>> Tavaly januárban, a 2001. évi adatok ismeretében a közbeszerzések további dinamikus növekedését prognosztizálta, és azt mondta, hogy az összértékük 2002-ben legalább 650-700 milliárd forintot tehet ki. Fél évkor pedig - a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) Rt. és társaságainak a közbeszerzés hatálya alá kerülésével is számolva - már elképzelhetőnek tartotta a 800-900 milliárd forint elérését is. Bevált az utóbbi előrejelzése?
- Pontos adataink csak január közepére lesznek, de az előzetes adatok szerint az elmúlt évi közbeszerzések összértéke valószínűleg 800 milliárd forint körül alakult, szemben a 2001. évi közel 607 milliárddal. Ez több mint 30 százalékos emelkedés.
>> A tavalyi eredményhez nagyban hozzájárult a december közepén zárult három sztrádaépítési tender közel 128 milliárdos összértéke. Ez önmagában is több mint 20 százaléka a tavalyelőtti közbeszerzéseknek. Vagyis az autópálya-pályázatok nélkül nem vált be a fél évvel ezelőtti prognózisa, azaz a közbeszerzési piac tavalyi növekedése a korábbi évekhez hasonló szinten maradt volna.
- Valóban, a három autópálya-tender nélkül folytatódott volna a korábbi trend, azaz az évi 10-15 százalékos emelkedési ütem. A közbeszerzési piacot sok tényező befolyásolja. Bár tavaly a gazdaság számos területén kedvezőtlen tendenciák érvényesültek, a közbeszerzéseknél pozitív elmozdulás volt.
>> Ezek szerint elégedett a tavalyi eredménnyel?
- A 800 milliárdos közbeszerzési piac jelentős a magyar gazdaság szempontjából, de emellett feltehetőleg nagy értékű beszerzésnél, illetve beruházásnál kerülték meg a közbeszerzést. Ezek egy részét a törvény is megengedi, hiszen a jogszabály nagyszámú kivételt tesz lehetővé. Számuk még tavaly január 1-jétől is nőtt, a "salátatörvény" keretében módosított közbeszerzési jogszabályok következtében. Mint emlékezetes, akkortól "lazították" fel a támogatásokkal kapcsolatos paszszust. Eszerint a közbeszerzés feltételéül az addigiaktól eltérően egyrészt az értékhatár elérését szabták, másrészt, hogy a támogatás mértéke a beszerzés több mint 50 százaléka legyen. Ezeknek korábban nem az egyidejű fennállása tette kötelezővé a közbeszerzés alkalmazását, hanem külön-külön meglévősége is. A módosítás következtében például akár egy négymilliárdos beruházást is meg lehet valósítani közbeszerzés nélkül, ha az állami támogatás nem éri el annak felét, hanem "csak" 1,9 milliárd forint. A szabályozás lazító hatását látszik igazolni, hogy a támogatott szervezetek közbeszerzése előzetes adataink szerint csökkent tavaly. Az elmúlt évben azonban nemcsak lazították, hanem szigorították is a közbeszerzéseket, hiszen az új Országgyűlés júliusban emelte be a Magyar Fejlesztési Bank Rt.-t a közbeszerzés alanyi hatálya alá. Ennek eredményeként kell közbeszerzést alkalmazni például az autópálya-építésekre.
>> Úgy tudom, hogy az Európai Unió is sokallja a magyar törvényben lévő kivételeket. Milyen az EU-országok gyakorlata, és tervezik-e nálunk a kivételek csökkentését a közeljövőben?
- Brüsszel két területen kifogásolta a magyar közbeszerzéseket. Egyrészt a preferenciális szabályokat kritizálta, de ezek a korábbi megállapodás értelmében a csatlakozásig, illetve legkésőbb 2004. február 1-jéig tarthatóak fenn. Mivel Magyarország nem kért a közbeszerzés területén derogációt, legkésőbb az előbbi határidőig el kell törölni a belföldi ajánlattevők számára többletjogosítványokat biztosító preferenciális szabályokat. A másik kritika a kivételek magas számát érte az EU részéről, de konkrétan főleg a közbeszerzéseket mellőző sztrádaépítéseket kifogásolták. A kivételek számát a KT is sokallja, ez véleményünk szerint a közbeszerzési fegyelmet is kedvezőtlenül befolyásolja. Az unió tagországaiban is változó a helyzet a kivételeket illetően, és ott sem mindenütt idillikus a kép.
>> Bizonyára vannak olyan kivételek, amelyekről - például nemzetbiztonsági okokból - egy ország sem mondana le. Valószínűleg azonban olyanok is akadnak, amelyektől az EU-jogharmonizáció jegyében búcsút kell majd mondani.
