Fura módon azonban az eset ünnepélyessége ezzel véget is ért. Sokan csalódottan jegyezték meg utóbb, hogy valahogy hiányolták azt a katarzist, amit egy ilyen hoszszú múltra visszatekintő és túlzás nélkül valóban történelmi eseményen érezhetne az ember. Mintha egy kicsit belefulladt volna a több évtizedes múlt és a leendő közös jövő meg a széles európai horizont néhány tucat millió euróról folyó alkudozásba?
Ami talán valóban nem volt egészen alkalomhoz illő dolog. "Nem így képzeltem a befejezést" - ismerte el a folyamat egyik kulcsszereplője is. Mások arra panaszkodtak, hogy "igazán lehettek volna nagyvonalúbbak" az EU-oldalon, s hogy "méltatlan dolog országok kormányfőit arra kényszeríteni, hogy néhány tucat millióról vitatkozzanak"? Mindeközben a dánokról úgy tudni: köreikben akadt, aki meg amiatt morgott, hogy a keletiek utolsó perces kéregetése stílustalan dolog volt, és "egyébként is, olyan világosan megmondtuk nekik"?
Egyszóval akadt némi illúzióvesztés mindkét oldalon - de főként a jelöltek táborában. Ha úgy tetszik, az örömmámor utáni (melletti?) kijózanodásként is. Kérdés, hogy baj-e ez, s hogy történhetett-e volna másként?
Nos, Brüsszelben még akadnak néhányan, akik emlékeznek, ahogy a legutóbbi bővítést megelőzően nem egy-két óráig, hanem napokig folyt a szinte már tonnákra lebontott huzakodás: halakról? A híres Norvégia kontra Spanyolország halvita volt ez, amin majdnem elúszott az EFTA-országokkal az adott időre tervezett tárgyalászárás. Éppenséggel az sem volt elegánsabb. Talán azért maradt utána kevesebb kesernyés íz, mert az egészet még a külügyminiszterek szintjén lejátszották, nem kormányfőknek kellett néhány ezer tonnányi halkészlet hovatartozásán összekapniuk. (A sors bosszúja így is stílusosan az lett, hogy a végén a norvég népszavazás elutasította a tagságot, és az egész halvita fölöslegesnek bizonyult.)
De a lényeg: ott is, akkor is kőkeményen mindenki a helyén volt, hogy pillanatnyi érdekeit érvényesítse. Újra és újra demonstrálva az EU létét meghatározó alaptételt: hogy ugyanis nem valamiféle elvont szervezetről van szó, amely méltó módon vagy méltatlanul viselkedik, amelyik bőkezű vagy éppen zsugori, amelyiknek jó emberek a vezető személyiségei, illetve éppen kiállhatatlanok. Hogy nem lehet és nem is kell egyetlen és jellemezhető egységként megragadni azt a valamit, ami az EU. Mert nem erről szól. Hanem arról, hogy olyan együttélési keret, amelyik a történelem eddig ismert formái közül viszonylag a legátláthatóbb módon csatornáz be nemzetállami érdekeket, törekvéseket. Az EU mindenekelőtt eszköz arra, hogy viszonylag sportszerű és kiszámítható módon élhessenek együtt, alkudhassanak, törekedhessenek és visszautasíthassanak dolgokat az e közös kereteket magukra nézve elismerő nemzetállamok. Nincs egyetlen központi bizottság, amelyik osztogat, avagy terheket ró ki. Az, ami a kb lehetne ugyanis, a mindenkori tagországok együttese maga. És ez az egészben a jó.
Most sem történt más, mint hogy előre látható keretek között saját érdekrendszerrel bíró országok vitáztak. Aminek kapcsán szögezzük le tényként: mindenki tudta előre, hogy pénzről fognak a résztvevők vitázni, hiszen éppen ezeket a kérdéseket hagyták nyitva. Lehetett vol-na-e többet kínálni? A keleti érvelés az volt, hogy az az egy-két milliárd tizenöt ilyen gazdag országnak már semmiség lett volna. Amire a nyugati válasz az, hogy 1-2 milliárd valóban az, csakhogy itt a negyvenegyedik és a negyvenkettedik milliárd sorsáról volt szó. És ők úgy érezték, hogy már akkor elmentek saját pillanatnyi határukig, amikor a negyvenet vállalták? Ki lehetett volna őket billenteni? Talán, ha a tagjelöltek többsége, élükön Lengyelországgal, nagyon határozottan és egységesen mondja azt, hogy márpedig ez számunkra így elfogadhatatlan? De hát nem volt ilyen eltökélt közös hang. Így persze a másik fél sem érezte megkerülhetetlennek, hogy módosítson eredeti ajánlatán.
És végül ismerjük el azt is: ők garasoskodtak, mi kalapoztunk. Ha úgy tetszik, ugyanazt az ünnepélyes eseményt árnyékoltuk be két oldalról. De valahol ez sem baj: arra utal, hogy kezdjük megtanulni a játszma nevét. Ami végső soron: demokratikusabb keretek között - érdekérvényesítés. Meg hozzá szolidaritás és szuverenitásmegosztás is. De hogy ennek mi legyen a mércéje, már az is ugyanilyen demokratikus vita tárgya. És ahogy mondtuk, ettől jó az egész. Mert amíg így van, amíg nem központi bizottságok "jóindulatán" fordulnak meg a dolgok, addig hasonló testületek zsarnokságától sem kell tartani. Igen, volt egy kis illúzióvesztés, volt egy kis kijózanodás. De most, hogy már hovatovább nemcsak beszélünk róla, hanem tényleg el is kezdjük a tagságot, talán nem is árt. Tanuljuk a játszmát - most már játékosként is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.