A kormányzat ismét a rövid távon kényelmesnek, különösebb nehézségeket közvetlenül nem gerjesztő, de középtávon a meglévő fejlettségi és infrastrukturális feszültségeket növelő, a nemzetgazdaság versenyképességét nem igazán elősegítő eszközökhöz nyúlt: nem a folyó fogyasztást mérsékli, hanem a fejlesztéseket, az állami beruházásokat fogja vissza.
Persze semmi különös nincs abban, hogy a beruházások, a fejlesztések erőteljes visszafogására került sor, hiszen a nemzetközi gyakorlatban is ez a "megoldás" látszik kézenfekvőnek és a leginkább alkalmazottnak, de jelen esetben az állami fejlesztések befagyasztása, az üzleti beruházásokat erősítő állami erőforrások minimalizálása középtávon kikezdheti a gazdasági felzárkózás, a fenntartható növekedés kiemelten fontos célkitűzéseinek valóra váltását. A tervezett, 2003. évi költségvetésben megjelenő beruházási restrikció ráadásul olyan időszakban érvényesül majd meghatározó erővel, amikor egyfelől a megelőző időszak beruházásai nemcsak a szükségestől, a versenyképesség megkívánta mértéktől maradtak el igen jelentősen, hanem a gazdaságpolitikai, üzleti várakozásoktól és lehetőségektől, másfelől a dekonjunktúrában beszűkült vállalati saját forrás és a külföldi tőkebeáramlás várható helyzete sem ígér biztató kilátásokat.
1996-2001 között a GDP éves átlagban 4,8, a beruházások éves átlagban pedig 7,8 százalékkal bővültek, 2001-ben azonban már csak 3,7, illetve 3,5 százalékkal. Az idén a beruházások üteme várhatóan 1-2 százalékponttal emelkedhet, döntően a választásokra kacsingató állami és önkormányzati aktivitás látványos növekedésének köszönhetően.
Az üzleti beruházások jövő évi alakulásának prognosztizálásánál abból lehet kiindulni, hogy legjobb esetben is - a szakértők várakozása szerint - a konjunktúra élénkülése csak a második fél évben indulhat be, de annak intenzitása bizonytalan. Inkább csak fokozatosan erősödő tendenciára számíthatunk. Ide kapcsolódik, hogy a mostani, elhúzódó dekonjunktúrán túl más tényezők által is alacsonyra esett külföldi tőkeáramlás ismételt erősödése sem lehet látványos. Az EU-s fejlesztési források 2003-ban még nem bővülnek érzékelhető mértékben. Az állami, költségvetési beruházások 2003-as visszafogása, párosulva az üzleti beruházások gyengének mutatkozó dinamikájával, legjobb esetben is csak a szerénynek mondható 2002. évi bővülés körüli lehet, de a konjunktúrától függően ettől jelentősen el is maradhat.
A 2003-as költségvetési megszorításoknak a beruházásokra, fejlesztésekre történő koncentrálása tovább rontja a dekonjunktúra esetében szokásos belső kereslet bővülésének esélyeit is. Pontosabban a beruházási kereslet bővülését, amelynek pedig kedvező növekedési következménye egyfelől, hogy ezen területen a tovagyűrűző hatások igen intenzívek és sokszínűek, másfelől a beruházások teremtik meg a jövőbeni növekedés alapjait és az exportdinamika növelésének versenyképességi feltételeit.
Leegyszerűsítve: a költségvetési egyensúlynak a beruházások viszszafogásával történő "javítása" közvetlenül kétségtelenül a legkevésbé fájdalmas, legkisebb ellenállással megoldható módja, hátulütője azonban az esetleg beinduló nemzetközi gazdasági konjunktúrába való bekapcsolódásunk elmaradása, vagy annak szerény volta. Márpedig a modernizáció megakadása, az infrastrukturális hiányok továbbélése középtávon nehezíti a növekedési ütemek ismételt erősödését.
A beruházások és általában a jövő gazdasági, versenyképességi feltételeinek gyengülését valószínűsítő 2003. évi költségvetés tehát nem igazán szerencsés kompromisszumnak tekinthető a politikai szempontok és a gazdasági kényszerek 2003-ra kialakuló rendszerében. Mert az aligha vitatható, hogy a 2003. évi költségvetésre mindenekelőtt a politikai szempontok érvényesítése nyomja rá bélyegét. Közgazdaságilag ugyanis aligha lenne kívánatos, hogy 2001 és 2002 után, amikor is összességében közel 20 százalékos reálkereset-emelkedés valósult meg mintegy 7 százalékos növekedési ütem mellett, a következő költségvetési évben további 7-8 százalékos reálkereset- és várhatóan a GDP bővülését meghaladó reáljövedelem-emelkedés valósuljon meg. Mindamellett az is kérdéses, hogy a beruházások visszafogása elégségesnek bizonyulhat-e a 2002-ben 8 százalék fölé ugrott államháztatási hiánynak a tervezett költségvetésben megjelölt 4,5 százalékra történő mérséklésére.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.