- Feltehetőleg meg kell majd válni egyebek között például a törvénynek azon passzusától, amely a közbeszerzés nélküli sztrádaépítéseket is lehetővé tette. A sokat kifogásolt lehetőség szerint a kormány a kezességvállalásával történő beszerzéseknél felmentést adhat a közbeszerzés alkalmazása alól. Az alanyi jogon a törvény hatálya alá kerülő vállalatok számának bővítésével is csökken a kivételek köre. Ezt eredményezte az MFB-nek a már említett tavaly nyári, vagy az ÁPV Rt.-nek a néhány évvel ezelőtti közbeszerzés hatálya alá vonása. Ez utóbbit szintén utólag, csak a Tocsik-ügy kapcsán sorolták be a törvénybe. A privatizációs szervezet tulajdonában lévő társaságok azonban akkor sem kerültek be, azaz még nem egységes a rendszer, van javítanivaló. A nemzetbiztonsági okok mellett továbbra is kivételek lehetnek például a NATO-beruházások. Az EU lehetővé tesz egyedi pályáztatást is, például az Európai Fejlesztési Bank által támogatott beruházásoknál. Ezeknél is nyilvános a pályáztatás, de nem közbeszerzés, bár általában annál szigorúbbak a feltételek. Ilyen eset lehet a 4-es és 6-os villamosok vásárlása.
>> A törvényben engedélyezett kivételek körének csökkentése, pontosítása a könnyebb feladat. Bár várhatóan az ilyen irányú jogszabály-módosítás is különböző érdekeket sérthet. A közbeszerzés megkerülésének visszaszorítása azonban nehezebbnek látszik, hiszen az ilyen esetek ritkán érhetőek tetten, így értékükről is eltérő becslések keringenek. Ilyen ügyben a közbeszerzési döntőbizottságnál is csak elvétve indítottak jogorvoslatot a törvény 1995. novemberi hatálybalépése óta. Mi lehet ennek az oka?
- Valóban, az évi 700-800 körüli jogorvoslati kérelemnek csupán a töredékét teszik ki azok, amelyeket a közbeszerzés mellőzése miatt indítanak. Éves számuk tíz alatt van, ez azonban nem azt jelenti, hogy ennyien mellőzték volna törvénytelenül a közbeszerzés alkalmazását. Csak ezek az esetek ritkán kerülnek felszínre a rövid jogorvoslati határidő miatt. A jogorvoslati lehetőség a Közbeszerzési Értesítőben megjelenő eljárásokat célozza.
>> Ezek szerint a közbeszerzés mellőzésének leleplezése csak a véletlenen múlhat? Kivédésére nincs törvényes lehetőség?
- Hatékonyabb ellenőrzéssel lehetne megelőzni. Az ellenőrzésnek azonban korlátai vannak. Például a közszolgáltatóknál, amelyek bizonyos feltételek esetén a törvény alanyi hatálya alá tartoznak ugyan, de az ebbe a körbe tartozó áram-, gáz-, csatorna-, víz-, telefon- és egyéb társaságok döntően magánvállalatok. Bár előfordulnak kételyek a közbeszerzés alkalmazását illetően, és csökken is az arányuk, nem jut el hozzájuk az Állami Számvevőszék, vagy más kijelölt szervezet. Csak akkor kérdőjelezhető meg a közbeszerzés mellőzése, ha feltűnik, de akkor is csak utólag. Mindez bizonyíték arra, hogy a közbeszerzés a 800 milliárd forintot is lényegesen meghaladhatná, ha nem lenne ennyi kivétel, illetve kevesebben kerülnék ki. Javítana a helyzeten az üvegzsebprogram, amely sok törvényt érint. A javaslat szerint az ÁSZ ellenőrzési jogát kiterjesztenék a magáncégekre is. Nagyon fontosnak tartom a környezetet is. Ezért bízom abban, hogy a kormánynak a sztrádaépítések közbeszerzéssel való megvalósításáról hozott határozata túlmutat az autópálya-beruházásokon és példát ad, ragadós lesz. Reményeim szerint a kivételek száma, illetve a közbeszerzések mellőzése a törvény küszöbönálló jogharmonizá-ciós módosítása révén is csökkenni fog.
>> Mikor várható az újabb módosítás?
- A parlament első félévi munkaprogramjában szerepel.
>> Milyen változások várhatóak?
- Ez az igazságügyi tárca kompetenciája, ők készítik elő a tervezetet. A teljes jogharmonizáció megvalósításához több témakörben is előrelépés szükséges. A nemzeti preferenciák már említett eltörlésén kívül egyebek között felül kell vizsgálni a külföldi ajánlattevők kizárási lehetőségét, a közbeszerzési értékhatárokat, az eljárási határidőket. Az új közbeszerzési törvényben meg kell teremteni az elektronikus közbeszerzési eljárás jogi alapjait is.
>> A hazaiak lényegesen elmaradnak az EU-s értékhatároktól. Sok országban kettős rendszert - nemzetit és uniós értékhatárokat - alkalmaznak. Mi lesz nálunk a csatlakozást követően?
