A több évtizedes mély- és fagyponton lévő francia-amerikai kapcsolatok idején persze kissé bizarr feltételezni, hogy éppen egy francia politikus lenne George W. Bush legjobb európai tanítványa, de tény, hogy a módszerek meglehetősen hasonlóak. Hónapokon keresztül kérdezni a többieket, úgy tenni, mintha bevonnánk őket a döntés előkészítésébe, aztán az ellenvéleményekkel dacolva lépni saját belátásunk szerint: ezt tette Bush Irak kapcsán, s teszi most Giscard is az alkotmányos szerződés legfontosabb pontjainak felvázolásakor.
Mivel azonban a konventben mégiscsak könnyebb kikényszeríteni a többség akaratának érvényesülését, mint az egypólusú globális viszonyok között, nem valószínű, hogy Giscard elképzelései éppolyan simán megvalósulnak majd, mint a Szaddám hatalmát megdöntő koalíció tervei. A kis- és közepes méretű tagországok küldöttei ugyanis olyan egyöntetűen hördültek fel az unió átalakítására vonatkozóan a múlt héten közzétett tervek láttán, hogy borítékolható: nem alakítható ki konszenzus a konventben a nagy tagállamok befolyását a kisebbek rovására tovább erősítő elképzelések kapcsán.
Giscard tervei határozottan Francia-, Német-, Olasz- és Spanyolország, valamint Nagy-Britannia helyzetét erősítenék az EU-ban - továbbá azét a Lengyelországét, amely egyedül számít "nagy" országnak a most csatlakozó tízek között. A majdani 25 tagú EU másik 19 állama veszítene a jelenlegi helyzethez képest. És hiába számít Magyarország viszonylag jelentős államnak a kicsik között - az unióban csak hét olyan ország lesz, amely több szavazattal bír a minszteri tanácsban, mint hazánk, a fent említettek mellett még Hollandia -, ebből a szempontból mi is ugyanúgy járnánk, mint Málta vagy Luxemburg: veszítenénk a súlyunkból, érdekérvényesítő képességünkből.
Minden bizonnyal ritkábban töltené be egy kis vagy közepes ország az elnöki tisztséget a giscard-i főállású prezídium esetén, mint a jelenlegi, tagállami egyenlőségen alapuló szabályos rotációs rendszerben. Szintén a hat nagy javára és a 19 kicsi rovására változtatná meg a jelenlegi hatalmi viszonyokat az az elképzelés, amely a minősített többségi döntéseknél a tagállami szavazatszámok mellett a teljes uniós lakosság háromötödét képviselő tagállamok igenlő voksát is előírná. A miniszteri tanács jelenlegi felállásában éppen az adja az egyik legnagyobb esélyt a vitálisnak ítélt nemzeti érdekek érvényesítésére, hogy a lakosságarányokat a kicsik javára torzító szavazati súlyozás rendkívül sokféle ad hoc koalíció megkötésére teremt lehetőséget. Nem elég, hogy a szavazati súlyozást a nizzai szerződés a nagyok javára jövő novemberi hatállyal megváltoztatta - azt a furcsa helyzetet okozva, hogy Magyarország és a többi újonnan belépő állam súlya kerek fél évvel a jövő májusi csatlakozás után máris csökken -, Giscard még ehhez képest is tovább erősítené a nagyok fölényét.
Nem először fordul elő, hogy a volt francia államfő nem vagy alig veszi figyelembe a 105 tagú konvent döntő többsége által megfogalmazott súlyos aggályokat vagy kritikákat. De alig két hónappal az alkotmányos szerződés végső szövegtervezetének június 20-i határideje előtt ennyire sarkosan szembefordulni a 25 tagállamból 19-nek az érdekeivel... Hogy is mondta az egyszeri lókupec, miután a paripa egyszer csak fejjel ment a falnak? "Nem vak ez a ló, uram, csak bátor!" Giscard bátorsága már olyan fokú, amely akár gyanúra is okot adhat, hiszen létezik politikai vakság is.
Hacsak... Hacsak nem éppen a konvent zátonyra futtatása a cél. Amit most már nem lehet kizárni. Hiszen vélhetően abból is a nagy tagállamok jönnének ki jól, ha június 20-án az új alkotmányos szerződés tervezete nem lenne készen. Ha számos kritikus ponton kényszerűen több megoldási lehetőséget kellene a konvent munkájának befejezése után kezdődő legújabb kormányközi konferencia (IGC) elé tárni. Az IGC-n pedig már nem vesz részt a konventben ma még igencsak hangos föderalista tábor képviselőinek nagy része (az Európai Parlament, az Európai Bizottság, egyes nemzeti parlamentek képviselői), maradnának a kis tagállamok, korlátozottabb lehetőségekkel. Így a kormányközi együttműködés hívei kisebb ellenállásra számíthatnak. A konvent zátonyra futtatásának megakadályozása tehát a kicsik, köztük Magyarország elemi érdeke. Lehet, hogy éppen erre számít Giscard?
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.