A világ- és az európai gazdasági konjunktúra ismételt beindulása nélkül a magyar gazdaság növekedési üteme aligha haladhatja meg a 3-3,5 százalék közötti mértéket, sőt miután a belső keresletet bővítő, a külső-belső egyensúlyokat felborító belső növekedési tényezők a következő időszakban szükségszerűen vissza kell hogy szoruljanak, így kérdésessé válhat a mostani 3 százalék körüli bővülés fenntarthatósága is. A magyar gazdasági növekedés továbbra is erősen nemzetközi meghatározottságú, továbbá a bővülés és a külső-belső egyensúly közötti kényes viszony továbbra is jellemző maradt. Pedig a 90-es évek második felében, az orosz és a távol-keleti pénzügyi válságok idején úgy tűnt, hogy a magyar gazdaság kinőtte korábbi gyermekbetegségeit, és töretlenül, viszonylag magas ütemben fejlődhet. Talán erre alapozódott az a "magyar gazdasági modell" is, amely a belső kereslet bővítésére, a hazai kis- és középvállalkozások erőteljesebb támogatására, a Széchenyi-programban megjelölt területekre és projektekre alapozva kísérelte meg a nemzetközi meghatározottságok lazítását, a növekedés és az egyensúly közötti feloldhatatlan ellentmondás meghaladását.
Függetlenül a magyar modellhez fűződő illúzióktól és szándékoktól, 2003 közepén kockázat nélkül kimondhatjuk, hogy a kísérlet megbukott. A növekedési ütemet nem sikerült 5 százalék közelében tartani, és nem kell nagy jóstehetség ahhoz sem, hogy vélelmezzük, a nemzetközi kitekintésben viszonylag magas, 3 százalékot meghaladó bővülésért esetleg súlyos árat fizethetünk.
Megítélésem szerint nem az a fő gond, amit az ellenzék nap mint nap hangoztat, hogy a kormány nem tett semmit a nemzetközi konjunktúra jelentős ütemcsökkenést hozó hatásával szemben, hanem éppen ellenkezőleg: nemcsak hogy tovább folytatta a jóval a választásokat megelőzően elkezdett állami költekezést, hanem - szociálisan persze nem indokolatlanul - még rá is tett. Nemcsak a költségvetési kiadásokat növelte, hanem a bérkiáramlást is felerősítette.
A 90-es évek második felében az évi 20 százalékot is meghaladó export bővülése nemcsak a jó nemzetközi konjunktúra eredménye volt, hanem a magyar gazdaság, elsősorban az ipar látványos versenyképesség-javulásának is köszönhető. A 2-3 százalékos reálkereset-emelkedést többszörösen meghaladó termelékenységjavulás, a forint árfolyamának gyengülése, a végbement gyors szerkezetváltás és modernizáció stb. a magyar gazdaság versenyképességét soha nem tapasztalt szintre emelte. Világos, hogy a gazdasági fejlődés nem elsősorban a versenyképesség javulását célozza, hanem a bérek, a lakossági fogyasztás emelkedését szolgálja, így a 2001-ben indult erőteljesebb bérnövekedés természetesnek mondható, no de ilyen arányban? Az eredmény: 2001 és 2003 között nemzetközi versenyképességünk közel 30 százalékkal gyengült.
A helyzetet lehet különböző politikai megközelítésből értékelni, az azonban eléggé nyilvánvaló, hogy az egymást követő kormányoknak sikerült a nemzetközi dekonjunktúra kedvezőtlen hatásait felerősíteni. De ami ennél is fenyegetőbb, hogy a választ kereső gazdaságpolitika a "béna kacsa" állapotába jutott, mozgástere a nullához közel került. A tavalyi 9 százalékos államháztartási hiány ugyanis szigorú takarékosságot feltételez, ráadásul az időben halasztható beruházások máris jelentősen visszaestek. A béreknél csak a 2004. évi növekedési ütemet lehet - valószínűleg politikai konfliktusok árán - mérsékelni.
A kialakuló helyzet nem megoldhatatlan, de mégis reménytelennek tűnik. A megoldás, a terápia gazdasági értelemben eléggé kézenfekvő, sajnos azonban minden ilyen helyzet túlmutat a gazdaságon, és kényes politikai vonatkozásai, konzekvenciái vannak. Ami a pesszimizmusomat táplálja, hogy még csak nyomaiban sincsenek meg azok a politikai készségek, amelyek a megoldáshoz szükségeltetnek. A reménytelenül kettészakadt országunkra a politikai alázat teljes hiánya, az éles politikai szembenállás jellemző ma, így a kibontakozás társadalmi ára a lehetségesnél jóval nagyobb. A valószínűsíthető megoldás pedig marad a megszokott: elhúzódó, összességében nagyobb és fájdalmas következményekkel járó "ahogy lehet".
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.