A magyar kálvária 2000-ben, az uniós agrár- és vidékfejlesztési pénzeket közvetítő SAPARD-programmal kezdődött. Az akkori mulasztásokra még megfelelő magyarázat lehetett, hogy a csatlakozás messzebb volt, és a Torgyán-féle nívótlan FVM-vezetés nem lehetett tisztában az ügy jelentőségével. A következmény viszont az lett, hogy bizonytalanná vált évi 38 millió eurónyi (10 milliárd forintnyi) EU-s forrás lehívása, és a kormányváltás utáni, kétségkívül eredményeket hozó tűzoltómunka ellenére a pénzek elvesztésének még ma is megvan a veszélye.
Az elmúlt kormányzati ciklus idején az agrárgazdaság biztosan menetelt a semmibe, ezzel kockáztatták Magyarország csatlakozási esélyét - utalt a választások után felmért körülményekre egy tájékoztatóján Szanyi Tibor, a tárca új
MSZP-s politikai államtitkára. Az akkori hírek szerint ő többek között éppen azért került az FVM-hez, hogy a belépéshez szükséges informatikai és intézményi fejlesztéseket tapasztalatai révén felgyorsítsa. A tárcavezetés nyilatkozatai szerint a lemaradások rohammunkaszerű pótlása megkezdődött.
Mi történt hát az elmúlt fél évben, mi váltotta ki most a miniszterelnöki aggodalmakat? A válasz kézenfekvő: az FVM végül nem dolgozott ki olyan intézményátalakítási koncepciót, amely elfogadható lett volna. Mértékadó információk szerint a tárca az államigazgatási egyeztetéseken nem tudott megfelelő kompromisszumokat kötni, amit többen Mészáros Gyula közigazgatási államtitkár rovására írnak. Emellett az MSZP-n belül is vitákat váltott ki, hogy Mészáros - aki a miniszterrel együtt a Magyar Agrárkamara (MA) vezetéséből érkezett a tárcához - az intézményátalakítás kapcsán az MA-nak kívánt volna állami feladatokat átadni.
Ugyancsak a tárca közigazgatási munkáját bírálja több civil agrárszervezet, mivel nem tud dűlőre jutni a vitás piacszabályozási kérdésekben. A helyzet komolyságát jelzi, hogy többen a miniszterelnökhöz fordultak, holott nem szokás az FVM-et a kormányfőnél kijátszani. Tény ugyanakkor, hogy ma az öszszes olyan alapvető mezőgazdasági ágazatban gond van, ahol a minisztérium új vezetése a tárca átvétele után tavaly nyáron rendet ígért. Az FVM részben jogosan mutogat a jegybankra, hogy a monetáris politika a gazdák zsebéből is kivesz nélkülözhetetlen pénzeket. Ettől függetlenül azonban mintha nem értene igazán szót a jó piacszabályozásban szintén érdekelt ágazati szervezetekkel, és mintha az idei költségvetési támogatási mozgástere sem nőtt volna a kívánt mértékben.
A hírek szerint az FVM az uniós ügyekben már a közeljövőben változtat eddigi felállásán, és az EU-s témák képviseletét, illetve koordinálását a politikai államtitkárra és a miniszteri kabinetre bízza a tárcaközi kapcsolattartásban és egyeztetéseken. Ennek első példája, hogy Szanyi nemrégiben minisztériumok közötti koordinációs bizottságot hívott életre. Ma mindenesetre odáig jutottunk, hogy a késlekedés újabb uniós pénzek megszerzését veszélyezteti. Ezúttal olyan PHARE-öszszegekről van szó, amelyek egy részének felhasználhatóságáról holnap döntenek Brüsszelben. A források éppen a korábban előirányzott informatikai és intézményi fejlesztésben segítenének.
Igaz, most "csak" néhány milliárd forint a tét, de később, a belépés után tíz- vagy százmilliárdok is kockán foroghatnak. A termelők ugyanis nem kaphatják meg a mezőgazdasági pénzeket, ha a kifizetői ügynökség, illetve az integrált igazgatási és ellenőrzési rendszernek nevezett nyilvántartási és kontrollmechanizmus nem lesz működőképes. Éppen elég gond, hogy az EU a támogatásfolyósításnál nem tekinti egyenragúnak a magyar gazdálkodókat az uniós termelőkkel. Nagy blamázs lenne, ha a megszavazott, "normálisnál" jóval kevesebb pénzhez is csak jelentős technikai nehézségek árán juthatnánk hozzá, és a kiharcolt nemzeti dotációk kiutalása is akadályokba ütközne.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.