BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Milyen hatása lehet a magas üzemanyagárnak?

Bár az elmúlt napokban a nemzetközi piacokon esett a kőolaj ára, s ennek nyomán az olajtermékek is olcsóbbak lettek, a Mol arra is felhívja a figyelmet, hogy a kőolaj- és kőolajtermék-piacokon az árak tekintetében továbbra is rendkívül nagy bizonytalanság tapasztalható. Emiatt a mostani árcsökkenés után hirtelen drágulás is bekövetkezhet, amire az elmúlt hetekben többször volt példa.
2003.03.21., péntek 00:00

Közbeszerzés



Farkas László

A MÁV Rt. főenergetikusa

"A vasúttársaság visszaigényelheti a gázolaj jövedéki adóját, ezzel együtt a többi kis- és nagyfogyasztóhoz hasonlóan társaságunkat is kellemetlenül érinti az áremelkedés. A MÁV Rt. évente 66-67 ezer tonna gázolajat használ fel, így az árváltozás jelentős többletköltséget jelent a cég számára. Társaságunk közbeszerzési eljárás keretében szerzi be az üzemanyagot, s mivel nagyfogyasztók vagyunk, igyekszünk a szállítóknál kedvezményes, nagykereskedelmi árat elérni. Megpróbáljuk ellensúlyozni az áremelés kedvezőtlen hatását, s igyekszünk, hogy az üzemanyag-felhasználásunk gazdaságos legyen, s optimalizáljuk a fogyasztást. Ennek érdekében a régi, nagy fogyasztású dízelmozdonyokat fokozatosan lecseréljük kisebb fogyasztású motorkocsikra. Ezt a folyamatot jelzi az orosz sínbuszok, illetve a Németországból érkezett járművek forgalomba állítása, valamint a villamosított vonalak számának növelése is."



Romló versenyképesség



Dittel Gábor

A Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestülete, a NIT Hungary ügyvezető főtitkára

"A fuvarozókat aggodalommal tölti el, hogy az üzemanyag ára szinte napról napra emelkedik, s többet kell fizetni érte, mint a környező országokban. Mivel az árváltozást nem tudják teljes mértékben áthárítani a megrendelőkre, így a vállalkozásoknak romló eredménnyel, illetve csökkenő versenyképességgel kell számolniuk. Érdekképviseletünk ez ügyben tárgyalásokat kezdeményezett a Pénzügyminisztériumban, s reméljük, hogy ezek az egyeztetések sikerrel járnak. Az egyik megoldás lenne a jövedéki adó visszatérítése, illetve csökkentése, ami számítások szerint 29 milliárd forint hiányt jelentene a költségvetésnek. Ugyanakkor az is igaz, hogy a hazai magas üzemanyagárak miatt a nemzetközi fuvarozók igyekeznek külföldön tankolni, s ha ez a helyzet megváltozna, akkor - 162 millió liter üzemanyaggal számolva - 14 milliárd forint bevétel folyna be az államkasszába, s így a hiány felét sikerülne lefaragni."



Árverseny



Sipeki József

A Taxi 2000 Kft. ügyvezető igazgatója

"A növekvő üzemanyagárak miatt a taxis társaságok egyelőre nem változtattak

áraikon. A taxis tarifát nemcsak az üzemanyag ára befolyásolja, hanem egyéb tényezők is. Az üzemanyag áránál megfigyelhető egy ciklikusság, s a taxis cégek gyakorlata az elmúlt időszakban az volt, hogy ezt áraikban nem követték. Amikor olcsóbb lett az üzemanyag, akkor nem csökkentették tarifájukat, s a növekedést sem követték. Az üzemanyagárakat vélhetően befolyásolja majd a nemzetközi helyzet, az, hogy az amerikai-iraki konfliktus mikor és hogyan oldódik meg. Amennyiben a meredek áremelkedés tovább tart, úgy nem elképzelhetetlen, hogy a taxis társaságok is kénytelenek lesznek lépni. Az nem szokás, hogy a fővárosban a taxis cégek árkérdésben egymással egyeztessenek. Ismert, hogy ezen a piacon nem a szolgáltatások, hanem az árak versenyeznek egymással. Nagy a konkurenciaharc, s a cégek figyelik egymás árpolitikáját."



Emelkedő költségek



Domokos István

Fuvarozó vállalkozó

"A fuvarozókat aggodalommal tölti el, hogy az utóbbi időben meredeken emelkedik az üzemanyag ára. A probléma az, hogy egyéb költségeink - például autópályadíj, gépjárműadó, biztosítás - is jelentősen növekedtek tavaly óta. Ugyanakkor árat nem tudunk emelni, hiszen a piac telített, s nagy a verseny. Én belföldön fuvarozom, így nem tudok azzal a lehetőséggel sem élni, hogy átjárok a határ túloldalára tankolni. A vállalkozók többségének szembesülni kell azzal, hogy romlik az eredménye, ám a nehéz helyzetet vélhetően a nagyobb cégek jobban át tudják hidalni. A romló eredmények következménye az, hogy a fuvarozó vállalkozók nem tudják járműparkjukat korszerűsíteni. Tavaly a Széchenyi-terv segítségével akartam fejleszteni, ám a kormányváltást követően a pályázat egy ideig szünetelt, az idén viszont változtak a feltételek. A növekvő üzemanyagárak vélhetően az egyéb fogyasztási cikkek áraira is hatással lesznek."



Öregedő járműpark



Kovács György



A Volánbusz Rt.

műszaki és minőségirányítási vezérigazgató-helyettese

"Társaságunkat kellemetlenül érintette, hogy az elmúlt időben többször módosult a gázolaj ára, hiszen a változás többségében emelkedést jelentett. Az összköltségen belül az üzemanyagköltség mintegy húsz százalékot tesz ki. Cégünk közszolgáltatást végez, s mivel a tarifa hatóságilag meghatározott, ezért nincs szoros összefüggésben a piaci viszonyokkal. Az idén hatszázalékos volt az emelés, s a helyzetet nehezíti, hogy kemény tél áll mögöttünk, s a hideg időben az átlagosnál több üzemanyagot kellett felhasználni. A növekvő költségeket a cégnek kell kigazdálkodni, s probléma, hogy így kevesebb pénz jut a járműpark korszerűsítésére. A fejlesztésre szükség lenne, hiszen a buszok átlagéletkora tizenkét év. Természetesen csak olyan járműveket közlekedtetünk, melyek az utas- és forgalombiztonsági követelményeknek megfelelnek, s a magasabb átlagéletkorú buszok nem fogyasztanak jelentősen több üzemanyagot."







A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.