Egyik ok, hogy az államnak a gazdasági szereplők magatartásának befolyásolására - különösen nyitott gazdaság esetén, ahol ráadásul a potenciális befektetők jó része külföldi - alig van lehetősége. A profitvárakozások jórészt a nemzetközi környezettől függnek, a direkt támogatások pedig az etikai megfontolások mellett hosszabb távú hatékonysági problémát is felvetnek.
A másik, közvetlenebb ok, mely miatt az állam ilyen tevékenysége nem sok sikerrel kecsegtet, az, hogy az egyébként is szűkre szabott eszköztár alkalmazása is állami forrásokról történő lemondást, illetve kiadásnövekedést jelent, amire a költségvetési konszolidáció kényszere miatt aligha lehet mód.
Vegyünk szemügyre gyorsan néhány elméleti lehetőséget, melyek az állam számára kínálkoznak!
A lakossági megtakarítások ösztönzésétől a beruházások emelkednének - szól a tétel, amely azonban kis, nyitott gazdaság esetén, mint említettük, egyáltalán nem biztos. A vállalatok aktivitása elsősorban a profitvárakozásoktól függ, források pedig rendelkezésre állnak tőkeimport vagy saját nyereség visszaforgatásának formájában is, a hazai megtakarítások a lehetséges finanszírozás csak egyik formáját jelentik. (Ettől függetlenül a megtakarítások növekedése mindenképpen szükséges, mert a belső felhasználás dinamikája jelenleg túlságosan meghaladja a GDP bővülési ütemét, ez pedig nem fenntartható állapot.) Ráadásul a nettó megtakarítások (a megtakarítások és a hitelfelvétel különbsége) ösztönzését a kormány csak igen direkt eszközöktől remélheti. A lakosság fogyasztását ugyanis a tapasztalatok szerint a jövőbeli jövedelmeire vonatkozó várakozása befolyásolja leginkább. Most szemlátomást rendkívül optimista a lakosság, és ezt a derűlátást nemcsak nehéz lerombolni, hanem kétséges, hogy egyáltalán érdemes-e. Figyelembe véve a lakosság jelenlegi nemzetközi szinten rendkívül alacsony eladósodottsági szintjét, szinte biztos, hogy ilyen intézkedéssel rövid távon szembemennénk a törvényszerű folyamatokkal. Az eladósodási lehetőségek szűkítése, például a lakástámogatási rendszer megváltoztatásán keresztül, inkább csak az egyensúlyi feltételeknek való megfelelés szempontjából lenne üdvözítő, de nyilván nem teremtene többletforrást a beruházásoknak. Kétséges az is, hogy a legújabb ötletek (különböző biztosítási kedvezmények kiterjesztése, a vállalatok tőzsdére menetelének bátorítása, a lakástakarékosság ösztönzése) mennyire hatékonyak. Feltehető, hogy ezek jó része csupán az eddig is jó megtakarítónak juttatott kedvezmények növekedését jelentené.
A külföldi tőke - melynek beáramlása az elmúlt hónapokban oly mértékben megtorpant, hogy Magyarország nettó tőkeexportőrré vált - idecsalogatásában nem segít a bérek közgazdasági racionalitástól elszakadó emelkedése sem. Erős konjunktúra esetén a magas bérek esetleg kikényszeríthetnének egy olyan struktúraváltást, amely az összeszerelő tevékenység dominanciájának csökkenését jelentené a magasabb hozzáadott értéket jelentő ágazatok javára, de a nemzetközi környezet most ebben sem segít.
A munkaerőköltségek emelkedését ellensúlyozhatná az adó- és járulékcsökkentés, erre viszont egyelőre nem nagyon látszik a fedezet. Esetleg a különböző kedvezmények szűkítése, eltörlése mellett lehetne az általános adókulcsokat csökkenteni, ami az adóelkerülést mérsékelné, ily módon a fehérgazdaság versenyképessége javulhatna.
A profitvárakozások javításának legkézenfekvőbb módja, az infrastruktúra-fejlesztés lassú, ráadásul a költségvetési korlát itt is fennáll.
Látható, hogy a beruházásösztönzés lehetséges módjainak többsége komoly akadályokba ütközik. Azt nem tudni biztosan, ezek az akadályok hátráltatják-e a kormányt, hogy olyan - a közgazdászok szerint nem túl szerencsés - megoldáson gondolkodjon, mint az aktív állami beavatkozás, széles körű támogatások tevékenységi forma vagy vállalati méret alapján. Remélhetőleg a néhány 100 milliárd forintos, hatékonyságukat tekintve PR-kampánynak minősíthető gazdaságfejlesztési programok nem csupán a külső kényszerítő körülmények miatt maradnak el, hanem mert a kormány felismerte, hogy ezek - az állami szerep gazdasági szereplők által történő félreértelmezése miatt - közvetve rendkívül káros hatásúak.
Tehetetlen-e a kormány? Rövid távon biztosan, azonban rajta is múlik, hogy a feltétlenül szükséges konszolidáció után mekkora tere nyílik ilyen intézkedésekre. Ehhez már most el lehet gondolkodni az államháztartás gazdálkodásának korszerűsítéséről, mely az utóbbi 6-7 évben teljesen háttérbe szorult.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.