Már éppen hátradőlni készülnénk karosszékünkben, amikor néhány további adat is szemünk elé kerül. Például: miként lehetett ily alacsony az infláció egy olyan időszakban, amikor a világpiaci olajárak időnként a 30 dollárt is meghaladták hordónként? Hogy van az, hogy egy országban, ahol a megtakarítások és a magánberuházások az év nagyobb részében csökkentek (a közösségi kiadásokat és az építéseket nem számítva), nincs inflációs nyomás? A minimálbér emelése, majd - késleltetve - a teljes bérskála fölfelé tolódása választási időszakban nem meglepő (bár az már inkább, hogy 2002 folyamán a közszolgálat átlagbére meghaladta, nem is kevéssel, a versenyszféráét). A bérek (és nyugellátások) növekedése a gazdaság jövedelemtermelő képességét háromszorosan meghaladja - lehet-e, hogy ennek nincs inflációs hatása? Az államháztartás mutatóival izgalmas számháború folyt, amíg a kezdeti 3-3,5 százalékról az őszi hónapokban fokozatosan gyorsítva el nem érte a 9,4 százalékot az év végére. Tessék mondani: nem lehet ennek inflációfölhajtó hatása?
Hozzáértők fölhívják a figyelmet arra, hogy az államháztartás békeidőben és Európában páratlan túlköltekezéséből akár 3 százalékot is kitehet az előző időszak kreatív könyvelési gyakorlatának megszüntetése, ami bizonyára növeli az áttekinthetőséget, de nem teszi meg nem történtté a túlköltést. Más elemzők kimutatják, hogy a száznapos program hatása legföljebb szeptembertől érvényesült, és legföljebb 1,7 százalékot adott hozzá az "amúgy is" meglévő hiányhoz. Ebből azonban nem következik az, hogy akár a 6,4 százalék, akár a 7,7 százalék eurokonform lenne. Mi több, azt sem hihetjük, hogy a 2001-2002-ben történteknek nem lesz 2003-2004-re áthúzódó hatása. Mi több, azt sem hihetjük, hogy vég nélkül folytatható és folytatandó lenne a fogyasztás bővülését megalapozó kormányzati - és önkormányzati - túlköltés külső államadósságból történő finanszírozása. Márpedig ez a magyarázata annak, hogy az ellentétes irányba húzó - expanzív - költségvetési politika nem járt inflációs hatással - rövid távon. És nem tehetünk úgy, mintha nem tudnánk, hogy a magyar gazdaságban még mindig érvényben van egy sor, kormányzati kezdeményezésű ármegkötés, a gyógyszertári árréseket az abszurditásig alacsony szinten tartó Mikola-rendelettől a gázárszabályozásig.
2003-ra tehát sikerült gyengíteni a forintot, sikerült reálbérekről (!) megállapodni az érdekegyeztetési tanácsban - igaz, nem a Nemzeti Bank inflációs célkitűzésével összhangban állóról. Papíron felére csökkenhet az államháztartás hiánya - igaz, az elemzők egybehangzóan kisebb (tovább lassuló) növekedéssel, és már csak ezért is nagyobb hiánynyal számolnak. És a nagyobb hiány mellett a jegybank kamatcsökkentésre kényszerült, vagyis a költségoldali nyomással szemben megteremtődik a kereslet. Az nyilván reális, ha az energiaárak vagy a gyógyszerárak nem pusztán szociálpolitikai megfontolásokat jelenítenek meg - de hogy ez összességében ne érintené az általános árszínvonalat?
Elemzők közt egyetértés mutatkozik abban, hogy az 1999-2001 közt 10 százalék körülire beragadt infláció megfelezésében oroszlánrésze volt a forint fölértékelődésének (ez a két adat együttmozgásából is látható). Ha jól értem, a mostani győzelem lényege, hogy a fölértékelődésnek immár vége. Akkor viszont mi alapozza meg a kormányzat és a jegybank közös inflációs célkitűzését, tekintve, hogy sem a bérmegállapodás, sem a kutatóintézetek által előre jelzett reális államháztartási hiány nem ebbe az irányba mutat?
Az elmúlt hetek - házastársi perpatvarokat idéző - "te vagy a hibás!" zsánerű hangzavarában mintha háttérbe szorult volna néhány elemi tény. Egyfelől: ha az inflációt főleg vagy csak az árfolyam tartotta oly alacsonyan 2002-ben, akkor a dezinfláció nem volt szerves, és így az inflációs cél nem jól volt kitűzve. Másfelől: a makrofolyamat egésze szempontjából értelmetlenség az árfolyamra mutogatni 9,4 százalékos államháztartási hiány és finoman szólva is laza bér- és jövedelempolitika mellett. A rossz gazdaságpolitikai mix kiváltója a költségvetési politika, mélyebbre fúrva az ország realitásaitól elszakadt közbeszéd és az ezáltal - a 2001 tavasza óta permanenssé vált, le nem zárt választási kampány által - gerjesztett hamis várakozások. Az időközi választások követelése egyfelől, lebegtetése másfelől tartósítja a feszültséget. Holott az őszinte párbeszédet és együttes munkálkodást aligha helyettesítheti bármi, hisz a mai győzelmet már holnap mindahányan magasabb inflációval fizetjük meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.