A közép-európai csatlakozó államok egyik legsúlyosabb középtávú makrogazdasági problémája az államháztartási deficit növekedése és a csatlakozás kedvezőtlen fiskális hatásainak kezelése. Az ICEG európai központja rövidesen megjelenő elemzése szerint gyors és jelentős államháztartási korrekcióra van szükség az összes közép-európai országban, különben a ciklikus folyamatok, az intézményi és szerkezeti feszültségek, valamint a csatlakozás középtávú hatásai nehezen fenntartható államháztartási folyamatokat generálnak. E cikk a főbb megállapításokat foglalja vázlatszerűen össze.
A csatlakozó közép-európai országok súlyos fiskális problémákkal néznek szembe. Az elmúlt 2-3 évben jelentősen romlott az államháztartási egyenlegük, ami egyes országokban az államadósság növekedésével, míg máshol az adósságszint korábbi csökkenésének megtorpanásával párosult. A növekvő egyensúlyi problémák mögött egyaránt kimutathatók diszkrecionális költségvetési politikai lépések (amelyek pl. a folyó transzferek növekedésében öltöttek testet), valamint a kedvezőtlen ciklikus folyamatok hatása az elsődleges egyenlegek alakulására. Miközben a deficit növekedésében - eltérő mértékben - szerepet játszottak a piacgazdasági átmenetből eredő költségek is (lásd pl. a bankkonszolidációs kiadások megjelenése a költségvetési egyenlegekben Csehországban és Szlovákiában), a fiskális politika egyértelműen letért a fenntartható, illetve a maastrichti kritériumok teljesítése érdekében szükséges pályáról. A közép-európai országokban az államháztartási hiány csökkentését rövid távon a előnytelen konjunkturális helyzet, középtávon viszont az EU-csatlakozás összességében kedvezőtlen fiskális hatásai nehezítik.
Az EU-csatlakozásnak a tanulmány szerint számos közvetlen és közvetett hatása lesz az államháztartási egyenlegek alakulására. A csatlakozás kedvező növekedési (és ezáltal elsődleges egyenleget javító) hatásai csak középtávon érvényesülnek, míg rövid távon az egységes piachoz történő alkalmazkodás, a mikroszintű átrendeződés hatásai legjobb esetben is semlegesek lesznek a növekedésre és az államháztartási egyensúlyra nézve. Ugyanakkor az EU-ba történő belépés az államháztartási bevételek csökkenésével jár a csatlakozó államokban: így a közös vámpolitika átvétele a vámbevételek mérséklődését eredményezi, miközben az adók esetében a telephelyköltségekben meglévő verseny vagy EU-s előírások járnak a bevételek csökkenését eredményező harmonizációval.
A csatlakozó államok a közös uniós költségvetésbe a GDP 1,25 százalékát elérő befizetést teljesítenek. Ezzel szemben a különböző EU-s alapokból forrásokhoz juthatnak, de ennek a hatása az államháztartási egyenleg alakulására inkább kedvezőtlen lesz. Ezen források ugyanis a magánszektor beruházásait finanszírozzák, miközben az államháztartásnak addicionális hozzájárulást kell biztosítani a kofinanszírozás rendszerén belül. Természetesen a terheket lehet az állami kiadások racionalizálásával, megfelelő átszervezésével mérsékelni, de összességében a kofinanszírozás pótlólagos fiskális kiadásokat jelent majd.
A közvetlen befizetések, illetve a kofinanszírozás követelményei közvetlen fiskális hatásokkal járnak. Ugyanakkor a csatlakozásnak vannak áttételesen érvényesülő, közvetett fiskális hatásai is, amelyek elsősorban az államháztartási kiadásokra hatnak. A csatlakozás nyomán át kell venni az Európai Unióban érvényesülő jogszabályokat és előírásokat, amelyek számos területen (legnyilvánvalóbban az infrastruktúra és a környezetvédelem területén) jelentős addicionális beruházásokat igényelnek az államtól. Az
EU-s források ezen felmerülő igények részleges finanszírozását teszik csak lehetővé, és a különbséget az államháztartásnak kell fedeznie.
Összességében a közvetlen és közvetett hatások az állami kiadások és bevételek alakulására kedvezőtlenek lesznek, amit csak kismértékben mérsékel, hogy az EU-csatlakozással csökken az a kockázati felár, amit az államháztartásoknak az adósság finanszírozása során meg kell fizetniük. Ez ugyan mérsékli a kamatkiadásokat, de tekintettel az európai összevetésben még mindig alacsony adósságszintre, nem jelent olyan megtakarítást a kamategyenlegben, amely semlegesítené az elsődleges egyenleg romlását.
Az említett tényezők miatt a tanulmány következtetése az, hogy a költségvetési politikának már ma figyelembe kell vennie az EU-csatlakozással összefüggésben középtávon érvényesülő várható hatásokat, és meg kell tenni a szükséges kiigazítást. A fiskális korrekció elmaradása olyan súlyos makrogazdasági feszültségeket okozhat, amelyek veszélyeztethetik az euróövezetbe történő belépést is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.