Karácsony előtt rendre izgalmas okfejtések jelennek meg arról, vajon megalapozott-e az újévi büdzsé. Ennek a polémiának az idén talán az ad különös fontosságot, hogy már nem a bevételek alultervezése miatt ostorozták a készítőket. Fordult a kocka, nem a többletbevételek megpántlikázásán kell gondolkodnia a pénzügyi vezetésnek, sokkal inkább a GDP 9 százalékát meghaladó hiányra kell frappáns magyarázatokat gyártani. A jelek szerint a helyzet jövőre sem lesz másként.
A bevételi előirányzatok túlfeszítettségével már a piac is számol, az OTP Bank novemberi elemzése például 1000 milliárd forint körüli államháztartási hiányt valószínűsít 2003-ra, ami 160 milliárddal magasabb a hivatalosan tervezettnél, és a GDP kb. 5,5 százalékát teszi ki.
Ráadásul a legtöbb tárca csak minimum-költségvetéssel vághat neki a következő évnek, ez pedig előrevetíti, hogy jövőre pluszigénnyel lép majd a nyilvánosság elé. Ha árvíz lesz, akkor a Belügyminisztérium, ha iraki konfliktus, akkor a hadügyi tárca. Még az sem jó, ha előre nem várt uniós támogatás szakadna ránk, mert akkor a miniszterelnökség kopogtathat a PM kapuján a szükséges önerő biztosításához, további milliárdokért. Ráadásul az általános tartalék sem menti meg a büdzsét a fiskus szükségszerű lazításától, miután annak szintje - takarékossági okokból - ismét visszaáll a törvény szerinti minimumértékre, 27,1 milliárdra.
A törvényjavaslat sok pontja kezdhető ki, talán az úgynevezett módosítás nélkül túlteljesíthető előirányzatokra kell odafigyelni leginkább. A hátrányos helyzetű önkormányzatoknak felállított, a közalkalmazotti béremelések fedezetét biztosító alap például csak 3 milliárd forinttal szerepel, miközben kormánykörökből is legalább 30 milliárdos szükségletről hallani. A meglehetősen nagy pontossággal előre tervezhető fogyasztóiár-kiegészítések is idő előtt fogynak majd el, jövő decemberre 5 milliárdnyi pótlást igényelnek. De felülről nyitott előirányzatként szerepelnek a lakástámogatások is, ahol a tervezett előirányzat csak júliusig lenne elég.
Sajnos a költségvetés közgazdasági megalapozottsága csak marginális kérdés a törvényalkotás parlamenti szakaszában is. Talán ennek is tudható be, hogy a fegyelmezetten szavazó kormánypártok egyelőre nehézség nélkül hajtották végre feladatukat, a karácsonyfa alá már a végszavazáson is átment, végleges költségvetést lehet odatenni. Mindazonáltal a fegyelmezettségük nem jelenti azt, hogy el lehetne felejteni: a kormány mögött ebben a ciklusban igencsak erős frakciók állnak. Példa nélküli - én legalábbis nem emlékszem olyan esetre -, amikor képviselői módosítás úgy került volna a költségvetésbe, hogy azt sem a kormány, sem pedig az Országgyűlés egyetlen szakbizottsága nem támogatja. A napokban már ezt is sikerült elérnie egy szocialista képviselőnek, a Mosoni-Duna-ág rehabilitációjához szerzett ekképpen támogatást. De nagyobb horderejű kérdésben is keresztbe tettek a honatyák: a Szerencsejáték Rt. privatizációja nem következhet be a kormány által elgondoltak szerint, ami pedig 25-30 milliárd forintot vett ki a jövő évi kasszából. A frakciók tehát megmutatták erejüket, ezért nem lehet illúziónk, hogy egyéb, a köz érdeklődésére számot tartó kérdésben sem fognak hallgatni. A hiány lefaragását márpedig el kell kezdeni, jövőre 4,5 százalékig nőhet a deficit - hangzik a szinte megkérdőjelezhetetlen lózung. A kérdés már csak az, hogy a közgazdasági racionalitás mennyire lesz képes felülkerekedni a politika rövid távú érdekein.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.