Sokszor leírták már, hogy az EU-reformok története a hajdani közös piac megalakulása óta egyetlen alapdilemma körül zajlik. Nevezetesen, hogy vajon érdemi mértékben bővüljenek-e még a tagországokat keretbe foglaló nemzetek feletti intézmények és mechanizmusok? Avagy a dolog éppen hogy lazuljon egy kicsit a hajdani, világháborús ijedtség után felvállaltakhoz képest, és inkább csak maradjon meg nemzetállamok laza gazdasági szerveződésének?
A kérdést ennyire direktben formálisan még sohasem vitatták, ám az egyes részletekről az évtizedek során éppen elég vita zajlott, kisebb-nagyobb felszíni módosítás velük kapcsán bekövetkezett. De sohasem úgy, hogy annak nyomán a kétféle törekvés bármelyike tartósan domináns helyzetbe kerülhetett volna. Úgy tűnik, ötven év után erre most először nyílhat igazán esély. Praktikusan: mire tagok leszünk? Persze, most sem brutálisan magát az alapkérdéseket feszegetve, hanem a részleteket oly mértékig módosítva, hogy az immár óhatatlanul ki kell hogy hasson a nagy egészre is.
Az egyik ilyen tipikusan messzeható részkérdés a leendő EU-elnök ötlete. Aminél, ugye, a jelenleg félévente rotáló soros EU-elnökséget váltanák fel egy több évre választott közös elnökkel. A másik a közös "EU-külügyminiszter" elképzelése (jelenleg legalább hárman beszélnek a külpolitikai porondon az unió nevében). Mindkét esetben látszólag személyi ügyekről van szó. El is sülhet úgy, hogy az is marad, de vezethetnek mélyreható intézményi változásokhoz is.
A "külügyminiszternél" kezdve: már-már eldőltnek tekinthető - a konventben legalábbis látható többség támogatja -, hogy ez a leendő személy egyfelől a huszonöt tagállam közös külpolitikai törekvéseit lesz hivatott képviselni, másfelől viszont jó eséllyel az Európai Bizottság egyik alelnöke is volna. Ami a felszínt tekintve ügyes - "perszonáluniós" - áthidalása a kétféle intézménynek (a nemzetek feletti bizottságnak, meg a nemzetek közötti miniszterek tanácsának). A lényeget nézve azonban a jelenlegi adottságok mellett teljesen különböző dolgok összegyúrására tett lehetetlen kísérlet.
Mert miről van szó: a külpolitika formálását a tagállamok nagy többsége továbbra sem akarja átengedni nemzetek feletti intézményeknek, hanem a kormányok közvetlen alkudozásának témájaként akarják saját felügyeletük alatt tartani. Így azonban a "külügyminiszter" két kalapja közül az egyik óhatatlanul csak dísz lehet. Mindaddig, amíg a külpolitika formálásába nincs érdemi beleszólása a bizottságban, addig az utóbbi helyen betöltött funkciója legfeljebb csak arra jó, hogy attól kezdve a brüsszeli testület sem fog másként beszélni, mint a tanács. Ami a mostani, nem ritka disszonanciákhoz képest nem érdektelen fejlemény. De egyúttal fontos jelzése is annak, hogy melyik irányba ragadhat le tartósabban az integráció fejlődése.
Hasonló a helyzet az EU-elnök esetében is. Akad olyan javaslat, hogy az általános ügyek tanácsát az Európai Bizottság elnökölje. Ez az a fórum, amelyben a tagországok kül- vagy Európa-ügyi miniszterei üléseznek, és belső EU-ügyekről döntenek. Voltaképpen az EU-törvényhozás egyik kulcsintézménye.
Igen, csakhogy: a bizottságnak nincs döntéshozási (törvényalkotási) jogosítványa - csupán kezdeményezhet ilyet. A kormányok közötti tanács viszont formálisan nem dönthet másról, mint amit a kormányok felett álló bizottság kezdeményezett.
Az alapító atyák, amikor ezt a struktúrát létrehozták, éppen arra törekedtek, hogy egyik oldal se válhasson dominánssá. Legalábbis furcsa most a két intézmény elnöklését egyetlen személy kezébe letenni. Melyik mandátuma alapján járjon majd el? S vajon mennyiben rejti mindez magában annak lehetőségét (veszélyét?), hogy egy ilyen rendszeren keresztül végül az egyik oldal (a kis országok félelmei szerint a kormányok közötti tanácsi) most majd mégis csak közelíthet az abszolútumhoz?
Az igazi baj amúgy szakértők szerint nem is annyira az, hogy a konvent végső vitáiban immár egyre láthatóbban e felé a magkérdések felé tendálnak az alkudozások. Hanem hogy ugyancsak láthatóan egyesek nem a mindezt mérlegelő, mélyre ásó megfontolásokból indulnak ki. Hanem konjunkturális hatalmi - hatalomérvényesítési - szempontokból. A következményekre kevésbé gondolva.
Mindezek fényében érdekesek a konvent utolsó heteinek vitái, hiszen még nem dőlt el semmi. Igazából még akkor sem fog véglegesen, amikor a konvent véget ér. Hiszen követi még egy kormányok közötti - hivatalosan is dönteni hivatott - reformkonferencia is. De sokan úgy vélik, hogy ahová a konvent eljut, az többé-kevésbé ki fogja fejezni, ahova és ameddig egyáltalán el lehet jutni. Ezért érdemes figyelni rá. Még egy hónap.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.