Úgy tűnik, az előző miniszter idejében labilis támogatással elfogadott törvény hányatott sorsra ítéltetett. Mikola István jogszabályát minimális többséggel szavazta csak meg a parlament, így nem kell csodálkozni azon, hogy a mostani egészségügyi kormányzat - összegyűjtve a kifogásokat - új elkészítésére kényszerült. Az ágazat átalakítása ugyanis a többségi konszenzus nélkül halálra ítéltetett, pedig nincs mese, változtatni kell.
Ám a szaktárca hiába dolgozná át a törvényt, Csehák Judit miniszter pedig hiába szögezi le sorra-rendre: nem az intézmények privatizációjáról, hanem arról szól a tervezet, hogy szabályozott keretek közé tereljék a már évek óta folyó magánbefektetői gyakorlatot. (Egyébként - szerinte - a kórházak gazdasági társaságokká alakulása nem kötelező.)
Ennek ellenére többen ellenzik az új jogszabály-tervezet piaci viszonyok felé kacsingató paragrafusait, azt, hogy megnyílna az út a szakmai befektetők előtt. Azt sem fogadják el, hogy a gyógyítóegységek nyereségorientált társasággá alakuljanak. Attól tartanak ugyanis, hogy a megtérülésre áhítozó tőke felgyarapodva odébb vándorol. Sokan vélik úgy, talán nem is alaptalanul, hogy a kondérhoz közel állók szerzik meg a zsíros falatokat, a súlyos betegeket gyógyító egységek pedig az állam nyakán maradnak.
A törvénytervezet megalkotói azonban állítják: szigorú számviteli szabályok, vagyonvédelmi biztosítékok garantálják, hogy nem szedhető szét az egészségügyi intézményrendszer, a társaságba vitt egészségügyi ingatlan kizárólag egészségügyi vagy szociális célra hasznosítható. Egyébként pedig nem tartják kivetnivalónak, hogy a befektetők tőkéjük megtérülésére törekszenek. Így van ez már évek óta. S az is tapasztalható, hogy az egészségügybe invesztálók hosszú távra rendezkedtek be, hiszen tudják, biztos piacon landoltak. Ugyanis mindig voltak, vannak és lesznek betegek. De a betegek is jól jártak a korszerű diagnosztikai vizsgálatok elvégzésére vagy a vesebetegek művesekezelésére vállalkozó cégekkel. Ez utóbbiaknak köszönhető például, hogy megszűnt a művese-kezelési várólista. Állami források híján ez aligha történt volna meg.
A tőke tehát törvény nélkül is gyökeret vert az egészségügyben. Amíg 1995-ben az egészségbiztosító a gyógyító-megelőző kasszájának 7,44 százalékát, addig 2000-ben közel a dupláját fizette ki a vállalkozóknak, meghaladva az 52 milliárd forintot. Tény azonban, hogy a tőke nemigen kapkodott a veszteséges szolgáltatások után. Ezért a tervezett törvényben garantálni kell, hogy nem lehet "kiprivatizálni" a zsírosabb tevékenységeket.
Érthető, hogy a szakszervezet elnöke tart az egészségügyi dolgozók kiszolgáltatottságától. Kételyének eloszlatására a mostani kormányzat azt ígéri: külön jogszabályban rendezi az egészségügyi dolgozók jogállását. Ám mint tudjuk, a törvényeket ki lehet játszani. Ennek ellenére talán mégis csekély az ágazatban dolgozók kockázata, hiszen mára olyan jelentős létszámhiánnyal küzd a rendszer, hogy a hatékonyságnövelés élőmunka-megtakarító változata nem valószínűsíthető.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.