Versenyhivatali és bírósági feljelentésekkel hívta fel a figyelmet a napokban a Pick-csoport arra, hogy - legalábbis a tulajdonosok fő érvelése szerint - törvénysértő a sertéságazat mai szabályozása. Bár a hazai agrárpiac az 1990-es rendszerváltozás óta mindig tele volt feszültségekkel, eddig nem fordult elő, hogy valamely piaci szereplő a nyilvánosság előtt ennyire komoly és heves támadást intézzen az elvben saját érdekeit is képviselő terméktanács és az FVM közigazgatási vezetői ellen.
A botrány egészen biztosan nem robbant volna ki, ha a piaci értékesítési lehetőségek már csaknem egy éve nem romlanak. A cégcsoport bevallottan azért vált idegessé, mert alaptevékenységei veszteségessé váltak. A feldolgozóknál egy-egy ilyen, rövidebb időszakra az elmúlt években is akadt példa, és természetesen az is előfordult, hogy átmenetileg az állattartók fizettek rá. Úgy tűnik azonban, az alacsony világpiaci és a "szabályozott" magyar felvásárlási árak között olyan nagy és hoszú ideig tartó lett a különbség, hogy ez több feldolgozó számára - mert a Pick álláspontja a hírek szerint nem csak egyedi véleményt jelenít meg - elviselhetlenné vált. Nyilvánvaló, hogy az árakat az FVM és a VHT közösen kialakított szabályozási előírásai térítették el. Ennek nyomán a terméktanács februártól - kellő kompenzáció nélkül - 265 forintos kilónkénti felvásárlási átlagárat rótt tagjaira, miközben a meghatározó európai országokban egy kiló sertésért ma csak 200-220 forintot fizetnek.
Az FVM szándéka a magasabb árakkal nyilvánvalóan az volt, hogy a januári, drasztikus árcsökkenéssel járó sokk után az állattartók bevételei nőjenek. Az agrárbüdzsé ugyanis - hiába nyilatkoztak korábban másként a minisztérium vezetői - szűk ahhoz, hogy elegendő támogatást nyújtson a gazdáknak, ha az árak idehaza is világpiaci szintre zuhannának. Ezért a tárca - a VHT közreműködésével - arra kényszerült, hogy a hiányzó termelői dotációkat a húsiparral finanszíroztassa, mondván, a gyártók többletkiadásaikat hárítsák tovább a kereskedőkre, illetve a vásárlókra. Számítások szerint a sertéságazatból legalább 10-20 milliárd forintnyi bevétel hiányzik amiatt, hogy a fogyasztói árak irreálisan alacsonyak.
Igen ám, de azt az FVM sem szívesen veszi számításba, hogy évek óta saját rendeleteit sem tartatja be a legálisan működő feldolgozók érdekében, vagyis nem záratja be az előírásokat kikerülő, "szürke-fekete" vágóhidakat. Ezek pedig - mivel egyes költségeket tisztességtelenül megspórolnak - időről időre aláígérnek a törvényes cégeknek. Másrészt a húsipari-kereskedői élelmiszer-akciók az éles feldolgozói verseny miatt is elkerülhetetlenek. Több nagy húsipari vállalkozás az EU-tagság közeledtével még nagy sietve arra törekszik, hogy kevésbé tőkeerős társaitól belpiacot hódítson el. Egyes vélemények szerint e helyzetben a magasabb, 265 forintos sertésár feltétlenül kellett ahhoz, hogy ne kezdődjenek még további, indoklatlan akciók. Ez esetben ugyanis újabb tízmilliárdok távoztak volna az ágazatból.
A mostani ügynek igazság szerint van még egy másik, meglehetősen kényes oldala is, ami nemzetközi összefüggéseket vet fel. Magyarország ugyanis évekkel ezelőtt rossz megállapodást kötött a kereskedelmi Világszervezet elődjével, ezért nem tudja megfelelően dotálni a húsexportot (vagyis az itthoni feleslegek külpiaci elhelyezését). Emiatt az FVM-nek és a VHT-nak már régóta más piacra jutási technikákat kell működtetnie, amelyek a rendszert - finoman fogalmazva is - körülményessé és bonyolulttá teszik. Főképp akkor, ha egyébként is kevés forrás áll rendelkezésre.
Bár az állattartók jogos jövedelemigényéről a mostani feszültségek között sincs vita, fennáll a veszélye annak, hogy a Pick által kirobbantott konfliktus a termelőket összeugrasztja a feldolgozókkal. Valójában azonban arról van szó, hogy a magyar szabályozás nem (volt) képes kiegyensúlyozott ágazati viszonyokat teremteni. Ilyenkor általában megoldásként az merül fel, hogy az EU-csatlakozás majd áttörést hoz. De milyen reményt lehet táplálni akkor, amikor az ottani árak alacsonyak, és a sertésszektort nem védi más ágazatokhoz hasonló, úgynevezett rendtartásokkal regulázott szabályozás? Ezért több szakértő a jelenlegi válságot az uniós tagsággal járó sertéspiaci feszültségek előszelének tekinti, ha a kormánynak a belépésig nem sikerül külön nemzeti támogatási lehetőségeket kialkudnia Brüsszelnél.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.