Közbeszerzés
Farkas László
A MÁV Rt. főenergetikusa
"A vasúttársaság visszaigényelheti a gázolaj jövedéki adóját, ezzel együtt a többi kis- és nagyfogyasztóhoz hasonlóan társaságunkat is kellemetlenül érinti az áremelkedés. A MÁV Rt. évente 66-67 ezer tonna gázolajat használ fel, így az árváltozás jelentős többletköltséget jelent a cég számára. Társaságunk közbeszerzési eljárás keretében szerzi be az üzemanyagot, s mivel nagyfogyasztók vagyunk, igyekszünk a szállítóknál kedvezményes, nagykereskedelmi árat elérni. Megpróbáljuk ellensúlyozni az áremelés kedvezőtlen hatását, s igyekszünk, hogy az üzemanyag-felhasználásunk gazdaságos legyen, s optimalizáljuk a fogyasztást. Ennek érdekében a régi, nagy fogyasztású dízelmozdonyokat fokozatosan lecseréljük kisebb fogyasztású motorkocsikra. Ezt a folyamatot jelzi az orosz sínbuszok, illetve a Németországból érkezett járművek forgalomba állítása, valamint a villamosított vonalak számának növelése is."
Romló versenyképesség
Dittel Gábor
A Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestülete, a NIT Hungary ügyvezető főtitkára
"A fuvarozókat aggodalommal tölti el, hogy az üzemanyag ára szinte napról napra emelkedik, s többet kell fizetni érte, mint a környező országokban. Mivel az árváltozást nem tudják teljes mértékben áthárítani a megrendelőkre, így a vállalkozásoknak romló eredménnyel, illetve csökkenő versenyképességgel kell számolniuk. Érdekképviseletünk ez ügyben tárgyalásokat kezdeményezett a Pénzügyminisztériumban, s reméljük, hogy ezek az egyeztetések sikerrel járnak. Az egyik megoldás lenne a jövedéki adó visszatérítése, illetve csökkentése, ami számítások szerint 29 milliárd forint hiányt jelentene a költségvetésnek. Ugyanakkor az is igaz, hogy a hazai magas üzemanyagárak miatt a nemzetközi fuvarozók igyekeznek külföldön tankolni, s ha ez a helyzet megváltozna, akkor - 162 millió liter üzemanyaggal számolva - 14 milliárd forint bevétel folyna be az államkasszába, s így a hiány felét sikerülne lefaragni."
Árverseny
Sipeki József
A Taxi 2000 Kft. ügyvezető igazgatója
"A növekvő üzemanyagárak miatt a taxis társaságok egyelőre nem változtattak
áraikon. A taxis tarifát nemcsak az üzemanyag ára befolyásolja, hanem egyéb tényezők is. Az üzemanyag áránál megfigyelhető egy ciklikusság, s a taxis cégek gyakorlata az elmúlt időszakban az volt, hogy ezt áraikban nem követték. Amikor olcsóbb lett az üzemanyag, akkor nem csökkentették tarifájukat, s a növekedést sem követték. Az üzemanyagárakat vélhetően befolyásolja majd a nemzetközi helyzet, az, hogy az amerikai-iraki konfliktus mikor és hogyan oldódik meg. Amennyiben a meredek áremelkedés tovább tart, úgy nem elképzelhetetlen, hogy a taxis társaságok is kénytelenek lesznek lépni. Az nem szokás, hogy a fővárosban a taxis cégek árkérdésben egymással egyeztessenek. Ismert, hogy ezen a piacon nem a szolgáltatások, hanem az árak versenyeznek egymással. Nagy a konkurenciaharc, s a cégek figyelik egymás árpolitikáját."
Emelkedő költségek
Domokos István
Fuvarozó vállalkozó
"A fuvarozókat aggodalommal tölti el, hogy az utóbbi időben meredeken emelkedik az üzemanyag ára. A probléma az, hogy egyéb költségeink - például autópályadíj, gépjárműadó, biztosítás - is jelentősen növekedtek tavaly óta. Ugyanakkor árat nem tudunk emelni, hiszen a piac telített, s nagy a verseny. Én belföldön fuvarozom, így nem tudok azzal a lehetőséggel sem élni, hogy átjárok a határ túloldalára tankolni. A vállalkozók többségének szembesülni kell azzal, hogy romlik az eredménye, ám a nehéz helyzetet vélhetően a nagyobb cégek jobban át tudják hidalni. A romló eredmények következménye az, hogy a fuvarozó vállalkozók nem tudják járműparkjukat korszerűsíteni. Tavaly a Széchenyi-terv segítségével akartam fejleszteni, ám a kormányváltást követően a pályázat egy ideig szünetelt, az idén viszont változtak a feltételek. A növekvő üzemanyagárak vélhetően az egyéb fogyasztási cikkek áraira is hatással lesznek."
Öregedő járműpark
Kovács György
A Volánbusz Rt.
műszaki és minőségirányítási vezérigazgató-helyettese
"Társaságunkat kellemetlenül érintette, hogy az elmúlt időben többször módosult a gázolaj ára, hiszen a változás többségében emelkedést jelentett. Az összköltségen belül az üzemanyagköltség mintegy húsz százalékot tesz ki. Cégünk közszolgáltatást végez, s mivel a tarifa hatóságilag meghatározott, ezért nincs szoros összefüggésben a piaci viszonyokkal. Az idén hatszázalékos volt az emelés, s a helyzetet nehezíti, hogy kemény tél áll mögöttünk, s a hideg időben az átlagosnál több üzemanyagot kellett felhasználni. A növekvő költségeket a cégnek kell kigazdálkodni, s probléma, hogy így kevesebb pénz jut a járműpark korszerűsítésére. A fejlesztésre szükség lenne, hiszen a buszok átlagéletkora tizenkét év. Természetesen csak olyan járműveket közlekedtetünk, melyek az utas- és forgalombiztonsági követelményeknek megfelelnek, s a magasabb átlagéletkorú buszok nem fogyasztanak jelentősen több üzemanyagot."
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.