Ügyesen kellett és kell az elkövetkező hetekben, hónapokban is manővereznie a magyar gazdaságdiplomáciának, elkerülendő, hogy az uniós tagság elnyerése után túlzott függőségbe kerüljön a huszonöt tagúvá bővülő (szinte) egységes Európától. Az Európai Unión kívüli országok ugyanis óhatatlanul bizonyos lépéshátrányba kerülnek majd a magyar piacon, ezért is fontos megnyugtatásuk, meggyőzésük: 2004 után is ugyanolyan fontosak maradnak Magyarország számára, mint a csatlakozás előtt.
Főként a külkereskedelemben komoly annak a veszélye, hogy túlzott egyoldalú függőség alakul ki. Ha csak a rideg számokat nézzük: a mai tizenöt tagállammal bonyolódik a magyar kivitel közel 75, a behozatalnak pedig durván 58 százaléka. Ezzel az EU olyan súlyt képvisel a magyar külkereskedelemben, amilyenre a tizenötök egymás közötti kereskedelmében nemigen van példa. Ráadásul a "big bang" után Magyarország huszonöt legfontosabb kereskedelmi partnerországából már tizenöt lesz uniós tagállam.
Ami a kereskedelemben veszély, a működőtőke-áramlásban inkább esély: a nemzeti elbánás elvének követése miatt minden befektető egyforma kondíciókat élvez. Viszont az Európai Unión kívüli országok itteni invesztíciójukkal egyből bejutnak az egységes piacra. Ez is vezette a Magyarországon első számú befektetőt, az Egyesült Államokat, ez volt az egyik legfontosabb mozgatórugója a japán invesztoroknak, s nem elhanyagolható szerepet játszik a befektetési lehetőségeket világszerte kereső, több magyarországi lehetőség iránt érdeklődő orosz tőke döntéseiben.
A gazdasági racionalitás is azt diktálja, Magyarország őrizze meg a rendszerváltás óta kialakított szoros gazdasági-kereskedelmi-üzleti kapcsolatait az unión kívüli európai, valamint a tengerentúli országokkal. Nem csak a hatályos külgazdasági stratégia nevezi meg célként a kapcsolatok fejlesztését az USA-tól kezdve Oroszországon át Japánig és Kínáig. A legkülönbözőbb szinteken folyamatos lobbizás folyik. Elég, ha csak a közelmúlt s az elkövetkező pár hét programjából tallózunk: Medgyessy Péter a napokban tért vissza az Egyesült Államokból, s nemsokára Oroszország felé veszi az irányt - az USA-ban a kormányfői vizitet követően Csillag István gazdasági és kereskedelmi miniszter győzködte a befektetőket, üzletembereket; Oroszországban pedig a miniszterelnök látogatását megelőzően tartottak nagyszabású, több magyar minisztert is felvonultató rendezvénysorozatot. A Külügyminisztériumnak a külgazdaságért felelős helyettes államtitkára a napokban Japánban járt, egy másik delegációval a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium államtitkára és helyettes államtitkára vizitelt Kínában. E négy ország - sorrendben - az 5., a 6., a 10., illetve a 11. legjelentősebb kereskedelmi partnerünk.
Többszörösen is kétfrontos gazdaságdiplomáciát folytat tehát Budapest. Egyrészt igyekszik diverzifikálni a kereskedelmet, másrészt törekszik a tőkeimport fokozására unión kívüli országokból. S bár az üzleti döntéseket elsősorban a profit motiválja - a kormányszinten gazdaságdiplomáciának nevezett lobbizás nem árt, mi több, használ.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.