termék adókulcsa emelkedik, ám ennek kevés köze van az EU jövőjéhez. Sőt, a bővítés az exportorientált gazdaság számára legalább annyi előnyt jelenthet, mint kihívást.
A referendum kimenetele a csatlakozási tárgyalások végső szakaszában talán a legkomolyabb terhet jelentette. A kedvező végkifejlet mostantól viszont a bővítés nyílt vagy burkolt ellenzőinek a dolgát nehezíti meg. Gyanítani lehet, hogy ha a többi tagállamban is népszavazást rendeztek volna Nizzáról, lett volna olyan, ahol még második nekifutásra sem sikerül azt elfogadtatni a közvéleménnyel.
Így azonban az ír referendum lényegében magáról a bővítésről szólt, s az e heti brüsszeli uniós csúcstalálkozón fokozott nyomás nehezedik majd azokra a kormányokra, amelyek kibúvókat keresnének a megállapított csatlakozási menetrend betartása alól. Ez után a hét vége után kisebbnek tűnik a hágai kormányválság fenyegetése is, hiszen nehezen képzelhető el, hogy a holland kabinet felhatalmazása körüli értelmezési vita miatt valljon kudarcot a tizenötök egyeztetése a bővítés költségvetési kérdéseiben. S ha a németeknek és a franciáknak nem is sikerülne végleg egyetértésre jutniuk a közös agrárpolitika reformjáról, az új tagországoknak szánt felajánlások aligha kötődhetnek majd ehhez az alkuhoz.
Az írek nemcsak a maguk nevében döntöttek Nizzáról és közvetve a tíz új tag befogadásáról. De rájuk hivatkozva immár senki sem próbálhatja meg a többieknek eladni a kapun belül lévők euroszkepticizmusát. (LG)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.