A jelenlegi helyzetben több szempontból is kulcsfontosságú lenne a védelmi szférára vonatkozó említett közmegegyezés. Itt és most ennek csupán néhány igen praktikus okáról szeretnék szólni, s nem arról, hogy a normálisan működő demokráciákban a politika szereplői a honvédelem alapkérdéseit (ti. a hadsereg feladatait, működőképességét és fejlesztését) általában igyekeznek kirekeszteni a pártpolitikai csatározások porondjáról.
Mindenekelőtt úgy vélem, hogy konszenzuskényszer áll fenn az önkéntes haderőre való áttérés és az ezzel kapcsolatos reformok tekintetében. Ma ugyanis Magyarország egy olyan 34 ezer fős - vagyis már pusztán méreteiben is professzionalizmust és modern technikát követelő - hadsereget tart fenn, amely struktúrájában és működésében, de legfőképp mentalitásában és elavult felszerelésében még mindig a tömeghadsereg jegyeit viseli magán. A jelenlegi honvédelmi vezetés e tekintetben mutatott eltökéltsége tehát kétségtelenül indokolt (hogy a 2006-os határidő mennyire reális, azt most ne firtassuk), jóllehet magam úgy gondolom, hogy az önkéntességre és a professzionalizmusra való áttérés csak akkor jelenthet megoldást a Magyar Honvédség problémáira, ha az végre komoly technikai modernizációval is párosul. És ez utóbbi az a terület, ahol meggyőződésem szerint megint csak igen erős konszenzusnak kell kialakulnia a pártok között. Ennek hiányában ugyanis csupán szaporodni fognak a Mistral, illetve a Gripen típusú viták és csatározások.
Közmegegyezésre e kérdésben nem csupán azért van szükség, mert a haderő modernizációja olyan terület, melyet még tőlünk nyugatra, sokkal jobb kiindulási feltételekkel is általában 3-4 kormányzati ciklus alatt hajtanak végre, de esetünkben elsősorban azért felettébb kívánatos, mert konszenzus hiányában néhány év múlva azzal a kínos helyzettel szembesülhetünk, hogy a magyar hadsereg önkéntesen és professzionálisan nem lesz képes semmire. Ennek lehetséges következményei pedig mind politikai, mind morális szempontból beláthatatlanok.
A két említett problémakör óhatatlanul maga után vonja a védelmi szféra finanszírozására vonatkozó konszenzuskényszert is. Nemcsak azért, mert a magyar politikai elitnek már rég szakítania kellett volna azzal a gyakorlattal, melynek során az éppen hatalmon lévők a haderőreform döntő terhét mindig a következő kormányra igyekeztek hárítani, de azért is, mert az önkéntes haderőre való áttéréshez és a hadsereg technikai modernizációjához szükséges - már külön-külön is tetemes összegeket igénylő - kiadások fedezése az elkövetkező években csakis közmegegyezéssel biztosítható.
Végül úgy vélem, hogy konszenzusra kellene jutni végre szövetségesi vállalásainkat illetően is. És itt nem kizárólag a mindenkori magyar vezetés szavahihetőségét kikezdő túlvállalásokra gondolok, hanem mindenekelőtt arra, hogy a politikai elitnek végre el kellene döntenie: elsősorban mihez igazítja haderejének modernizációját. A globális érdekérvényesítésre törekvő Egyesült Államok elvárásaihoz, az európai NATO-tagállamok ennél azért jóval szerényebb törekvéseihez, avagy az Európai Unió formálódó közös biztonság- és védelempolitikájához. Ha pedig mindhármat szem előtt kívánja tartani - tekintettel arra, hogy a három opció között igen komoly az átfedés -, akkor az igényel döntést: melyiket milyen mértékben?
Az említett problémák kapcsán mindenekelőtt azért tartom sürgetőnek a belpolitikai csatározások nyugvópontra jutását, mert ma már egyre világosabban látható, hogy az átpolitizálódó és minden korábbinál nagyobb mértékben kibővülő NATO-n belül az egyes országok katonai teljesítménye és szövetségi hozzájárulása lesz az a jövőbeni fokmérő, amely alapvetően meghatározza egy-egy tagállam politikai súlyát, tekintélyét és szavahihetőségét. Sőt, ha arra gondolok, hogy a NATO-tagországok többsége egyben a katonai téren is mind határozottabb szerepvállalásra törekvő Európai Unió tagja is, vagy azzá lesz a közeljövőben, akkor félek, hogy a magyar haderőreform esetleges ismételt kudarca nem csupán a Foreign Affairs és a Washington Post nemtetszését fogja kiváltani.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.