A múlt héten az Európai Unió intézményes reformjával kapcsolatban megszületett francia-német megállapodás foglalkoztatja továbbra is a közösség vezetőit. Időközben nyilvánosságra hozták a részletes tervezetet, s ennek alapján szinte csak a német diplomácia értelmezi az unióban úgy, hogy a nagyobb legitimitással rendelkező Európai Bizottság jut majd megerősödő szerephez a közös ügyek intézésében. A bizottságból és a kisebb országokból érkező visszhangok olyan félelmeket tükröznek, hogy a kompromisszum inkább francia győzelemként értelmezhető, ennek alapján a nemzetek Európája koncepció érvényesülhet erőteljesebben, és a kis országok kiszorulhatnak a döntéshozatalból.
A brit sajtó mindezt Schröder gyenge helyzetével magyarázza: a belpolitikai válságoktól sújtott német kancellár a külpolitikában keresne egy szilárd pontot, de mostanában se Washington-ban, se Londonban nem vetheti meg a lábát. Ezért fordult Párizs felé - ennek viszont ára van.
Kétségtelen azonban, hogy a kettős elnöki rendszer részletei, a jogkörök megoszlása továbbra sem rajzolódik ki, s a helyzetet csak bonyolítja, hogy Párizs és Berlin az egységes külpolitika, illetve a bizottságtól gyakorlatilag független külügyminiszteri poszt felállításában is megállapodott. Ám az is homályban maradt, hogyan gondolja a két ország megosztani a feladatokat a diplomácia irányítója és a majdan az EU-t reprezentáló, a kormányok által megválasztott Európa tanácsi elnök között.
Annyi mindenesetre már felfedezhető, hogy a nemzetállami vétó a kül- és biztonságpolitikai kérdésekben a katonai vonatkozású területekre szorulna vissza, más ügyekben a tanácsi minősített többség elve érvényesülne. (LG)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.