BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Más pályáról került sínre

Meglepetést keltett a vasutasszakmában, amikor a számukra ismeretlen Szabó Andrást választották a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GySEV) igazgatósága elnökévé. Az 55 éves szakember neve másutt azonban ismert, saját vállalkozásán kívül az Autóker reorganizációjának és értékesítésének levezénylésével bizonyított. Új feladatának megoldásánál előny lehet, hogy kívülről jött.
2002.12.02., hétfő 00:00

Hagyománytörésnek számított, amikor a nyáron Szabó András másodmagával,a jelenlegi alelnök Láng Lászlóval bekerült a GySEV igazgatóságába. A társaság tulajdonosai, a magyar és az osztrák állam döntése volt, hogy az addig belterjes, azaz a cég alkalmazottaiból álló igazgatóságba külső, nagy cégek reorganizációjában jártas szakembereket delegál. Több oka lehet a tulajdonosok felkérésének - véli a három hónapi "mezei" igazgatósági tagság után elnökké választott Szabó András. Ezt egyrészt az Autóker Holding Rt. igazgatósági elnökeként végzett munkájának tudja be.

Erre a tisztre a többségi tulajdonos tb kérte fel az előző kormány idején, 1998 végén. Feladata volt, hogy megállítsa az Autóker saját vagyonának felélését, reorganizálja és privatizálja a társaságot. Ezt egy év alatt sikerült megvalósítania, a társaság nyilvános liciten a kikiáltási árat jóval meghaladó értéken kelt el. Másrészt 1989-ben alapított vállalkozásának, az idei évet várhatóan 200 millió forintos mérleg szerinti eredménnyel záró Resonator Kft.-nek a sikerei, valamint többéves németországi, ausztriai tapasztalatai is közrejátszhattak mostani megbízatásában.

Ezúttal is nehéz feladatokkal kell megbirkóznia. A tulajdonosok egyebek között a GySEV hatékonyságának növelését, a pálya- és kereskedő vasút szétválasztását (beleértve a bevételek és kiadások egyértelművé tételét), fejlesztéseket, beruházásokat várnak el. Oldani kell a megcsontosodott szervezeten is, ami komoly létszámleépítéssel is járhat. Megvizsgálásuk után tisztítani kell az inhomogén összetételű portfólión, de hasonló sors vár az ingatlanokra (szálloda, sporttelepek) is. Csak azt tartják meg, ami hatékony, a többit feljavítják vagy értékesítik, és a bevételt az alaptevékenység hatékonyabbá tételére fordítják. Azaz van tennivaló bőven. Még szerencse, hogy megszoktam, hogy sokat dolgozom, és egyszerre sok témával foglalkozom - mondja. Szereti a kihívásokat is, amit a rendszerváltás idején alapított cége is bizonyít. Igyekszem a lényeggel foglalkozni, és nem elveszni a részletekben - avat be módszerébe.

Mindenki jó szívvel fogadott, és segítőkész volt - mondja Szabó András. Nem titkolja azt sem, hogy eleinte voltak feszültségek is. Példaként említi az európai elvárásoknak, de a jelenlegi működésnek sem megfelelő alapszabály módosítását. Megszeppenést okozott eleinte az is, ha az igazgatósági ülésen az előterjesztést nem fogadták el, mondván, hogy csak további racionális elemek ismeretében lehet dönteni. Úgy érzi azonban, hogy a testület többi tagja hamar belátta, a kívülről jöttek új elemeket, más látásmódot, frissességet hoztak a társaságba, és nagy segítséget jelentenek a GYSEV szervezeti korszerűsítésében, átalakításában, hiszen túl sok a személyes kötődés is, a tabu.

Egy nem vasutas múltú vezető könnyebben tud pusztán racionálisan dönteni. Szabó András szerint a vasúttársaság elodázhatatlan reorganizációjának, az esetenként kíméletlen feladatoknak a végrehajtásához nem vasúti ismeretekre van szükség, hanem költségérzékeny és profitcentrikus gondolkodásra. A szakmai kérdésekkel (üzemvitellel, pályavasúttal, személy- és árufuvarozással) természetesen továbbra is vasutas szakemberek foglalkoznak.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.