BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tájékoztatásra várva

2003.05.27., kedd 00:00

Első pillantásra nehezen érthető, miért érzik magukat felkészületlennek a magyar cégek az EU-ra (amint az az uniós gazdasági kamarák ernyőszerveként működő Eurochambres friss felméréséből kiderül). Hiszen az elmúlt hónapokban a vízcsapból is az EU folyt: óriás plakátoktól televíziós reklámspotokig, ideiglenes pontonhídtól telefonos információs vonalakig, szakmai konferenciáktól újonnan piacra dobott szakkönyvek garmadájáig minden az uniót, a magyar csatlakozás ügyét volt hivatott tudatosítani, népszerűsíteni.

A cégek mégsem érzik magukat tájékozottnak, még kevésbé felkészültnek. És ennek csak egyik magyarázata lehet az, hogy a nagyszabású tájékoztató hadjáratok sokszor meglehetősen felszínes és nem igazán gyakorlati információkat nyújtottak. A másik, talán még fontosabb ok az lehet, hogy nagyon gyatra volt a koordináció a különböző kampányok között. Emiatt jó néhány ágazat képviselői csak nagyon kevés hasznosítható tudást szerezhettek, más területeken viszont gyakran "sikerült" egymást átfedő programokat szervezni. Ékes bizonyítéka ennek (azon kívül, hogy a koordinációért elvileg felelő EU Kommunikációs Közalapítvány is beismerte gyengeségét e téren), hogy ma például a Kultúra 2000 programról hallhatunk előadást Komlón - ugyanaznap, amikor egy másik szervező a Kultúra és az EU című előadásra próbál hallgatókat toborozni alig húsz kilométerrel arrébb, Pécsett? De említhetnénk azt is, hogy a vállalkozókat például a GKM, a BKIK és az ITDH is saját szervezésű konferenciasorozatokkal igyekszik felkészíteni. Az pedig már tényleg csak hab a tortán, hogy erősen hasonló profilú telefonos tájékoztató szolgálatot működtet az EUKK és a Külügyminisztérium is.

A koordináció hiányából adódó átfedések és "fekete lyukak" világában a vállalkozó nem tehet mást, kénytelen maga is aktívan keresgélni az interneten elérhető információtömegen belül, vagy például tanácsadó cégek testre-szabott felkészülési útmutatóit megfizetni. És egyébként éppen ez lenne a lényeg: megtanulni önállóan tájékozódni. Nem lehet mindig mindent központi kampányoktól várni. Azt a világot, ahol az állam mindent megtett helyettünk, szocializmusnak hívták. Aki még mindig nem tudott elszakadni az ott dívó mentalitástól, az csak magára vethet, ha nem fog tudni talpon maradni az EU-ban.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.