Vajon azoknak van-e hát igazuk, akik mindezek alapján úgy vélik, hogy az EU-ügyet is ki lehet most már pipálni? Nos, Brüsszelben többségben vannak azok, akik határozottan óvnak ettől. Részint, mert még a csatlakozási történet sem tekinthető lezártnak, továbbá, mert már a következő hónapokban is nem kevés, jókora téteket felvető újabb EU-fejlemények várhatóak. S végül, mert a majdani taggá válással az EU-ügy nemhogy lezárulna, hanem éppen a belépők számára akkor fog igazán elkezdődni.
Csatlakozási szempontból a 2003-as év sok fejleményt tartogat még. Az év első napjaiban például felröppent a hír, hogy az osztrák kormány a csatlakozási szerződés aláírásának esetleges megtagadásával próbálhat nyomást gyakorolni a többi tagországra az Alpokon áthaladó kamionforgalom jövőbeni korlátozása érdekében. Tudjuk, más tagok is felemlegettek fájó sebeket, még a tárgyalások lezárultát hozó decemberi koppenhágai EU-csú-cson is, s amíg a szerződés nincs aláírva, bármikor újból előjöhetnek velük.
Aztán ha április 16-án Athénban valóban mindenki aláírt, akkor sem a végeredményhez jutottunk, hanem csak a ratifikációs folyamat kezdetéhez. Az új belépőkkel együtt 25 ország parlamentje ratifikál majd - az Európai Parlament megteszi ezt már a szerződés aláírása előtt -, és nem lehet kizárni, hogy lesznek "kekeckedő" törvényhozások is. Az egyik holland kormánypárt kezdeményezése, hogy tartsanak Hollandiában is referendumot a "tízek" felvételéről, jól jelzi, hogy akadnak kétkedő hangok is. Nyilván még inkább rájátszhat erre, ha az Európai Bizottság októberi nagy jelentése a tárgyalásokon vállalt kötelezettségek teljesítéséről túlnyomóan kedvezőtlen lesz. Márpedig annak érdekében, hogy ne lehessen az, elég sok teendő akad minden csatlakozó országban. Magyarországon is, ahol még mindig tetemes a - különösen intézményfejlesztésben - hátramaradt lista.
Még mindig a bővítés kapcsán: továbbra sem árt majd figyelni a ciprusi helyzet alakulására. A legutóbbi jelek ugyan biztatóak, de az idő rövid: ha február 28-ig nem sikerül az ENSZ rendezési javaslata mentén megállapodásra jutni, akkor ismét elmérgesedhet a hangulat, merthogy az EU a török térfél nélkül kényszerülhet a szigetország felvételére, ennek minden - akár világpolitikai játszmákra is kihatással bíró - következményével együtt. Különösen, ha addigra közben az iraki válság is tovább súlyosbodik.
Aztán itt vannak a reformok. Giscard d'Estaing elnökletével szívós következetességgel halad előre az EU számára egyenesen "alkotmányos szerződéstervezetet" készítő konvent munkája. Ugyanúgy nem mindegy - az újonnan csatlakozóknak sem -, hogy milyen ajánlásokkal zárul végül a munka, mint hogy mikor kerül erre sor. S közben a hamu alatt tovább lappang a parázs mindenekelőtt a leendő agrárreformok ügyében - annál is inkább, mert erről még folyamatban van az Európai Bizottság félidős helyzetértékelésének és javaslatának az elfogadása -, valamint a re-gionális alapok jövőbeni kezelését célzó majdani reformok ügye. Mindkettő forintban sok ezer milliárdos téteket érintő kérdéskör.
És végül: ahogy tagok leszünk, úgy válik majd egyre jobban, a hétköznapokban is érzékelhető adottsággá, hogy itt egyfajta közös "országnak" leszünk részévé, s hogy emiatt egyre több - addig "külpolitikaként" kezelt - EU-téma alkalmasint ugyanúgy közvetlenül belpolitikai-belgazdasági ügy lesz, mint ha az Országgyűlés döntött volna felőlük.
Mindezek alapján emlékeztetnek Brüsszelben, hogy az EU-kérdés "letudása" a tárgyalások lezárultával nem csupán felelőtlen, de valahol már-már öngyilkos hozzáállás is volna. Előrevetítve, hogy 2003 sem lehet tehát EU nélküli év. Miként mostantól kezdve már soha, egyik eztán következő sem.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.