Az első szakaszban - az elmúlt nyolc hónapban - a kormány választási ígéreteinek teljesítésével foglalkozott. Ezek középpontjában a belföldi vásárlóerőt bővítő gazdasági intézkedések álltak, kevesebb hangsúlyt kaptak a beruházások, sőt a Széchenyi-terv egyes programjainak megszüntetése, és más projektjeinek lassítása bizonytalanságot hozott a magyarországi beruházási környezetben. Ezt a bizonytalanságot növelték az autópálya-beruházásokkal kapcsolatos ellentmondásos miniszteri nyilatkozatok, valamint az EU-csatlakozás során megszűnő befektetői adókedvezmények. A befektetői bizonytalanságot az is felerősítette, hogy több jel mutatott a kormány és a Magyar Nemzeti Bank közötti ellentétre. Az első szakaszban úgy tűnt, hogy a kormány minden erejével a lakossági vásárlóerőt növelő lépésekre koncentrál, és kevesebb figyelmet fordít a beruházásokra. Az is folyamatosan növelte a magyar gazdasággal kapcsolatos bizonytalanságot, hogy a makrogazdasági adatok közül az egyensúlyi mutatók romlottak, ami a gazdaságpolitika jelentős módosításának a lehetőségét vetette fel. A globális receszsziós környezetben kitűnő növekedési ütem, a kedvező inflációs trend és a továbbra is kedvező munkanélküliségi adatok jelentős szerepet játszottak abban, hogy ezek a bizonytalanságok nem váltak gazdaságpolitikai kockázattá. Az Európa-terv bejelentésével a kormány új szakaszt nyitott, és mérsékelte a bizonytalanságok egy részét, de a gazdaságpolitika lényeges területein új kérdőjeleket is felvetett. Mérséklik a bizonytalanságot azok a pontok, amelyek bekerültek az Európa-tervbe, elsősorban a beruházások élénkítésével kapcsolatos programok, növelik azonban azok a területek, amelyekről nem szólt a miniszterelnök.
Az Európa-terv bejelentése jelképes időpontban történt. Nyolc éve, 1995. március 12-én indult a Bokros-program, amely a jövedelmek és beruházások visszafogásával operált, míg a mostani egy gazdaságélénkítő projektnek tekinthető. Az is jelkép, hogy a kormány működésének első nyolc hónapja után nem egy megszorító csomagot jelentett be, hanem egy gazdaságélénkítő programot. Az Antall-kormány az első nyolc hónap után indítja a Kupa-programot, amely gazdasági receszsziót hoz, a Horn-kormány nyolc hónap után enged a nemzetközi nyomásnak és bevezeti a hasonló hatású Bokros-programot, még az Orbán-kormány is először visszafogja az állami beruházásokat. A rendszerváltoztatás után első ízben látjuk azt, hogy az új kormány nyolc hónap után nem a beruházási kereslet viszszafogását, hanem erősítését hirdeti meg. Az is jelképes, hogy ezt akkor teszi, amikor hazai és külföldi hangok (például az IMF) egy megszorító csomag bevezetésére hívnak fel.
Az Európa-tervbe bekerült pontok jók és hasznosak. A kultúra, oktatás és egészségügy pontjainak gazdasági lépésekkel való együttes szereplése jelképes üzenet: a gazdasági felzárkózáshoz a gazdaságon kívüli területeken kell előrelépni. A vállalkozói hitelprogram is ígéretes, bár a kamara által kidolgozott, és az Orbán-kormány által támogatott programnál lényegesen szerényebb. Az Európa-terv döntő ponton szakít a Széchenyi-terv logikájával, mert a hazai kis- és középvállalkozások számára vissza nem térítendő beruházási támogatás helyett kamattámogatást ad. Ezt kevésnek tartom, mert az EU-beruházási támogatási politikájával azonos módon működő Széchenyi-terves pályázatok gyorsabb tőkefelhalmozási esélyt kínáltak a magyar kis- és középvállalkozóknak. A bejelentett gazdasági pontok első számszerűsítése azt mutatja, hogy 2003-2006 között mintegy 1000 milliárd forint beruházás valósulhat meg az Európa-terv révén. Ennek gazdaságélénkítő hatása elenyésző, a négyéves GDP 1,5 százaléka. A Széchenyi-terv 2002-ben 1000 milliárd forintot meghaladó többletberuházást hozott a magyar gazdaságban (250 milliárd forint állami beruházási támogatás, 400 millárd forint a lakáshitel állomány növekménye, valamint 300-400 milliárd forint a vállalkozói tőke és hitelfelvétel), tehát egyetlen év alatt anynyit, amennyit az Európa-terv négy évre ígér.
A legnagyobb kérdőjel a lakásprogram jövője, mert nem szerepel a bejelentett pontok között, ami azt a kérdést veti fel, hogy megtartja-e a kormány a Széchenyi-terv lakásberuházásokat ösztönző rendszerét? Ha nem, akkor a kieső lakásépítkezéseket nem egyenlíti ki a többi pont élénkítő hatása, és élénkítés helyett megtorpanás lesz.
A legfontosabb nyitott kérdés, hogy az Európa-terv egy megszorító csomag helyett, vagy csak az előtt került-e meghirdetésre, tehát az EU- népszavazás előtt gazdaságélénkítés, utána pedig "kiigazítás" következik-e? Ha ez a terv, akkor csak átmeneti kommunikációs értéke van a bejelentésnek, sőt politikai bumerángként üt majd vissza.
Ha nem erről van szó - amit őszintén remélek -, akkor jó az irány, de ez még kevés. A gazdaságélénkítés további eszközeire - adócsökkentések és további infrastrukturális beruházások - is szükség van ahhoz, hogy megőrizhessük az EU-átlagnál ma háromszor gyorsabb növekedésünket, a mai foglalkoztatási helyzetet és a felzárkózás térségünkben legjobb ütemét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.