Megint az autógyárak. Alig ültek el a hullámok, amelyeket a Peugeot azon döntése keltett, hogy Tatabánya helyett Szlovákiában épít üzemet, máris itt az új reménysugár: a Rover. A cég ráunt a lengyel állammal és a dél-ko-reai tulajdonosokkal folytatott féléves tárgyalásokra, és a varsói gyár talpra állítása helyett felvetette, hogy Szlová-kiába vagy Magyarországra telepítené gyártása egy részét.
A hír legalább két problémára világít rá. Az, hogy ha egy-egy befektetőért folytatott versenyben alul is maradunk, még nem jelenti egyértelműen azt, hogy rosszabbak vagyunk, hiszen ha a jelöltek egyformán jók, akkor is csak egy győztes lehet. Másrészt az ilyen, inkább az elhagyni szándékozott országnak, semmint a jelölteknek szóló bejelentések még közel sem jelentik azt, hogy kiemelkedően vonzóak lennénk. Legfeljebb annak örülhetünk, hogy - már vagy még - azon országok közt vagyunk, amelyekkel hitelesen lehet a többieket fenyegetni.
A másik, talán fontosabb vonulat a gazdasági döntések politikai gyökereire világít rá. A lassú kormányzati döntéshozatalnál fontosabbnak látszik, hogy alig néhány héttel ezelőtt határoztak a lengyelek a Gripen vadászgépei helyett az amerikai F-16-osok mellett. A rossz nyelvek szerint ezzel a kompenzációnak vagy nyomásgyakorlásnak szánt Rover-befektetés eleve kútba esett.
Ebből sem következik viszont, hogy éppen Magyarország lenne a "beugró". Ha azonban az egyes befektetési szándékok ennyire kötődnek a politikai döntésekhez, a gazdaságirányítás képtelen egyedül vonzóvá tenni egy országot. Kell hozzá a stabil, szavahihető és gyors közigazgatási és politikai döntéshozatal, amitől egyelőre meglehetősen távol állunk.
Aggasztó az is, hogy az itthon már termelő járműgyártók mind gyakrabban panaszkodnak a képzett munkaerő hiányára. Az ország azon területein pedig, ahol tetemes szabad munkaerő áll rendelkezésre, hiányzik az infra-struktúra (főként az autópálya), a szakirányú képzés és a megfelelő munkamorál. Ezek nélkül azonban aligha remélhetjük, hogy valamely autógyártó komolyan fontolóra venné egy 3-5 ezer fős üzem létesítését. Hiszen az oktatás reformja kapcsán az átalakuló gazdasági szerkezethez igazodó középfokú szakképzésről szó sem esik, s egyelőre a munkaerő mozgatásához szükséges gyors tömegközlekedés megteremtése is hiú ábránd.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.