Annak ellenére nem hiszek egy közelgő amerikai-szír katonai konfliktusban, hogy a múlt héten az amerikai vezetők nem mulasztottak el egyetlen alkalmat sem a Damaszkusz elleni látványos kirohanásokra és fenyegetésekre, Donald Rumsfeld védelmi miniszter pedig utasította beosztottjait: készítsenek terveket a Basar al-Asszad vezette ország megszállására. Mindezt mégsem tudom másként értékelni, mint diplomáciai nyomásgyakorlásként az Irak kapcsán önmagát ünneplő neokonzervatív amerikai vezetés részéről. Elsősorban a következők miatt.
Úgy gondolom, hogy amikor a szovjetológusként szocializálódott, bájosan szigorú Condoleezza Rice - a kelet-európai rendszerváltások kottájából - megalkotta a közel- és közép-keleti térség rendszerváltására és demokratizálására vonatkozó politikai partitúráját, valószínűleg nem úgy képzelte el az arab "D(omino)-day symphony"-t, hogy a térség egymás mellett sorakozó politikai rendszereit egyenként kell majd hanyatt lökni. Ugyanis a közönség által lelkesen végigszurkolt televíziós dominódöntési rekordkísérleteknél is az a lényeg, hogy milyen hosszú és látványos effektust vált ki az első darab - jelen esetben Irak - megpöckölése.
Irak kapcsán azonban csak a dolog legkönnyebb részén vagyunk túl, s még cseppet sem biztos, hogy sikerül létrehozni azt a demokratikus nehézségi erőt (ti. azt az új rendszert, amelyet elfogad a lakosság és hatékonyan működik), amelynek az eredeti amerikai teória szerint a térségben ténylegesen elő kellene idéznie a politikai dominóeffektust. Vagyis bizonyos kifutási idő igényeltetik annak eldöntéséhez, hogy vajon szükség van-e további kínos rásegítésre. Ez utóbbi egyébként a Domino-show-ban is komoly kudarcnak és jelentős élvezetcsökkentő tényezőnek számít.
Ráadásul Irak - mint egy 1991 óta befejezetlen történet, s mint egy még az arab világban is ellentmondásos státusú és megítélésű ország - meglehetősen egyedi és elszigetelt célpontnak számított, szemben az ebben a körben jóval nagyobb támogatottságot élvező Szíriával.
A harci láztól megtáltosodott Bush-adminisztrációnak ráadásul komolyan számolnia kell azzal is, hogy a politikai és értékszempontból amúgy is erősen megkérdőjelezhető Irak-ellenes koalíció egy esetleges szír kaland kapcsán tovább gyengül majd, hiszen a Damaszkusz felé vezető hadi úton még a Washington mellett Irak ügyében a legvégsőkig kitartó London sem látszik hajlandónak elindulni. Márpedig az Egyesült Államok a második világháború óta nem kezdett úgy háborúba, hogy ne szervezett volna az ak-cióhoz politikai bandériumot.
Persze elismerem, hogy egy Szíria elleni katonai fellépés kétségtelenül jobban beleillene a nemzetközi terrorizmusellenes küzdelem logikájába (tekintettel arra, hogy Damaszkusz valóban régóta és hathatósan támogatja a közel-keleti regionális terrorszervezeteket). A probléma csupán az, hogy ez esetben - Afganisztánt követően - eleve Szíriával kellett volna folytatni a terrorizmusellenes háborút, s talán nem kellett volna engedni az iraki kísértésnek, amely komoly mértékben és számos országban megkérdőjelezte Amerika fennen hirdetett terrorellenes elkötelezettségét. Ami pedig a szír tömegpusztító képességek miatti casus bellit illeti, a teljes képhez feltétlenül hozzátartozik - túl azon, hogy Damaszkusz esetében még el sem kezdődött a leszerelés békés úton való megvalósításának nemzetközi folyamata, illetve hogy éppen Szíria tett javaslatot a Közel-Kelet tömegpusztító fegyverektől mentes övezetté nyilvánítására -, hogy a kérdéses régióban (s nem is túlzottan titkoltan) Izrael rendelkezik a legfigyelemreméltóbb vegyi, bioló-giai és nukleáris képességekkel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.