A hezitálás indokolt. Egyrészt, ha valaki azt tapasztalja, hogy a hét végi ügyelet idején a szívpanaszokkal mentőbeutalót kapott asszonyt az egyik intézményből a másikba utaztatják, míg végül szívinfarktus diagnózissal, talán az utolsó percekben kerül megfelelő szakemberek kezébe, majd egy ütött-kopott kórteremben ébred, hát nem hiszem, hogy ragaszkodna a mostani szisztémához.
Másrészt viszont joggal lehet tartani az egészségügyi rendszer átalakításával együtt tervezett magántőke-bevonástól, sokan még mindig karvalyként titulálják a tőkét. Ugyanis vannak rossz tapasztalatok a közelmúltból, amelyek leginkább az eddigi magánosítást suba alatt kijárók rovására írandók. Akik bennfentesként, megfelelő kautélák híján engedtek privát befektetőket egy-egy, az egészségpénztár által jobban megfizetett gyógyítási területre. Ez a fajta piacosítás "kima-zsolázás" néven került be a magyar egészségügy történetébe. A jövő tervezői azonban állítják: az egészségügyi intézményt csak egészében lehet majd átalakítani, egy-egy gyógyítótevékenységre pedig a kórházi menedzsmenttel kötött szerződés alapján lehet vállalkozni.
A mostani vélemények fele-fele arányú tendenciája egészen biztosan a szabályozott egészségügyi piac megteremtésének tálalásától és a hamarosan megszületendő törvény betartásától függ. Az elvárható transzparenciát szolgálta egyébként a 2001. végén elfogadott kórháztörvény is, és ezt hivatott majd szolgálni a még tervezet formában létező, ám várhatóan az év közepén életbe lépő jogszabály. A kettő között lényegi különbség, hogy amíg a "mikolai törvény" nem engedte meg a szakmai befektetők térnyerését az ágazatban, a "cseháki" - a miniszter asszony hite szerinti garanciákkal - megengedi. Ám egyik sem írta elő a jelenleg költségvetési intézményként működő kórházak gazdasági társasággá alakítását, vagy a privatizációt, csupán lehetőségként kínálja föl a számukra.
Ennek ellenére a régi-új törvény ellen kardoskodók nem tartják elegendőnek a garanciákat. A tőke ellen protestál a legnagyobb egészségügyi szakszervezet vezetője, de óvatosságra int az orvosi kamara is.
Egy dologban ért egyet mindenki: a jelenleginél legalább háromszor több, úgy 1500 milliárd forint kellene ahhoz, hogy az Európai Unió egészségügyi színvonalával összemérhető legyen a hazai, a megméretésig pedig már csak hónapok vannak hátra.
Az állami költségvetésnek azonban ennek ellenére sincs 1500 milliárdja, pedig a fiskális politika is elismeri, hogy az egészséges humánerőforrás nélkül nincs gazdasági növekedés. Talán ez az egyetlen konvertálható kincsünk az EU-tagálla-mokban, ezért hát az egészségügyet nemzetgazdasági stratégiai ágazatként kell kezelni. S ha a kormány pénzt nem tud adni, teremtsen szabályozott forrásbevonási lehetőséget az egészségügy számára, garantálja a betegellátás biztonságát.
Hírek szerint az Európai Beruházási Bank már kacsingat, résen áll egyik-másik orvostechnikai eszközöket gyártó multi is. Vannak azonban, akik úgy félnek a szakmai befektetőktől, mint ördög a tömjénfüsttől. Elkerülhetetlen ellentmondást vélnek felfedezni a közfinanszírozásból gyógyító kórház és a profitorientált tőke között. Nehezen fogadják el, hogy a forráshiányos ágazatból tőkemegtérülés címén kikerüljön a profit akár kicsiny része is. Mások meg éppen attól tartanak, hogy az ágrólszakadt kórházak és értékén alul fizetett egészségügyi szolgáltatások nem vonzók a számára.
Gyanítható, hogy a tőke előtt zöld utat nyitó kormányzat sem tudja: kapós lesz-e a ma még mankóval araszoló menyasszony. Azzal viszont bizonyára tisztában van, hogy a tőke csak oda fektet be, ahol megtérülést remél, ezért nemcsak joga, de kötelessége is megfelelő kereteket szabni a számára.
Ahhoz, hogy pozícióba kerüljön az egészségügy, jelentősen át kell alakítani az évtizedek óta csaknem merev struktúrát. A szaktárca ez irányú tervét már az EU-csatlakozásnak megfelelően készítette el, regionális, a lakosság szükségleteihez igazított ellátórendszert tervez. S ha minden jól megy, jövő májustól megnyílnak az EU-pénz-alapok is az így építkező magyar egészségügy előtt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.