Jacques Chirac és Gerhard Schröder viszonyát ugyan tartósan a "szívélyes egyet nem értés" légköre lengi körül (aminek csak legutóbbi, de nem egyetlen jele volt az, hogy milyen megkülönböztetett figyelemmel kezelte a francia elnök Edmund Stoibert, a kancellár konzervatív kihívóját), ám miután Franciaországban a választások véget vetettek a politikai társbérletnek, Németországban pedig hatalmon tartották a vörös-zöld koalíciót, a két országnak az európai integráció egészét meghatározó együttműködése új lendületet kapott. Legalábbis ami a programok megfogalmazását illeti. Francia részről persze önmagában az is pozitívum, hogy Schröder már nem ingerli Chiracot azzal: bővítsék Nagy-Britanniával trióvá a megkülönböztetett kettőst, aminek látványos bizonysága volt a megegyezés a jövendő agrárpolitikáról - nem utolsósorban London bosszúságára. Úgy húzták meg a majdani kifizetések plafonját, hogy a tagjelöltek követelései miatt aggódó németek is megnyugodjanak, de a radikális vagy túl korai reformtól tartó franciák se érezzenek kényszert a bővítés esetleges elodázására.
Az új keletű kiegyezés első elemét azután újabbak is követték, és várhatóan követni is fogják, már csak azért is, mert közeleg január 22-e, a háború utáni nagy megbékélés, a kétoldalú szerződés negyvenedik évfordulója. A stabilitási paktum értelmezésének kérdésében még csak kompromisszumra sem volt szükség, hiszen adott az érdekazonosság.
A biztonságpolitikai egyeztetéseknek egyelőre inkább szimbolikus, mint gyakorlati jelentősége van, hiszen korábban ez a terület brit-francia "hatáskörbe" tartozott. A német védelmi kiadásoknak a napokban történt megkurtítása is jelzi, hogy az integrált parancsnokság alatt álló nemzetközi erőkről, a haditechnikai gyártás összehangolásáról szóló tervek inkább az önálló európai védelem erősítésének tett gesztusok, semmint váratlan prioritások. Annál nagyobb távlati jelentősége lehet az igazságügyi és belpolitikai kérdésekben formálódó összhangnak (EU-főügyészi hivatal létrehozásáról, határokon átnyúló nyomozásokról, közös migrációs politika kialakításáról).
Ám amikor arról hallani, hogy a gazdaságirányítás és az adóharmonizáció kérdéseiben is valamilyen közös papír készül, akkor óhatatlanul az merül fel, hogy a szándék már erőteljesen a közelgő jubileumi dátumnak szólhat. Mert bár a gazdasági gondok valóban közösek (növekvő költségvetési deficit és munkanélküliség, stagnáló gazdaságok), azonban a kiútkeresés gyökeresen eltérő a két fővárosban. Schröder az átfogó reformokat továbbra is elodázva, az adók és járulékfizetések növelésével próbál jövőre ismét közelíteni a stabilitási paktum költségvetési határához. Chirac viszont, a deficitszabályokra fittyet hányva, csökkenti az adókat.
A befektetők mellett a szavazók is a francia módszert részesítik előnyben. Miközben a kancellár népszerűségi indexe minden korábbinál alacsonyabbra zuhant, az Elysée-palota lakójáé az éves rekord közelében jár. Kormányfője, Jean-Pierre Raffarin így a héten még azt is megengedte magának, hogy "brutálisnak", az egész európai növekedést veszélyeztetőnek minősítse a német gazdaságpolitikát.
Amiből legalábbis annyi következik, hogy egy dolog papíron elvégezni az összehangolást, megint más a terepen. A motor, ha újra beindult is, azért még köhécsel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.