Csakhogy a helyzet annál bonyolultabb, mert a francia rendreutasítás ellenére sem hajlandó minden jelölt ország közvéleménye átérezni a kivételes történelmi szerencsét. Van, ahol a politikai elit követi a társadalomban kialakult törésvonalakat, s van, ahol maga idézi elő azokat. Van, ahol a pártok még nem döntötték el, hogyan kampányoljanak, s van, ahol a referendum a parlamenti választások felvezetőjeként szolgál. Van, ahol a baloldal Európa-párti, van, ahol a jobb-, s van, ahol a két oldal (az egymással való koalíció lehetőségét egyébként kizáró) centrista erőinek kellene legalábbis politikai tűzszünetet hirdetnie ahhoz, hogy biztosra mehessenek a csatlakozási népszavazáson.
Nagy a zűrzavar tehát, és nincsenek általánosan kimutatható tendenciák. Valószínű, hogy az őszre kissé átrajzolódik majd Kelet- és Közép-Európa politikai térképe, s az Európai Unióhoz (továbbá az iraki háborúhoz, illetve az Egyesült Államokhoz) való viszonyulás alapján aligha lehet majd megállapítani, hogy ki a jobb- és ki a baloldali.
Kezdjük mindjárt azzal, hogy az első (máltai) és az utolsó (lettországi) referendumot a kilenc ország közül éppen azokban tartják, amelyekben a felmérések szerint a legerősebb az euroszkepticizmus. Ugyanezen felmérések alapján ugyan mindkét országban viszonylag kényelmes többségben vannak a csatlakozáspártiak, de a szombati máltai szavazás kimenetele arra is jó lesz, hogy kiderüljön, mit érnek a hangulatjelentések. A szigetországban a kormányon lévő jobboldali nemzeti párt kampányol az EU mellett, a munkáspártiak szerint az adófizetők pénzével visszaélve. A baloldal közben azt ígéri, hogy hatalomra kerülése esetén a tagságot partneri kapcsolattá szelídíti, még ha az egyébként nem kötelező érvényű referendumon alul is maradna álláspontjával. Érdekesség, hogy előreláthatólag a hét végén írják ki a választás időpontját, méghozzá feltehetőleg április 12-re - a magyar népszavazással egyidejűleg.
Akárhogy is alakul azonban, az esetleges "máltai dominó" aligha rántja magával a többi jelöltet. A magát Afrika és Európa között mindig is "hídnak", közvetítőnek tekintő több mint háromszázezer máltai döntése a legrosszabb esetben is epizód marad a bővítés egészét illetően. Utána tavasszal olyan államok következnek a referendumsorban (Szlovénia, Magyarország, Litvánia és Szlovákia), ahol a csatlakozáspártiak többségben vannak, ráadásul a politikai elitek meghatározó része legalábbis a "kisebb rossznak" tekinti a tagságot.
Ám a június megint csak forrónak ígérkezik: előbb a lengyelek, majd egy hétre rá a csehek járulnak az urnákhoz. Előbbieknél a kormányválság zavarta össze az erőviszonyokat, utóbbiaknál a kommunisták támogatásával Václav Klaus személyében egy euroszkeptikus megnyilvánulásairól ismert jobboldali politikust választottak államfőnek. Megint csak nem tudni, menynyit érnek majd a mostani közvélemény-kutatások.
A lengyel parasztpárt most, hogy felszabadult koalíciós gátlásai alól, kiszámíthatatlan irányt vehet. Ha nem is fordul nyíltan szembe a csatlakozással, fenntartásainak sűrű hangoztatásával és rosszkedvű, mozgolódó szavazóbázisával legalábbis a referendumtól távol maradók táborát erősítheti. Márpedig ha a részvételi arány ötven százalék alatt maradna - csökkent legitimitással -, az egymással marakodó parlamenti pártokra hárulna a csatlakozási döntés.
A lengyel kérdés az, hogy össze tud-e fogni, legalább a mozgósítás, a kampány idejére jobb- és balközép? Az európai dilemma pedig, hogy támogatják-e a "régiek" az esetenként akár kritikus döntések meghozatalát legalább annyival, hogy (mint azt a Financial Times sürgeti) a jövőben nagyobb tisztelettel kezelik a tagjelölteket?
Mert akár a földrész újraegyesítéséről szóló bombasztikus nyilatkozataikat, akár a neveletlenségről vallott felfogásukat ráérnek majd jövő május elseje után elmondani. Családon belül.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.