Ha a két hete tartó számmisztikát mellőzzük, előtűnik a nyers valóság, vagyis a zavar oka. A miniszterelnök bejelentette, hogy az internetezés költsége márciustól 25 százalékkal csökken. Bővebben: a Matáv 12 százalékkal csökkenti árait, internetes leányvállalata ehhez hozzárak még 13 százalékot, a többi piaci szereplőnek meg úgyis utánuk kell mennie, ha versenyben akarnak maradni. E két utolsó mondat tartalma között nem kis különbség van, főleg akkor, ha a felek a részletekbe is belemennek. Márpedig az elmúlt napokban rendesen belementek, a laikusokban ezzel csak fokozva az értetlenséget.
Az eset tanulsága azonban nem a számokban, hanem a módszerben rejlik. Történt ugyanis, hogy az informatikai tárca az Európa-terv készítésénél kapott házi feladatát a világháló költségének letörésével kívánta megoldani. A konstrukciót letárgyalta a piacot fölényesen vezető céggel, kikérte az internetes leányvállalatának véleményét, majd megkötötte az alkut. Ezek után ne csodálkozzon senki azon, hogy a Matáv és az Axelero elégedett a végeredménnyel, az összes többi cég pedig segítségért kiált. Miért ne ütötte volna le a Matáv-lobbi a kormány által felkínált magas labdát?
A Matávon kívüli világ ezzel gigantikus pr-feladatot kapott. Meg kell magyarázniuk az előfizetőknek azt, hogy ha a miniszterelnök bejelentette, a Matáv és az Axelero pedig megvalósította a díjcsökkentést, akkor ők miért nem képesek ugyanerre. Mindezt úgy kell eladniuk, hogy kényszerűségből kismértékben mégiscsak lejjebb fogják vinni az áraikat. Magyarázatuk van, de ha azt hitelesen akarják előadni, akkor legalább egész oldalas szöveges hirdetésekre lesz szükségük. Nem nagy merészség már most, február végén megelőlegezni az év marketingese címet annak, aki ebből jól jön ki.
Fontosabb kérdés viszont, hogy a Matáv-Axelero páros a kormányzati asszisztálással tett lépésével visszaél-e piaci helyzetével. A riválisok szerint egy versenyhivatali vizsgálatnak lenne alapja, de az ellenérvek is nyomósak. Az Axelero ugyanis veszteségesen működik a kezdetek óta, amit anyacége, a Matáv fedez. Az internetpiacon mintegy 50 százalékos részesedéssel bír, így 25 százalékos árzuhanására előreláthatólag a többieknek is lépniük kell idővel. A vád szerint tehát a Matáv az Axelerón keresztül veszteségbe hajszolja az ellenfeleit, majd a kifárasztás után kezdi el kaszálni a megtisztított piacot.
Az Axelero szerint viszont rossz szó nem érheti a ház elejét. A cég versenypiacon működik, ott szerezte előnyét, és nincs olyan Matáv-üzleti ajánlat, mely előnyös megkülönböztetést alkalmazna a leányával szemben. Ráadásul a Matáv-csoport az akciót logikus gazdasági összefüggésbe is helyezi. Várakozásaik szerint a magyar internetezők száma ebben az esztendőben jelentősen növekedni fog. Ha ez így van, a méretgazdaságosság miatt csökken az egy előfizetőre jutó fajlagos költség, és ezt az összeget előlegezik most meg. Az már valójában csupán hab a tortán, hogy a hivatalos céges kommunikáció szerint ez a rendkívül kedvező üzleti várakozás nagyrészt pont a kormányzati intézkedések hatásain alapszik.
Az, hogy a szaktárca piaci egyeztetés nélkül kötött különalkut a Matávval, váratlan lépés. A tavaly nyáron felállított minisztérium eddigi működésére ez nem volt jellemző, a más ügyekben elindított folyamatos egyeztetést a kisebb cégek is sorra üdvözölték. Alighanem most sem a számoktól, hanem inkább az eljárástól ijedtek meg. Megnyugtató magyarázatot a mai napig nem adott senki arra a kérdésre, hogy a szabadpiaci viszonyok között működő Matáv üzleti lépését miért a miniszterelnök, majd az Informatikai és Hírközlési Minisztérium (IHM) jelentette be. Igaz, hogy a cél eléréséhez a tárcával kötött szerződés módosítására volt szükség, mégis úgy tűnik, hogy ezúttal a nyúl vitte a vadászpuskát.
A hivatalos indoklás szerint az IHM szociális és a Matáv gazdasági érdekeinek szerencsés egymásra találásának lehettünk tanúi. Mindkét fél nyert, csak lehet, hogy néhány cég nehéz helyzetbe kerül, anélkül, hogy ellenérveit kifejthette volna.
Nem elég Európa-tervet készíteni, hanem európai módon kell azt előkészíteni is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.