BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Üzleti alapok a Budapesti Napnál

Számos kiemelkedő nemzetközi médiavállalat vezető pozíciója után a fővárosi sajtópiacot megreformálni kívánó Budapesti Nap stratégiai igazgatójaként tért vissza Magyarországra Andrea von Finckenstein. A nevében nemesi rangot, megjelenésében üzleti szemléletet mutató médiaszakember új modellre építi a budapesti vállalkozást.
2002.10.07., hétfő 00:00

A Budapesti Nap ötletét sajátjának tudó Andrea von Finckenstein még a Bertelsmann AG német médiavállalat cégeladási és -vásárlási szakértőjeként ismerkedett meg a kelet-európai, közte a magyar sajtópiaccal. A fővárosi lapindítás ötlete először akkor vetődött fel a német származású férje révén 800 éves történelmi múltú nemesi nevet viselő üzletasszonyban, amikor kiderült, hogy a Bertelsmann-nak kartelljogi problémák miatt ki kell lépnie a Népszabadság tulajdonosi köréből. A huszonhárom éve külföldön élő Andrea von Finckenstein persze nem titkolja azt sem, ott lakozik benne a hazai piacon való bizonyítási vágy is, egyébként pedig úgy véli: a kihívás azért is nagy, mert a Budapesti Nap sajtóreformot jelenthet. Mint mondja, ha az üzlet sikeresnek bizonyul, akkor Magyarországon a mindenkori piaci erők döntenek a szereplők pozícióiról, nem pedig a politikai kényszerek. A magyar sajtópiac strukturálisan az elmúlt tíz évben mindössze mérsékelt változásokon ment át, a piacon lévő nagy üzleti résbe lépett be a Budapesti Nap. A fővárosnak eddig nem volt saját lapja, pedig a világban minden magát valamire is tartó nagyváros fel tudja mutatni a saját orgánumát - véli Andrea von Finckenstein.

A Budapesti Nap piacra lépését mindenesetre nagy titokban készítették elő, pedig, mint az üzletasszony elárulta, már másfél éve megvan a terv, és ezt az időt használták fel a projekt megvalósításához. A vállalkozás üzletfilozófiája szerint azonban az elődleges cél a siker, nem pedig a feltűnés. Lassan, alulról építkezve valósították meg az ötletet, az üzleti tervet pedig öt évre készítették elő. A teljes lapkészítést a menedzsment irányítja, így reményeik szerint stabillá lehet tenni az előfizetői létszámot, ami pedig monopolistává teheti a budapesti hirdetési piacon a lapot. A kiadó saját, nagy létszámú előfizetői értékesítési csapattal toborozza a fővárosi előfizetőket.

A közvetlenül Andrea von Finckenstein által válogatott szerkesztői gárda szervezete is eltér a hagyományos magyar újságírói gyakorlattól: a napi feladatokat ellátó központi szerkesztőséget ugyanis kiegészíti egy külön csapat, amely nagyobb háttéranyagokkal szolgálja ki azt.

A szervezeti egység mellett a hírszolgáltatásban is sajátos megoldást választott az új lap. Andrea Von Finckenstein szerint az emberekhez közel kell férkőzni, és meg kell tudni, mi az, ami igazán érdekli azt a 2,7 millió embert, aki a fővárosban és annak 20 km-es agglomerációjában él. A magyar sajtóban 60 százalékban MTI-híreket dolgoznak fel, amelyeket általában még valamilyen politikai indíttatásból módosítanak is. A Budapesti Nap legfeljebb két politikai jellegű oldalt tartalmaz lapszámonként, sokkal nagyobb hangsúlyt kap a politikánál a haszonelvűség alapján történő szerkesztés, azaz az információkból a budapestiek hasznára szolgáló tartalmak nyomatékosítása.

Kockázat nincs, a saját terjesztési hálózat a biztosíték. E nélkül az alap nélkül nincsen piacképes regionális lap - véli Andrea von Finckenstein. A szervezeti és technikai háttérrel gyorsan kézbesíthetők az első példányszámok - sorolja az előnyök közé a digitalizált és mobilis terjesztési rendszert. Szerinte nem jelent hátrányt az sem, hogy saját tőkéből valósítja meg újabb médiavállalkozását a Budapesti Piac Rt., a cég ugyanis nagyon stabil.



A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.