Nem lesz meglepő, ha a Gripen vadászgépek bérletéről és ennek ellentételezéséről szóló újabb megállapodás aláírását követően ismét kitör a hangzavar a körül, hogy a szerződők mely települések irányába próbálják orientálni az offset keretében Magyarországon befektetni szándékozó svéd vállalatokat.
A 2001 decemberében aláírt első szerződésben az előző kabinet négy - jobboldali vezetésű - várost: Debrecent, Miskolcot, Szolnokot és Pápát külön megjelölte, amelyek térségében a svédek emelt szorzóval számolhatják el beruházásaikat. Számos ellenzéki önkormányzat bundát kiáltott, s a települések között valóságos versengés indult azzal a céllal, hogy felkerüljenek a kiemeltek listájára.
A bérlet módosításával az ellentételezés is változik. Az új kormány nem titkolja: a területi preferenciák is módosulnak. A kabinet objektív mércét ígér, de ennek betartása esetén is lesznek elégedetlenek. Az önkormányzatok ismét tülekedni kezdhetnek, míg a megjelölt városok közül három kieshet ebből a körből. Debrecen diszkriminációt emlegethet, s kérdés, a baloldali irányítás alá került Miskolcon és Szolnokon miként adják majd el, ha kormánypártiságuk ellenére a városok kiesnek a preferáltak közül.
De mi is történt mindeközben? Az ellentételezés első évében a svéd vállalatok mintegy 27 milliárd forint értékű beruházást hajtottak végre, azonban az összeg nagy része Jászberényben, az Electrolux és a cég beszállítói révén realizálódott, míg a négy célterületnek szánt városban nem sok minden történt a Gripen-offset terén.
Lefordítva: jelöljék ki a preferált ellentételezési területeket bármilyen szempontok alapján, mindez a lényegen nem változtat. Az aktusnak (bel)politikai üzenete lehet, de a cégek nem ezt, hanem befektetéseik megtérülési esélyeit mérlegelve döntenek beruházásaik helyszínéről.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.