- A csatlakozásnál a jelenlegi gyakorlatnak megfelelően úgynevezett kettős rendszer alakulhat ki, azaz a közösségiek mellett létezni fog a nemzeti értékhatárok rendszere is. Az EU eltérő kategorizálása miatt azonban nehezen hasonlíthatók össze az értékhatárok. Például áru- és szolgáltatásbeszerzésnél azonosak, ám eltérő értékek vonatkoznak kormányzati szervekre, illetve a közszolgáltatókra. A szolgáltatásnál és az árubeszerzésnél nem túl nagy az eltérés, az építési beruházásnál óriási. Ez utóbbinál a hazai 40 millió forinttal szemben ötmillió euró (durván 1,2 milliárd forint) a közösségi értékhatár. A magyarországi beszerzéseknél, amelyeket a Közbeszerzési Értesítőben tesznek közzé, alkalmaznák a nemzeti értékhatárokat, az EU hivatalos lapjában meghirdetett beszerzéseknél pedig a közösségieket.
>> Két év után az idén újra emelkedtek az értékhatárok. A KT elegendőnek tartja a idei büdzsében jóváhagyott értékeket? Hiszen azok továbbra is meglehetősen távol vannak a közösségi értékektől.
- 2003-ra a KT által javasolt értékeket szavazta meg az Országgyűlés. Eszerint az árubeszerzésnél az előző két évben érvényes 9 millióról 10 millió forintra, a szolgáltatásoknál 18-ról 20 millióra, a beruházásoknál pedig 36-ról 40 millióra nőtt az idén a közbeszerzési értékhatár. Változatlan maradt továbbra is a kétfordulós, előminősítéses építési beruházásoknál az évek óta érvényes 240 millió forintos értékhatár. A KT szerint a nagyobb emelések a közbeszerzési ismeretek, a gyakorlat mai szintjén a közbeszerzési szigor fenntarthatósága érdekében nem indokoltak.
>> Mennyire váltak be a közbeszerzési törvény egy évvel ezelőtti módosításai?
- Mint emlékezetes, a KT nem támogatta a kötelező bírság alkalmazását. Az eddigi gyakorlat is minket igazolt, azaz a kedélyeket jobban borzolta, mintsem hogy elrettentésül szolgáljon. Nem vált be a szigorítás, véleményem szerint a bírság kiszabását ismét a döntőbizottság mérlegelési jogkörébe kellene utalni. Úgy látjuk, hogy az értékelési szempont rendszerében történt technikai változások tökéletesítették a pályázatok elbírálását, értékelését. A nyilvánosságra erősített rá, hogy a szerződések megtekinthetők. Korábban ezt üzleti titokra való hivatkozással el lehetett hárítani. A közpénzek elköltésének átláthatóságához, nyilvánosságához a közbeszerzésnek több eleme is van. Egyrészt a közbeszerzést meg kell hirdetni, az eredményt pedig közzé kell tenni a KT hivatalos lapjában, a Közbeszerzési Értesítőben. Ugyanitt kell nyilvánosságra hozni a döntőbizottsági és a bírósági javaslatokat is. A sorból csak a hirdetmény közzététele nélkül induló közbeszerzés lóg ki, amelynek csak az eredményét kell közzétenni. A törvény 1999. novemberi módosításakor azonban szigorítottak, hiszen az ilyen eljárások esetében az ajánlatkérőnek a felhívását az ajánlattevőkkel egy időben a döntőbizottsághoz is meg kell küldenie. Ennek köszönhetően a módosítás óta a korábbi felére, azaz tíz százalék alá esett a hirdetmény nélküli közbeszerzések értéke.
>> Ez azonban sok munkát ró a testületre. Hogyan bírják, hiszen a jogorvoslatok száma is évről évre nő?
- Óriási munkát ró a döntőbizottságra a hirdetmény nélkül indított eljárások jogosságának eldöntése. A törvényben felsorolt feltételek közül a leggyakrabban a sürgősséget alkalmazzák. Ez különösen kedvelt a különböző állami ünnepségek, tűzijátékok megrendezésénél. Arra hivatkoznak, hogy mire megvan a közbeszerzéshez kötelező fedezet, már csak ezzel az eljárással bonyolítható le a beszerzés. Ez azonban helytelen gyakorlat. Reményeim szerint a jövőben betervezik az ilyen ünnepségek költségét, hiszen előre tudni lehet, hogy lesz március 15-e, augusztus 20-a vagy október 23-a. Jelenleg a közbeszerzési döntőbizottságnak az elnökkel együtt 19 tagja van. Az évi 800 körüli jogorvoslati eljárás ellátása az ügyenként háromtagú tanáccsal számolva azonban nem egyszerű feladat. Az EU-s jogharmonizáció kapcsán növelni kell a létszámot.
>> A jogharmonizáció kapcsán várhatóak-e szervezeti változások?
- Az 1995-ben megszületett közbeszerzési törvény érdeme az a filozófia, hogy nem nagy hivatalt hozott létre, hanem választott szervezetet, a Közbeszerzések Tanácsát. A 19 tagú KT-ben a közérdek, az ajánlattevők, illetve az ajánlatkérők érdekei konszenzusban vannak. A KT független szervezet, a kormányt összesen csak nyolcan képviselik, s az Országgyűlés alá van rendelve. Nincs jogosítványa, hogy egyedi ügyekben állást foglaljon. A felügyelete alatt dolgozó döntőbizottságnak pedig nem adhat szakmai utasítást.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.